Jag har idag noterat att MailCom Europe AB genom deras VD har framfört hot om stämning till en vän till mig, Urban Grotherus. Anledningen till hotet är denna post om MailCom som Urban skrev i oktober 2011 och det handlar om MailCom Europe AB och deras användning av privata mejladresser till personer dom inte har tidigare relation med. Det finns ett antal trådar i olika forum som behandlar frågan om Mailcom Europe och mailspam, men det är inte den saken jag vill ta upp här.
Vi har vid ett flertal tillfällen sett stora företag hota eller stämma privatpersoner för olika saker där bloggaren har skrivit negativt eller sakligt om företaget i fråga. Nu ser jag inte MailCom Europe AB som ett särskilt stort företag men deras framtoning vill nog göra sken av det iallafall. Företaget omsatte vid sitt senaste bokslut 2,3 miljoner kronor och har tre anställda så det är ingen jättemaskin vi pratar om i detta fallet. Det är som sagt inte första gången vi ser detta hända, vi hade för en tid sedan en uppmärksammad historia med att Searchminds AB stämde Nicklas Larenholtz för att han avslöjat de metoder som dom använde för att bygga länkar. En stämning som dom sedermera drog tillbaka.
Det som jag inte tycker om med alla de här historierna är man försöker att just hota sig ur olika situationer, situationer som man hamnat i just för att man som i MailCom Europes fall har använt mailadresser som tillhör privatpersoner som man inte tidigare har någon relation med. I just detta fallet så handlar det vad jag kan se mer om att man sålt mejladresser eller liknande till en kund och där fått med adresser till privatpersoner som det köpande företaget inte har någon relation med. Om MailCom Europe AB har detta som en del i sin affärsverksamhet eller om det är ett misstag som skett vet inte jag, men mängden information som finns på internet tyder på att det har hänt mer än en gång.
Jag blir så innerligt trött på dessa metoder som används, se istället till att sköta era kort rätt så slipper ni hamna i en situation där ert företag får negativ publicitet. De allra flesta företag har en missnöjd kund eller två, allt annat vore konstigt, många företag har också en bloggare eller två som skrivit om en och det är inte positivt alla gånger. Men sluta hota folk och bemöt kritiken sakligt istället för att som här skriva dräpande kommentarer, alla kan göra bort sig, det är inget konstigt i det heller, men ställ er då upp och be om ursäkt samt lova bot och bättring istället, skicka inte något brev med ett hot om att ni skall stämma folk till höger och vänster om man inte gör si eller så, ni biter bara er själva i svansen.
Och MailCom Europe AB, skicka inget hot om stämning till mig, gör om och gör rätt i stället.
Väl rutet Anders!
AndersIvar, jag kommer att inom några dagar skriva ner mina tankar om detta. Tack för bra inlägg i debatten.
Mvh, Mats Lindström, VD, MailCom Europe AB
Det kommer att bli verkligt spännande att läsa detta Mats. Hoppas du berättar om var du har skrivit det, gärna här, eller i någon av de andra bloggposterna som nu plötsligt syns på ert namn.
Vad är det dumskallen Mats Lindström På Mailcom Europe AB inte fattar, jag vill inte ha din obeställda skräppost i min privata mejl.
Lik förbannat hände det igen alldeles nyss, ett massutskick från B2B.se/fl-net.se med adresskälla Mailcom, ämne: Smart annonsering med garanti.
Vad Mailcom Europe AB och Mats Lindström än hävdar, så går det bevisligen inte att avregistrera sig från skiten, inte ens via telefon.
Ännu mer ”badwill” för ditt företag Mats, eller får jag kalla dig ”FlashbackBosse”, tack vare att denna tråden fick nytt liv.
Nu skall jag fanimej ringa runt till domstolarna i Sverige för att se om du har nån gammal snaskig dom som kan vara av ”allmänt” intresse, trackar du mig så skall jag fanimej tracka dig.
Jag försöker mig iallafall på en sammanfattning av spamkungen Mats Erik Lindström och hans företag Mailcom Europe AB/Registerleverantoren.se/Venamail:
Han driver företaget Mailcom Europe AB med säte i Örebro.
