När jag lämnade Nordisk E-handel för Barahandtag och gick över till Wikinggruppen så hoppade det till lite överallt, som det alltid gör om man gör så stora förändringar för en webbplats som att byta plattform. I min värld är det extremt riskfyllt av flera anledningar, dels så finns det en risk att man rent sökmotoroptimeringsmässigt åker på en smäll och tappar viktiga placeringar, dels så finns det en risk att konverteringen blir till det sämre. Det finns också naturligtvis chanser att det blir tvärtom, man kan få ännu bättre placeringar och konverteringen kan stiga.

För vår del så klarade sig vi oss SEO-mässigt, vi har varken ökat eller minskat vår synlighet nämnvärt men däremot fick sig konverteringen en törn. Det mesta var enkla saker att åtgärda, förtydliga för besökarna vilken information som krävs från dom och vilka val dom skall göra och det gjorde bra skillnad känns det som hittills i alla fall. Även kassakonverteringen gick ner en del och därför håller vi nu på att A/B-testa två olika designer i kassan. Vi kör den kassan med Klarna Checkout som vi haft sedan flytten till Wikinggruppen och sen kör vi en variant på densamma där vi tar bort produktmenyerna som är till vänster och flyttar ner Trustpilot och de andra kundmätningarna för att få trygghetsknarkarna att förhoppningsvis känna sig ännu tryggare, men tiden får utvisa vilken kassa som blir den bästa.

Till detta så kommer uppdateringen av kassan i Klarna Checkout som släpps på tisdag som jag tycker innehåller stora förbättringar. Det innebär att Klarna kommer städa bort och flytta ner text som jag tycker haft för stor plats tidigare vilket gör att fokuset på att checka ut blir ännu större vilket är riktigt bra. Samtidigt blir det ännu tydligare att man som kund faktiskt kan få välja ett annat betalsätt än faktura och deras egen logga försvinner i förmån till att kassan blir mer anpassad och ren för butiken. Fredrik Lennström skriver mer om detta där han också skriver att det är fler uppdateringar av KCO inom kort.

Återigen levererar Wikinggruppen riktigt bra servicenivå, dom hjälper snabbt till och sätter upp det A/B-test jag vill ha och när dom hörde att konverteringen sjunkit från tidigare så fick jag snabbt mejl från dom där vi kunde bolla idéer för att få upp konverteringen på en bättre nivå igen. Det är sådant som skiljer en leverantör från en bra leverantör.

Nedan finns bilder på de två olika kassorna vi kör A/B-test på just nu. Jag presenterar naturligtvis resultatet om vilken kassa som levererade bäst resultat men jag vill ha några hundra order att jämföra med först så det kommer ta några veckor innan jag kan börja dra några slutsatser tror jag. Konverteringsoptimering är helt enkelt extremt intressant och roligt. Missa förresten inte att följa handtagsbutiken nya blogg som finns på blogg.barahandtag.se!

kassa1kassa2