Varför skall jag jobba med CRO?

Svaret är enkelt: Med CRO kommer du att tjäna mer pengar.

konverteringsoptimeringMed relativt enkla medel kan du öka din försäljning markant: att höja konverteringsgraden från två till fyra procent motsvarar ju en fördubbling av trafiken till din webbutik. Fundera på vad det skulle kosta att driva dubbelt så många besökare till din e-handel, och jämför det sedan med kostnaden för CRO. Enkel matematik!

Omvänt, finns det också en risk i att inte arbeta med din konvertering: en dåligt optimerad e-handel gör att du går miste om pengar som dina kunder väljer att spendera på annat håll – i värsta fall hos dina konkurrenter.

Vad är konvertering?

Konvertering är ungefär detsamma som försäljning. Skillnaden är att konvertering också kan vara andra saker, som anmälningar till ett nyhetsbrev eller användning av en rabattkod. Det handlar helt enkelt om att dina besökare gör något som du vill att de ska göra!

Konverteringsgrad är det mått man använder för att mäta konvertering. Konverteringsgraden anges i procent: om två av hundra besökare i din webbutik genomför ett köp så är din konverteringsgrad två procent.

Konverteringsoptimering handlar helt enkelt om att göra det så enkelt och naturligt som möjligt för dina besökare att göra det du vill att de ska göra (köpa dina varor!). Modern CRO (Conversion Rate Optimization) har kommit långt när det gäller att analysera vad som får oss människor att göra som vi gör, och fokuserar på flöden, mönster, innehåll och helhet, snarare än om en knapp ska vara grön eller blå.

Nedan kan du se de senaste posterna om CRO för e-handel och webbutiker.

20 02, 2013

Magnifikt stolt över vår Trustpilot!

By |2013-02-20T12:00:03+02:00februari 20th, 2013|CRO, E-handel|2 Comments

Det är ingen överdrift, efter att vi införde Trustpilot på Barahandtag så har vi tills just exakt nu fått in 28 svar totalt på cirka 3 veckor och utav dom så är det 26 stycken som lämnat toppbetyg (5:a) och 2 stycken som lämnat näst högsta betyget (4:a). Och det är naturligtvis extremt, extremt roligt [...]

2 02, 2013

Trustpilot och Live-chat i webbutiken

By |2013-02-02T19:59:29+02:00februari 2nd, 2013|CRO, E-handel|2 Comments

Den 22-25 januari gjorde vi en del saker som vi trodde skulle öka vår konvertering något på Barahandtag, vi införde Trustpilot där vi fick ett minst sagt varmt mottagande som värmde riktigt ordentligt och var ännu bättre än vad jag trodde iallafall. Vi kopplade också in en live-chat i butiken ungefär samtidigt och även om vi [...]

17 12, 2012

Avslutsoptimering av din e-butik

By |2012-12-17T21:41:35+02:00december 17th, 2012|CRO, E-handel|1 kommentar

Inlägg som tidigare postats (2012-09-09) på numera stängda dreamrooms.se. Tror det här är mitt första gästinlägg någonsin och jag tänkte skriva lite om vad jag snappat upp när det kommer till optimering av sin e-butik. Jag driver fyra e-butiker just nu och på Barahandtag.se så har vi tillsammans med Conversionista! arbetat med avslutsoptimering av den butiken. Jag vill redan [...]

14 06, 2012

Skillnad mellan betald och organisk trafik

By |2017-12-30T18:30:54+02:00juni 14th, 2012|CRO, E-handel|4 Comments

Under årets första halva och också Barahandtags första halvår har vi lagt rätt mycket pengar (för att vara oss) på Adwords, det har pendlat lite men mellan 8-12 000 kr per månad har vi lagt ungefär. De första tre månaderna körde vi på rätt hårt av flera anledningar, dels ville vi naturligtvis ha affärer och [...]

24 05, 2012

Konsolidera och göra rätt

By |2012-05-24T19:35:26+02:00maj 24th, 2012|CRO, E-handel|0 kommentarer

Har vart lite tyst från mig på alla håll de senaste månaderna, varken haft ork eller lust att twittra eller blogga. Fokus har helt och hållet legat på att få ordning på konverteringen för Barahandtag.se och Kakadutraders.se, man ser några förbättringar än så länge men det finns fortfarande ordentligt med potential kvar för att det [...]

Load More Posts