I styrelsen sitter, förutom Mats själv, en Susanne Agneta Catrine Camestig, vilket vi kan förmoda är hans fru/sambo (eftersom dom är skrivan på samma adress, Begoniagatan 6 i Örebro).
Kanske någon bokföringskunnig kan utläsa företagets ”hälsa” utifrån dessa uppgifter:
http://www.ratsit.se/5567852503-Mailcom_Europe_AB
Registerleverantoren.se är ytterligare ett ”företag” under Mailcom:s flagg, dom säljer 190.000 e-postadresser till intet ont anade kunder.
Mailcom/registerleverantören uppger att de skulle vara utvalda, i själva verket är adresserna tagna rakt av på nätet:
http://www.gester.se/category/spamforetag/
Med företagets system Venamail förpestar dom din och min inbox med skräppost/spam.
”Hej,
Jag jobbar som marknadskille på Crystone och vill berätta att vi köpte in samtliga adresser från Mailcom och har fått uppgift om att dessa adresser skulle vara godkända. I samband med vår flytt så ville vi göra ett utskick och kontaktade då vad vi trodde va en seriös leverantör. Vi vill be om ursäkt om detta har skapat obehag för er. Vi kommer självklart ta upp detta med vår leverantör.”
”Vi skickade till några hundra K som skulle vara validerade e-postadresser B2B och även till vår befintliga kundstock, dvs de som godkänt nyhetsbrev från Crystone. Riktigt tråkigt att det även kommit till folk som inte har något intresse alls för dessa typ av utskick.”
”Vi har nu kontaktat Mailcom om det inträffade:
Hej
Vi har nyligen köpt en B2B epostlista ifrån er.
Nu när vi gjort första utskicket visar det sig att ni ej har validerade adresser i denna lista. Många klagomål har inkommit angående att de angivna adresserna inte är företagsadresser och därmed genererat enorm badwille för oss, samt missnöje bland mottagarna.
Dessutom har 65000 av adresserna studsat ”hårt” med anledning av att adressen inte längre finns.
Vi kräver nu en ursäkt till oss samt till de slutkunder som felaktigt fått detta meddelande.
Vi står till svar för alla som mottagit vårt erbjudande, efter att vi litat på att ni skulle leverera en genomgången och kontrollerad B2B-lista.
Detta mail samt dess svar kommer att publiceras i en forumkanal som skapats angående detta utskick.”
”Adresserna är uppenbarligen inte validerade utan i princip skrapade bara.
Med andra ord de erbjuder en tjänst med en lögn som argument.”
”Jag har senaste tiden mottagit flera spam-mail som angett Mailcom som adresskälla. Blir djävligt trött irriterad över att mina e-postadresser blir nån slags handelsvara.”
”Jag har många gånger tidigare fått SPAM som skickats ut från Mailcom Europe AB, jag har kontaktat dem på telefon och skällt ut dem men de är ju dumma idioter som inte bryr sig ett skvatt.”
http://www.wn.se/showthread.php?t=1049754
Att försöka avanmäla sig från deras skräppost/spam:
Denna formulering finns på Registerleverantoren.se hemsida:
”Registerleverantören hanterar alla adressuppgifter med full respekt. Det innebär att vi raderar uppgifter på företags begäran. Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan, så kommer vi skyndsamt att ombesörja detta.”
Att använda sig av denna ”avregistreringsfunktion” eller att klicka på den medföljande länken i skräpposten genererar enligt utsago bara ännu mer skräppost, detta från ett företag som i diverse forum och inlägg utger sig för att vara seriöst.
”Nu uppträder MailCom Europa även under namnet Registerleverantören. Vilket var under den adressen de skickade ut sitt senaste spam om att de säljer adresser. I botten på det mailet från Registerleverantören finns en länk där man kan avbeställa vidare utskick. Något som bör undvikas att göra då man på det sättet visar att e-postadressen är giltig. Vilket resulterar i ännu mer spam.”
http://www.gester.se/category/spamforetag/
”Trots att han avregistrerat sig från systemet och mejlat till företaget fortsätter skräpmejlen att fylla hans inkorg.”
http://na.se/nyheter/orebro/1.1396592-orebroforetag-granskas-for-utskick-av-spam
”Hur gör jag då för att avanmäla mig?
