Som alla andra som försöker driva någon verksamhet så har man ett antal leverantörer som man värdesätter högt och anledningen till att man värdesätter dessa leverantörer högt kan vara massa olika orsaker. En del kanske är helt kritiska för att verksamheten skall fungera, kör du webbutik så kan det vara plattformsleverantör av butiken eller ett webbhotell som är helt avgörande. Det kan också vara en telefonileverantör eller det system man har till sin bokföring eller något annat, det är i alla fall en viktig leverantör för företaget.
Den senaste tiden har jag haft problem med konverteringen på min tyska butik för kökshandtag, visst försäljningen är långt från abnorm men det blir knappast bättre av massa konverteringsproblem. I samband med detta har jag hittat lite språkfel och andra småproblem som jag behövt hjälp att ordna från vår plattformsleverantör, Nordisk E-handel. Jag kan redan från säga att jag är supernöjd med det mesta när det gäller dom så detta är inte bara ett pekfinger mot dom, det är till alla som har någon slags support eller kundtjänst.
De senaste tre dagarna har jag lagt timmar på att få support från ett antal leverantörer av system och funktioner som vi använder i våra butiker och tyvärr har de allra flesta en minst sagt bristfällig support. Bristfälligheterna består inte i att folk är otrevliga, det beror på fel attityd hos merparten av de som arbetar med kunder. En attityd som gör att man skjuter tillbaka eller skjuter bort det inkommande problemet så snabbt som möjligt. Antingen skjuter man direkt tillbaka det på kunden med en motfråga utan att egentligen satt sig in i vad ärendet handlar om eller så skjuter man iväg det till en kollega och så trillar ärendet mellan stolarna. Men nu skall jag berätta något för alla er supportorganisationer runt om i vårt avlånga land:
De flesta av er är helt värdelösa på det ni är utsatta att göra.
Det spelar ingen roll hur många ni har anställda om inte de ni har anställda brinner för det ni skall göra, det kommer gå käpprätt åt helvete rätt snabbt för er. Vi och våra e-butiker är inte perfekta, vi missar ibland vi också och då får vi förhoppningsvis reda på det och jag önskar verkligen att de kunder som på ett eller annat sätt är missnöjda med det vi levererar skriver det både till oss och på andra ställen som till exempel Reco.se, för är vi usla så skall vi ha det, dels för att skämmas riktigt ordentligt men även för att kunna förbättra oss och vår verksamhet. Men skulle jag en ända gång upptäcka att någon med en dålig attityd skulle nässla sig in hos mig så kan jag berätta att den personen skulle städas ut, och det riktigt snabbt.
Jag pratade faktiskt med min favoritleverantör Klarna om språkproblemet också då ett av språkproblemen som hindrat mig från att konvertera kunde ligga hos dom. Jag fick ett servicemässigt korrekt bemötande och snabb feedback på cirka 20 minuter vilket är mer än OK tycker jag. Dock blev jag hänvisad till annan leverantör som vi har då problemet låg hos dom, problemet var att jag redan vart i kontakt med denna leverantören och blivit hänvisad till Klarna. Det sätt man skulle hanterat denna situation på i min drömvärld är att dom själva ringer till den andra leverantören och bara löser problemet så jag som kund slipper slussas runt mer, men det kanske bara är i min drömvärld det går att få till.
För något år sedan skrev jag en halv litania om min syn på kundnöjdhet och nöjda kunder och det visar sig när jag skummar igenom den idag att min åsikt om människors attityder inte har förändrats som den viktigaste punkten för alla som arbetar med kunder.
Slut på gnällpost.
Tack Anders för att vi får vara din favoritleverantör;) Hör gärna av dig till mig med mer info om det specifika problemet så kan vi ha dialogen med plattformsleverantören så att de bygger bort problemet i integrationen.
mvh Fredrik Lennström
Problemet är bortbyggt nu efter att jag gick igenom det tillsammans med leverantören. Klarna kommer nog alltid stå högst på min lista över ”need-to-have” leverantörer!