Ser att jag får många träffar på just denna post och är ni missnöjda med Lessmore får ni gärna kommentera i kommentarsfältet nedan och berätta om ni har någon Lessmore upplevelse ni vill dela med er av.
Har sedan ett par år tillbaka vart medlem hos en tjänst som heter Lessmore som har en bra affärsidé, dom gör avtal med stora företag som vi småföretagare kan ta del av mot en avgift. Smart och bra att ha. Har använt deras tjänster väldigt lite under senaste året och när fakturan kom meddelade jag deras medlemsservice att jag står över detta året. Från Lessmore fick jag då svaret att det fanns ett annat abonnemang som jag kunde ta, Lessmore har tydligen ett silverabonnemang som kostar lite mindre per år och så tillkommer det en transaktionsavgift per köp man gör istället. Eftersom jag trodde att man på Lessmore kunde läsa och förstå vad jag menar när jag skickar ett mail där jag skriver ”Jag vill inte utnyttja era tjänster och avslutar därför abonnemanget hos er” så ignorerade jag erbjudandet som skickades. Detta var i slutet av maj.
Under de senaste veckorna har jag mottagit både kravbrev och inkassobrev från Lessmore och trots idoga försök att få dom att avsluta abonnemanget så får jag svar om att det inte går. Hur då inte går? Det är väl hos er på Lessmore som jag har abonnemanget och om inte ni kan avsluta det, vem kan då göra det? Jag förstår att ni på Lessmore har ett avtal där paragraf 7.2 säger att man skall meddela minst tre månader innan att man vill kliva av ert abonnemang. Jag förstår också varför ni skickar ut fakturan när det är en månad kvar på avtalet och man inte har en chans att säga upp det. Ni vill sälja och det vill vi alla. Men det ni måste förstå och som helt gått er på Lessmore förbi är att ni måste ha nöjda kunder även efter att kunden slutat handla av er, det är det som gör att ett företag får ett gott rykte och att saker börjar sälja sig självt.
Lessmore och deras dåliga rykte på internet
För även ni på Lessmore måste ju ha gott säljkursen där dom berättade att missnöjda kunder berättar för 10 personer och nöjda kunder berättar för 3 kunder. Enligt VD:n på Amazon.com har den siffran med hjälp av internet och sociala medier ökat cirka 2 500 ggr sedan internet, sociala medier och liknande blev populärt. I ert fall skulle det innebära att om jag vart en nöjd kund idag så skulle min mening sprida sig till ungefär 7 500 personer, synd att det inte blev så då spridningen av negativ publicitet för er på Lessmore nu kanske når 25 000 personer. Ni har ju inte direkt topplaceringen på vare sig Rejta.se: http://www.rejta.se/omdome/613507/Lessmore+Sverige+AB eller hos Reco.se http://www.reco.se/lessmore-sverige-ab där jag själv vart med och bidragit.
Jag vill verkligen att det skall gå bra för er på Lessmore eftersom ni har en bra tjänst. Men ni kan inte behandla kunder som skit, det går inte i längden och det slår väldigt lätt tillbaka på er genom blogginlägg som detta och sociala medier i allmänhet. Det blir inte bra helt enkelt. Har ni lite otur nu på Lessmore så kan det hända att det finns någon som läser detta och i sin tur länkar till detta inlägg, som i sin tur länkar osv.
Det blir inte bra helt enkelt.
Exempel på bra alternativ till företag som Lessmore är exempelvis Bolagsdealens fraktavtal där det är lite schysstare villkor, E-handel Edge eller Pluskontot.
Har samma problem med dem just nu. Trevligt att fler har det, det borde ju betyda nått tycker man :)
Ja, jag gjorde som så att jag gick ner ett steg till Brons eller vad det hette som inte kostar något och sade upp det samma dag. Nu slipper jag de fasta avgifterna och uppsägningen går ut om ett år och då kommer jag inte anlita dom någon mer gång. Det finns andra bolag som gör samma sak och som har kundtjänst med inställning på nöjda kunder. Dom blir det istället nu.
