Under det senaste året har jag byggt upp ett antal webbutiker, ett fåtal egna och ett fåtal för andra företag där jag nästan alltid kommer in försent med hänvisning till att dom behöver hjälp med sin sökmotoroptimering för webbutiken. Problemet är nästan alltid detsamma, ägarna till dessa webbutiker har inte tänkt till ordentligt på vad dom vill att varje enskild sida skall ranka på. Det är inget stort problem för en så liten butik som min egen Barahandtag.se men om man som den senaste butiken jag kikade på som hade 10 000 sidor indexerade inte tänker till så tappar man mycket på en oerhört potent webbplats.

Det finns några grundregler som alla borde tänka på när man skall öppna en webbutik när det gäller sökmotoroptimeringen av den och det första är att du med hjälp av till exempel Google Adwords Keyword Tool bestämmer dig för vilka kategorier du skall ha i din butik. Anledningen till att du inte bara själv skall bestämma vilka kategorier du skall ha är att det är inte säkert att folk söker på exakt samma sätt som du tänker. Ett exempel är att jag när jag startade Barahandtag.se för en tid sedan helt missade ordet beslag som är ett högst relevant sökord för den butiken. Det är ett exempel på ett litet fel i en liten butik så det är inte så svårt att åtgärda men är det en någorlunda stor butik där man har många kategorier och kanske till och med underkategorier så är det superviktigt att de kategorier du väljer faktiskt har någon som söker efter just det, annars är det relativt meningslöst.

Grubblande e-handlareSyftet med kategorin är just att du skall driva all trafik på det sökordet till just den korrekta kategorin och anledningen är enkel, den som söker landar rakt på det den söker efter och behöver inte klicka sig genom en meny för att tillslut komma rätt. Det ger direkt besökaren känslan av att komma rätt och ökar naturligtvis dina möjligheter att faktiskt få ett avslut i din webbutik.

I de allra flesta system finns det utrymme att skriva en text om just den kategorin och detta är naturligtvis en viktig del att använda på rätt sätt. Man vill ju inte skrämma bort kunden genom att stoppa en roman framför näsan på dom utan det skall vara en kort, informativ text om vad kategorin innehåller och kanske fördelarna med att handla hos just er. Och ja, nyckelordet skall finnas med i den löpande texten men den skall vara naturlig och behöver inte stå med 150 gånger i texten, denna texten skall vara säljande och beskrivande för kategorin, tänk människa först och sökmotor sen.

Nu har du fått till kategorierna och producerat säljande och informativa texter till dessa. Dags att börja lägga in produkterna med andra ord. Samma sak gäller här och ju mer produkter du har, desto viktigare tenderar det att bli. Ha en plan för vad du vill att varje produkt skall synas på, säljer du snusdosor och vet att du har en rosa snusdosa som ingen annan har, se till att synas på det istället för något kryptiskt produktnamn som udda saker många gånger har (om det kryptiska produktnamnet inte är det människor söker på vill säga).

Precis som med kategorierna så har man stor användning av produkttexten som även den skall innehålla sökordet men framförallt vara riktigt tilltalande så att man vill klicka på köpknappen och fullfölja ett avslut. För både kategorier och produkter skall man naturligtvis använda sig av META-data som finns så man sätter title, description och keywords på ett sätt som speglar det sökord eller den sökfras man vill synas på.

Jag vill se dessa tips som en mycket förenklad grundkurs i vad man bör göra innan man öppnar upp sin webbutik och det är som sagt ännu viktigare ju större butiken är, det tar dessutom väldigt mycket längre tid att ”rätta” produkter och kategorier i efterhand.

När man väl är igång finns det massor med saker man kan göra för att driva trafik och avslut och en tipsvideo man bör kika på är nedanstående video från Disruptive.nu.