Jag är precis som personerna i tidigare inlägg upprörd över alla mail jag får från Venamail. Om jag avanmäler mig från en av era kunder så kommer det likväl mail från en annan nästa dag. Jag är trött på att lyfta upp min mobil så fort det plingar till för att jag tror att det är något viktigt och så är det bara ännu ett mail från ert system att ta bort. Jag driver en enskild firma och jag finns uppenbarligen i er fördömda databas över e-post adresser till som ni säger ”bara företag”.
Jag har skickat e-post till er och vänligt men bestämt sagt åt er att radera mig ur era listor då jag är en privatperson och aldrig anmält mig/givit mitt samtycke till detta eviga spammande.”
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
”Vi får spam från MailCom trots att vi uppmanat dem att ta bort vår adress.”
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
”Dom skickar spam trots att vi avanmäler alla utskick.
Är nu så vansinnigt förbannad på dessa oseriösa företag.
Hela mailboxen svämmar över.”
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
VD:n, Mats Lindström, anser att hans företag, Mailcom/Registerleverantoren.se, är seröist:
”Vi strävar efter att vara en seriös aktör på marknaden bland de övriga och vi respekterar absolut den som inte vill vara i våra register att bli struken.
Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.”
http://www.wn.se/t1049754-15-5.html
Vilken ”seriös” leverantör gör så här:
”Företaget Mailcom från Örebro granskas av Konsumentverket för att ha skickat obeställd reklam via e-post, så kallad spam.– Vi har fått in ett stort antal anmälningar mot dem, säger Marek Andersson på Konsumentverkets rättsavdelning.”
http://na.se/nyheter/orebro/1.1396592-orebroforetag-granskas-for-utskick-av-spam
”Oseriös epostleverantör
Denna leverantör erbjuder som del i sitt erbjudande till sina kunder privatpersoners epostadresser för att skicka oönskad marknadsförinspost.”
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
”Olyckligtvis har adressaterna inte alltid gett sin tillåtelse att få sin e-postadress såld av MailCom.”
http://www.backendmedia.se/2012/06/27/mailcom/
”Skapligt oseriösa mailutskick dom använder sig av. Min privatmail har hamnat i deras databaser och kommer med i utskick av flera av deras kunders mailutskick trots att jag aldrig varit i kontakt med dessa företag. Trots att det är till min privatamail står det i klartext att ”Detta meddelande är riktat till dig på företaget som VD, marknadschef, inköpschef, eller ansvarig för marknadsfrågor. Informationen är således inte riktad till dig som privatperson.” Har försökt att avanmäla mig, men det fortsätter att dimpa ner mail som går via MailComs servrar och mailsystem VenaMail. Lita inte på dessa skojare! ”
http://www.reco.se/mailcom-europe-ab
”Vi beklagar verkligen att denna kampanj uppfattats som spam och givetvis att vi inte fått validerade listor som mailcom utlovade.”
http://www.wn.se/t1049754-15-5.html
”Det roliga är att Mailcom själva har spammat mig nu. Tacksamt eftersom jag kunde anmäla även dem till konsumentverket.”
http://www.wn.se/t1049754-15-6.html
”Fick även jag från Mailcom på personliga adresser… ”
http://www.wn.se/t1049754-15-6.html
”Jisses. Kollade en hel del lådor på catch-all adresser.
Var en hel del ji2ohDjhowdj@domain och n2dHDhowf@domain .
Kul kul. Den där firman ni köpte adresserna av verkar vara rätt bluffig. ”
http://www.wn.se/t1049754-15-7.html
”I så fall har MailCom skickat massvis med utskick olagligt till mig. ”
http://www.wn.se/t1049754-15-7.html
”Tycker vi borde starta en separat tråd om MailCom och deras metoder.
De svarar till mig att ”Länk finns på alla våra utskick.” (för att avsluta utskick) men det avslutar ju bara utskicket från ett företag, som de redan har sålt en lista till.
