Gästinlägg av Jonas Grenfeldt, entreprenör och kung på webben.
Du hittar din idé. Du gör din due dilligence, testar den mot din omgivning och bestämmer dig för att den är värd att springa på. I några dagar funderar du inte på något annat än vad ditt företag ska heta och plötsligt, när du filar på din affärsplan, hittar du det perfekta namnet.
Du registrerar dig på verksamt.se och kan knappt fatta att du faktiskt ska göra det här, våga falla fritt, när du med darrande händer sprättar upp kuvertet från Bolagsverket som innehåller ditt registreringsbevis.
Fram till detta ögonblick är allt magiskt. Allt går så lätt, idén är så bra, planerna så stora. Och det ska vara så. Du drivs av en inre glöd, en glöd som skapades när du blåste liv i den lilla tankegnista som ska bli ditt företag och blända hela världen. Det är magiskt.
Sedan upptäcker du ganska abrupt att en dans på rosor mest bara innebär att man får ont i fötterna. Magins slöja börjar vikas undan för att avslöja en verklighet som vill annat än du, men glöden har du kvar och den räcker. Du har förstått det mest grundläggande av allt företagande: att du måste, måste, måste sälja, och ditt företag börjar sakta men säkert få igång sitt kassaflöde. Och då kommer den. Vågen.
Vågen
Vågen av allt som hör till. Vågen av faktisk bokföring (och inte bara den teoretiska som Skatteverket lär ut på sina kurser), vågen av säljare som börjar ringa dig på gott och ont, vågen av tillstånd du inte visste att du behövde, vågen av bränder att släcka, vågen av livet utanför företaget.
Det var, åtminstone för mig, som att bli slagen av en riktig våg. En sådan som får en att dra ner kallsupar i lungorna, en sådan som får en att tappa alla koncept kring vad som är upp och vad som är ner, en sådan som faktiskt på allvar får en att tänka tanken ”kommer jag klara mig ur det här?”. Vågor har en förmåga att kunna släcka glödar.
Bygg hävstänger
En lösning på det här problemet är förstås att jobba mer. Korta ner lunchen, skippa lunchen, jobba över, sova över. Och ja, att jobba sig till utbrändhet är förstås en helt giltig lösning på problemet att man är överväldigad av jobb.
En annan lösning är att istället jobba smartare, och det grämer mig att skriva det för att det är en sådan klyscha, men det är sant. Och om jag bara fick ge ett enda råd till en nybliven företagare, så skulle det vara detta:
Gör det du är bra på, och låt andra göra det de är bra på.
Det är inte svårare (eller enklare) än så, och det är ganska enkel matematik. Låt säga att du fakturerar dina kunder 600 kronor per timme för din tjänst. Du drar dig för att anlita den där bokföringsbyrån som ringde, för de verkar hemskt dyra trots bra rekommendationer: 900 kronor per timme ska de ha. Det tar dig dock en hel arbetsdag av varje månad att bokföra, medan det tar byrån fem timmar. Du vinner tid värd 4800 kronor, och det kostar dig bara 4500 att göra det. En fantastisk hävstång!
Det är svårt att se det så i början när man måste vända på varenda krona, men om du istället börjar tänka att du förlorar 600 kronor varje timme som du måste göra något annat än att leverera, istället för att du sparar 900 i timmen på att göra det själv, blir det snart ganska uppenbart var du har dina starka sidor.
Och ska du lyckas skala din idé är den här kunskapen totalt grundläggande: förr eller senare kommer du inte att kunna göra allt själv, och ju tidigare du inser det desto snabbare kommer du att växa. Det är genom att göra det du är bra på, det du ville ägna dig åt från första början, som du kommer att kunna behålla din glöd. Allt det tråkiga runtomkring kan faktiskt andra få hålla på med…
Lämna en kommentar