Behövde du inte betala den fakturan för årsmedlemskap genom att göra så? Tror min ligger på 3700kr eller nåt sånt.
Jodå, den kommer man inte undan. Men dagen efter jag betalat ringde jag och sade upp det hela och drog ner det till brons, begärde skriftligt på det hela så dom inte hittar på andra dumheter nästa år.
Synd att man inte sökte på Google om Lessmore innan jag gick med.
Är extremt missnöjd och deras erbjudande är i mina ögon fullständigt värdelösa.
Det enda svar man får är som ni nämner nedan att uppsägningstiden är 3 månader och att man inte är medlem längre men att fakturan måste betalas!
I mitt fall är det negativ avtalsbindning och det är ju inte tillåtet!
Fortsätt med alla klagomål och skriv på nätet så måste dom lägga ner efter ett tag eller böja sig.
Tjänsten dom erbjuder är bra, problemet är deras syn på kunder och vikten av att ha nöjda kunder. Den biten missar dom helt och det är synd på en bra tjänst. Rent juridiskt tror jag dom är korrekta men det är inte det som är problemet utan synen på kunder och vikten av nöjda kunder. Men det är bara att härda ut, det finns liknande tjänster men med bra kundsyn. =)
Sitter även jag här efter ett extremt negativt samtal med Lessmore alldeles nyss och hittar då till detta inlägg. Fakturan har f-datum den 25:e januari och de menar på att jag skall betala i runda slängar 3.000 kr för något jag aldrig utnyttjat och inte kommer att utnyttja heller. Det står inga datum för när medlemsskapet gäller på fakturan, mer än 1 år och loggar jag in kan jag inte komma åt någon kontoinformation eller historik. J….t skumt rent ut sagt, och vansinnigt dålig service. Tror jag skall länka upp detta från Facebook i varnings-syfte så kanske någon annan åtmistone slipper råka ut för samma sak! Jag hittar ingen dokumentation där jag gått med på att bli registrerad som Guld-medlem, vilket jag uppenbarligen är enligt dem.
/Förbannad
Hej Petra,
Roligt att se att denna posten lever vidare, även om det hade vart trevligare för oss småföretagare att ha en leverantör som inte håller på med tveksamheter. Precis som jag skrivit i min post så handlar det inte alltid om lagar och regler, det är ju ändå människor som sitter bakom och skall man leva länge som företag så är det ju bra om man försöker skaffa sig övervägande nöjda kunder. Lessmore verkar bortse från den punkten vilket framgår av kommentarer och poster på denna bloggen som ju inte är helt smickrande för Lessmore.
Har haft denna tjänst i bra många år nu men tror jag hoppar av vid nästa hållplats!
Ja, Tommy. Jag önskar dig lycka till med att kliva av, se bara till att göra det i tid så du slipper betala för ett år extra.
//Anders
Se till att få skriftligt svar på uppsägning. Sa upp mitt avtal för ett år sedan. Då jag försökte avsluta medlemskapet redan då. Nu ett år senare när uppsägningen skulle träda i kraft. Skickade de ut att jag nu var bronsmedlem. Som tur var hade jag sparat deras skriftliga svar om min uppsägning.
Jag har hört liknande historier från en av mina vänner som använt sig av Lessmore. ”Oetiskt” var huvudanledningen till att han gick ur. Kort efter kom han i kontakt med Fraktnätverket som har ett fraktavtal liknande det Lessmore har.
Han är iallafall sjuuukt sjukt nöjd, ni kan ju se efter själva;
Fraktnatverket.se
Rekommenderar ingen Lessmore! Problem att gå ur Lessmore (precis som många av er)men har änrtligen kommit därifrån. Får fakturor nu 3 månader senare med extra avgifter. Så frakten med DHL som skulle kosta 49/paket kostar 120 kr!!