Jag har tagit emot massvis av olika mail från olika företag (MailCom som adresskälla) i egenskap av Enskild firma.”
http://www.wn.se/t1049754-15-7.html
”Spammar mig gör de helt olagligt, då jag har Enskild firma. Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor enligt http://www.konsumentverket.se/sv/int…/Anmala-spam1/”
http://www.wn.se/t1049754-15-8.html
När företaget blir anklagat för att ha levererat skräppost/spam till någon så hänvisar Mats Lindström, per automatik, ALLTID till handhavandefel av kunden, d.v.s. att kunden själv har ”mixat” sina egna register med Mailcom:s .
Det är således aldrig Mailcom:s fel:
”Vi har också kunder som köper adresser och/eller samlar in på egna metoder och sedan mixar dessa med adresser som vi levererat och anger oss som adresskälla. I de fallen blir det ännu värre för oss som leverantör när inte ens vi levererat eller hur man ska härleda vilken adress som levererats av vem.”
http://www.wn.se/t1049754-15-5.html
” Svar från Mailcom Europe AB
2013-01-03
Jag tror det ligger ett missförstånd bakom det hela. Bara därför att några kunder har din firmas e-postadress, så behöver det inte innebära att vi levererat denna. Vi har många leverantörer i Sverige av just e-postadresser. Det bästa är att maila oss på support at mailcom dot se och ange vilken e-postadress du har, så kan vi blockera din i våra servrar. Svårare än så är det inte. Du kan också ringa oss, så kan vi svara på ev. de frågor du har. Det finns absolut inget intresse av ”undanflykter”, då det mesta brukar bero på missförstånd och okunskap :) ”
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
”De jobbar tydligen bara mot företag men får ibland arga mail där det ofta tydligen visar sig vara vidarebefodrade mail och folk som blandar ihop saker och ting.”
https://www.flashback.org/t2112090
Mats Lindström, Mailcom/Registerleverantoren.se, verkar leva i en förnekelsevärld. I inlägg efter inlägg på diverse forum är det allt och allas fel och den verksamhet han driver pysslar absolut inte med skräppost/spam.
”Sådana svar tyder på ren okunnighet. Peter kan gärna kontakta oss per telefon och/eller mail, men väljer heller att lägga energi att spy galla på de företag som levererar lösningar inom segmentet.
Mats Lindström Product Development / Marketing MailCom Europe Begoniagatan 6, S-703 53, Örebro, Sweden”
http://www.softwolves.pp.se/blog/2009-03-04
” Svar från Mailcom Europe AB
2012-11-29
Vi skickar inte ”spam”.
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
”Jag hoppas att vi kan hålla en seriös nivå på detta forum och särskilja på begrepp som ”SPAM” som tyvärr oftast är ett slentrianmässigt uttryck som inte på något sätt har att göra med seriös e-postmarknadsföring.”
http://www.wn.se/t1049754-15-5.html
” #3 • Mats Lindström skrev den 23 augusti 2012:
Tyvärr så innehåller detta inlägg 2 felaktigheter;
1. Vi förmedlar information om företagens adresser, ex. telefonnummer, fax och e-post vilket lagen tillåter.
2. Vi hotade inte med stämning för ”ett par år sedan.
Ska du skriva något, så är du välkommen att kontakta oss för att få reda på fakta och hur vi jobbar.
Mvh. Mats Lindström, VD, MailCom Europe AB
#4 • Peter Dahlgren skrev den 24 augusti 2012:
1. Vi förmedlar information om företagens adresser, ex. telefonnummer, fax och e-post vilket lagen tillåter.
Ja, det har jag också skrivit. Att det är lagligt är inte samma sak som att det är etiskt försvarbart. Fast vad vet du om etik?
2. Vi hotade inte med stämning för “ett par år sedan.
Det skrev jag inte heller, eller hur?
Ska du skriva något, så är du välkommen att kontakta oss för att få reda på fakta och hur vi jobbar.
Ska du skriva något så är du välkommen att ringa mig och fråga innan du vantolkar det jag har skrivit.”
http://www.backendmedia.se/2012/06/27/mailcom/
På Mailcom:s hemsida kan man läsa om deras produkt Venamail:
”SPAMTEST
Söker igen om ditt mail och analyserar varje ord och varnar dig om Ditt mail inehåller spamrankade ord.”
