Inlägg som tidigare postats (2012-09-09) på numera stängda dreamrooms.se.

Tror det här är mitt första gästinlägg någonsin och jag tänkte skriva lite om vad jag snappat upp när det kommer till optimering av sin e-butik. Jag driver fyra e-butiker just nu och på Barahandtag.se så har vi tillsammans med Conversionista! arbetat med avslutsoptimering av den butiken. Jag vill redan nu understryka att jag inte är någon expert på området men tänkte dela med mig lite av det som jag snappat upp och som faktiskt gjort skillnad för oss när man tittar på de förändringar vi gjort i butiken. I början när jag började intresserade mig för att faktiskt optimera själva butiken och inte bara fokusera på SEO så hade jag ett enda fokus och det var att göra kassan så enkel som möjligt. Det är inget konstigt i det, kassan är i många butiker stoppklossen som gör att många av de kunder som letar sig in dit väljer att inte slutföra köpet och man vill ju som e-handlare att den siffran skall vara så låg som möjligt.

Om man börjat intressera sig för konverteringssiffror så är det naturligt att man är sugen på att börja i kassan för där kan man med relativt enkla medel öka sin konvertering ganska rejält. Det vi gjorde var att börja städa ordentligt i kassan, dels ville vi att den skall se ren, enkel och snygg ut för att man inte skall bli skrämd av utseendet på den, sen ville vi också att kunden skall vara tvungen att fylla i så lite uppgifter som möjligt om sig själva för att kunna handla. Här finns en liten balansgång att gå, eftersom vi använder Klarna för all vår fakturering så erbjuder dom också en tjänst för att hämta adressuppgifter och liknande genom att kunden knappar in sitt personnummer, den tjänsten är bra för de som är okej med att lämna ut sina personnummer men det finns också dom som har en viss rädsla över att dela ut sitt personnummer. Det vi valde mellan här var att helt ta bort adressfälten och bara be kunden fylla i personnummer, e-postadress och mobilnummer eller att visa alla fälten och ge kunden möjlighet att själv använda sitt personnummer för att hämta uppgifterna och vi valde här den sista delen, att låta kunden själv bestämma.

Vi plockade även bort produktmenyerna och såg till att de trygghetsmärken vi använder syns tydligt i kassan, i vårt fall är det ”Certifierad e-handel”, och vi plockade även bort att man var tvungen att fylla i vilket fraktsätt man ville ha, vi erbjöd ju ändå bara ett alternativ så det borde vart gjort redan från början. Dessutom är vårt system så dumt att man inte kan se totalsumma eller vilka betalmöjligheter som finns innan man valt vilket fraktsätt man vill ha.

Innan vi utförde ovanstående förändringar så hade vi en extremt låg konvertering, cirka 0,9% av våra besökare valde att handla hos oss. Efter ovanstående förändringar så blev den siffran cirka 1,4% istället vilket var ett rejält lyft, men vi är ändå inte nöjda så vi har fortsatt att arbeta för att hitta fler punkter som kan hjälpa oss att konvertera och nu har vi gett oss in på själva produktsidorna och det man kan göra där för att det skall konvertera bättre än det gör idag. Där har vi hittat intressanta findings som att det faktiskt är ganska otydligt vad man som ovan köpare behöver göra för att artiklarna skall hamna i varukorgen och även att vi skyltade dåligt med att man faktiskt lyckats lägga något i korgen. Där har jag helt enkelt gått efter vad jag själv tycker om, jag hatar rutor som poppar upp och berättar att något lagts i varukorgen, det ser jag ju själv. Problemet är att alla inte är som jag och många av de kunder vi har är inte så vana vid internet som jag är.

Det vi gjort hittills på produktsidorna är att vi markerat tydligare vart man skall fylla i antal av den produkt man vill ha dels genom att ge dessa en något ful, gul färg så att den syns tydligare samt fetat texten på både ”Välj antal:” och på ”Tjocklek på luckan” som krävs för att vi skall kunna leverera korrekt skruv till varje kund.