I fredags när det var dags att handla ”fredagsmys – för det är det bästa jag vet” så shoppade vi tillsammans med en massa annat gott en påse OLW Lättsaltade chips. Precis som vanlig när det är fredagsmys så plockas det fram runt Bolibompa där hela familjen samlas för att ha det gott under fredagskvällen, godis hälls upp i skålar, choklad läggs i en annan skål och man häller upp en påse chips som man skall kalasa på.

Problemet med denna fredagens mys var när man kom till chipsen, allt annat var tillfreds men chipsen, dom hade inget salt på sig. Voine, voine, hur skulle detta gå? Nåväl, det var ju inte hela världen, det är en påse chips liksom. Tänkte jag skulle testa OLW:s kundservice eftersom jag själv brinner ganska bra för god till extrem kundvård så jag lade ett mejl till dom i lördags natt:

Hej,

I fredags (20/1) köpte jag en påse OLW Lättsaltade chips på ICA Supermarket i Floda där jag bor. Döm av min förvåning när vi hällde upp dessa och skulle ha fredagsmys och det inte fanns ett saltkorn på något chips, dom var helt osaltade. Hur göra?

Med vänliga hälsningar

Anders Karlsson

 

I går (23/1) fick jag svar från OLW:

Hej!

Tack för ditt mail.

Jag beklagar verkligen att du har fått en produkt vilken du inte är nöjd med.

Jag skulle vilja be dig skicka in påsen till oss.
Du behöver naturligtvis inte skicka med allt innehåll, utan det räcker med ca 1dl produkt och själva påsen.
Detta för att vårt Lab ska kunna göra en analys och se vad som har gått fel, plus att det hjälper oss att bli bättre i framtiden
Skriv lite kort om felet samt din adress.

Adressen hit står på påsens baksida och givetvis kompenserar vi dig för dina utlägg samt produkt.
Kompensationen är i form av varucheckar.

Vänliga hälsningar

Konsumentkontakt
OLW Sverige AB

 

Jag skriver inte denna posten för att jag tycker det var ett dåligt svar eller att dom gjort något fel, min fråga blir istället om det finns människor som tar en näve chips tillsammans med den tomma påsen och letar upp ett kuvert efter att man skrivit upp adressen som står på baksidan av påsen, smular ner lite chipsrester i kuvertet, letar upp ett frimärke och klistrat på detta för att sedan sätta sig på scootern och åka 15 mil till närmsta gula brevlåda för att posta detta och sedan inse att man har lika långt hem igen? Och det är minus 9 grader ute.

Hade dom fått in något fler prover om dom skickade ut en färdigfrankerad påse där man kunde stoppa ner lite chipssmulor och sedan utlovat rabattcheckar på 5 chipspåsar om man skickade in innehållet, tror ni dom hade haft fler föredetta missnöjda kunder i det läget? Tror ni att det hade gett dom möjlighet att förbättra sin process och öka möjligheterna att kvalitetssäkra sina produkter? Jag är inte bitter på något sätt utan ibland är det bara så att man som utomstående till något ser massa bra lösningar som borde implementeras, och OLW, denna bjuder jag på!

 

Edit:

Fick ett svar från OLW:s Konsumentkontakt igen, det verkar inte ha framgått vad mitt syfte med posten var, har jag vart otydlig?

 

Hej igen!

Jag beklagar än en gång att ni fått produkt som ni inte är nöjd med. 
När det gäller en reklamation så är vår policy att vi måste ha det inskickat .
 Detta för att ev. Kunna komma fram till vad som blivit fel med hjälp av bäst före koden och även för att kunna kompensera för den felaktiga produkten.
Enklast för konsumenten är att spara lite i påsen ,lägga det i ett vanligt kuvert och sen posta det vid närmaste
Brevlåda vid ev. Andra ärenden.
Naturligtvis så kompenserar vi för några påsar + portot som blir.
 Skulle det vara så att ni inte har några frimärken , skriv då frisvar ovanför adressen så kommer det fram iallafall.

Vänliga hälsningar

Konsumentkontakt
OLW Sverige AB