Intressant det du skrev om spridningseffekten. Jag har varit inne på lessmore men har nu bestämt mig att titta efter andra avtal p.g.a av deras oseriösa rykte. Fundera på pluskontot? någon som har erfarenhet av dessa?
Jag har ingen egen erfarenhet av dom men det jag har läst så verkar det fungera med bättre villkor än Lessmore har mot sina kunder iallafall.
Har själv blivit lurad att prenumerera ett extra år för att jag inte sagt upp prenumerationen i tid. I efterhand har jag sedan fått kravbrev, påminnelser innan fakturorna gått ut. Jag är äntligen av med Lessmore nu men häromveckan trillade ett brev ner i brevlådan med en påminnelse om en faktura från början av 2013 på en frakt de säger jag köpt. Problemet är dock att slutavräkning är gjord och allt är betalt till Lessmore. Jag höjer ett varningens finger för att ens utnyttja någon av deras tjänster, det kostar mer än det smakar.
HEllurad på deras jävla premeration, helt vannsine ! 4000kr FÖR NÅTT JAG INTE ANVÄNDER!
Wow, I just cancelled my membership with Lessmore… I guess the same problem as most of you guys. I did not want to continue my membership, but the ”automatic renew” is due in a few weeks and they said I need to put the notice 3 months in advance. What a scam!!!!! So now I have to pay 4500 kr for smtg that has not even started yet (a new membership). Interesting to see I am posting something here for an issue recurring from 5 years ago (last post)….. I just did a poor review on their Facebook page. I suggest you all do the same and spread the word, people use a lot more Facebook nowadays, it is a good way to hit them….
Finns så många aktörer som erbjuder samma tjänst som Lessmore. Flera av dem är billigare OCH kör inte med den här uppsägningshetsen… Fortsätt sprid ordet om Lessmore!
Sitter just och letar efter några bättre alternativ till Lessmore (är intresserad av bättre fraktavtal), har du tips på några bättre tjänster? Tack på förhand! :)
Hej Sofia,
Absolut, du har både E-handel Edge och Pluskontot som är både bättre och drivs av seriösa företag. Kör hårt! =)
Hej Sofia,
Det finns både bättre tjänster och seriösa företag. Ehandel.se Edge och Pluskontot är två av dom. Kör hårt! =)
Vi använder SPARIS.NU. Det är gratis! Hört bra om båda ovanstående också.
Åkte också på Lessmore niten. Teknade avtal där de lovade att om jag inte tjänat in pengarna det kostade så skulle jag få tjänsten kostnadsfritt tills mina volymer gjorde att jag tjänade på det. När ett år gått och fakturan damp ner så hörde jag av mig och meddelade att jag inte tjänat mer än vad avgiften var och ville få fakturan avskriven. Svaret jag fick var att det kännde de inte till något om men de informerade mig att då jag inte sagt upp avtalet i tid så var jag fast i ytterligare ett år. Riktigt dåligt. Så sa upp tjänsten direkt men var ändå fast med den i ett helt år.
Samma skit försöker de nu med mitt bolag. De lovade samma sak men känner sedan inte till det alls när man ringer ett år senare. Om det är fler som blivit drabbade så skriv gärna här då de uppenbart lurar folk med samma metoder.
Lessmore är otroligt oseriösa och förstår inte att detta kan vara lagligt med denna typen av avtal
glad att jag läste denna sidan, tack!
Akta er för Lessmore!
När man blir medlem i Företagareförbundet Fria Företagare så blir man automatiskt medlem i Lessmore,
som sedan ringer och tjatar om att uppgradera.
För mig som liten enskild företagare så hade jag bättre rabatter på OKQ8 än vad de kunde erbjuda.
Trygg-Hansa skrattade åt mig när jag bad om lägre premie via Lessmore.
Lika med säljaren på El-Giganten när ny TV skull köpas.
Så jag hade ingen användning av dem.
Första året kostar det ca 2000:-.
Nu andra året vill de ha 6000:-!
Och man måste säga upp detta 3 månader innan avtalets brytning.
Så jag känner att det är att kasta 6000:- till svin.