” Svar från Mailcom Europe AB
2012-11-29
Vi har aldrig och kommer aldrig att jobba med annat är företagsadresser. Vi jobbar heller inte med ”skräppostlistor””
http://www.rejta.se/omdome/814190/mailcom+europe+ab
Mats Lindström, du måste förklara för mig varför du har en ”spamskola” på din hemsida, där du lär ut hur dina kunders utskick sakll utformas för att de inte skall fastna i spamfilter.
Om det du pysslar inte är skräppostutskick/spam?
http://www.mailcom.se/venamail/
MailCom Europe AB:s VD Mats Erik Lindström drar sig inte heller för att hota andra med stämning för kritiska inlägg om deras arbetsmetoder.
”Urban, vänligt men bestämt, så vill jag att du omgående tar bort denna sida, samt länkar. Senast idag, så vet vi bestämt att vi förlorade en stor affär på detta och vi utreder om vi ev. ska ansöka om stämning till Örebro Tingsrätt. Dock är framtida agerande direkt avgörande hur du agerar.
Mvh, Mats Lindström, VD, MailCom Europe AB”
http://www.gester.se/spamforetag/mailcom-europe-ab/
”När detta uppmärksammas i ett blogginlägg, redan för ett par år sedan, så svarar de naturligtvis inte med att rätta till sin tvivelaktiga och oetiska hantering av e-postadresserna, utan genom att hota om stämning.”
http://www.backendmedia.se/2012/06/27/mailcom/
/allmant/mailcom-europe-ab-hot-om-stamning
”För det finns fortfarande gott om företag, som liksom MailCom, inte förstår bättre än att börja hota med tingsrätten så fort det dyker upp en kritisk röst i deras sökresultat. Nu vet jag inte om MailCom har hört av sig till Reco sidan om MailCom där, men det skulle inte förvåna mig.”
http://www.lindqvist.com/mailcom-visar-hur-man-inte-ska-hantera-kritik/
Att ens hota med en sådan åtgärd av Mats Erik Lindström från MailCom Europe AB:s sida vittnar bara om vilken jävla fjant han är och inte är ett dugg bevandrad i den svenska juridiken.
Kan man sedan inte ens lagtexten inom det område man verkar i, skräppostbranschen, då har ens existensberättigande för länge sedan upphört.
Tydligen vet inte Mats Erik Lindström/Mailcom Europe AB/Registerleverantoren.se/Venamail att det är olagligt att skicka obeställd e-post till enskilda firmor och privatpersoner.
http://www.konsumentverket.se/Lagar–regler/marknadsforing-och-reklam/Nej-till-reklam/Sa-kan-du-undvika-spam/?WT.ac=marknadsforingochreklam/spam
Sedan finns det en del kanske inte så smickrande grejor jag som kund till dig inte skulle vilja bli associerad med:
http://lidlday.blogspot.se/2013/02/var-pa-polisstationen-for-att-forhoras.html
Ja du, Mats Lindström, Mailcom / Registerleverantoren.se, det är min stora förhoppning att du missar många stora affärer i framtiden, det kan du bara ha ditt djävla skräppostäckel.
Vilken vettig VD svarar så här när en klagande kund hör av sig:
”Responses from Mats Lindström, CEO and Founder:
What is the problem with you? Why don’t you put energy on positiv things instead?
And you never subscribe either…”
http://mainsleaze.spambouncer.org/?p=2806
Det är förvånande att Mailcom Europe AB (snart Sendbite of Sweden AB)
har några kunder överhuvudtaget, maken till förakt till klagande kunder
får man nog leta efter.
Jag hoppas att presumtiva kunder till Mailcom Europe AB (snart Sendbite
of Sweden AB) förstår att om och när de inhandlar ett adressregister av
Mats Erik Lindström, att de också får en rejäl överdos av badwill.
Skaffa pansar till edra inboxar nu för Mailcom Europe AB (snart Sendbite
of Sweden AB) avser att anställa 4 säljare, allt för att bomba sönder
våra inboxar.
I vår/sommar kan vi räkna med en tsunami av obeställd
e-post/skräppost/spam från Mailcom Europe AB (snart Sendbite of Sweden
AB).