För två veckor sedan påbörjade vi ett A/B-test av kassan på Barahandtag för att se om vi kunde förbättra konverteringen som hade gått ner lite sedan vi bytte plattform i september. Jag tänkte som vanligt dela med mig av resultatet, men först en uppdatering om vad vi gjorde för ändringar i kassan.

Sedan testet påbörjades har det passerat cirka 100 order i systemet vilket gör att jag känner mig nöjd med resultatet. Finns säkert massa statistiknissar som vill att jag inte skall ta något beslut förrän det gått genom 1000 eller 8000 order men serru det bryr jag mig inte om.

Det är inga stora förändringar egentligen, tanken är som sagt att distrahera kunderna så lite som möjligt med menyer och få trygghetsknarkarna att känna sig lugnare genom att mer integrera kommentarer från våra kunder mer med kassan.
Under tiden som A/B-testet har pågått så har vi också använt oss av Ghostrec för att dels generera värmekartor men även spela in hur folk tittar och klickar i butiken och specifikt i kassan under perioden. Och man ser ganska tydligt med musrörelserna att när vi flyttade in “nöjda-kunder-skyltarna” så läser folk dessa mer, riktigt intressant.
Vinnaren då? Jo, den kassan där vi städade bort menyerna och integrerade kassan mer till en enhet konverterar bättre, mindre skillnader än vad jag trodde att det skulle bli men ändock en skillnad. Mätningen har endast vart för de som använder Klarna Checkout för att checka ut då det är den absoluta majoriteten för oss (97%).
Vinnarkassan konverterade 62,07% under testet vilket är en riktigt bra siffra för butiken, tvåan konverterade 53,75% under testet, en ökning på 15,47% vilket jag tycker är helt okej. Konverteringsoptimering är med andra ord en viktig sak att jobba med där man med enkla medel kan nå riktigt bra resultat.
Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!
Om författaren: AndersIvar
AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.

