
Röster höjs naturligtvis om att en plattformsleverantör som även kör egen butik konkurrerar med sina egna kunder, jag tror dock att det är bra, det gör att jag eller du som kund behöver snäppa upp oss med våra egna butiker och startar inte dom en konkurrerande butik så gör någon annan det, så det känns inte som det spelar någon roll. Jag ser det mer som ett steg för leverantören att komma närmare kunden, se på Kodmyran som enligt mig ligger absolut närmast sina kunder, som jag ser det så ligger det extremt mycket att vinna i att jobba på det sättet som dom gör.
Tittar man på andra branscher, till exempel sökmotoroptimeringsbranschen där jag själv är verksam på olika sätt, så hjälper vi varandra rätt mycket trots att vi på något sätt är konkurrenter allihopa, även om vi inte alltid krigar om samma segment av kunder. Jag tror det är ett bra sätt att utveckla en ung bransch vilket både e-handels- och SEO-branschen är.
E-handlare, plattformsleverantörer, betalningsleverantörer och andra verksamma inom branschen behöver samarbeta för att vi alla skall lyckas bättre med det vi tar oss för och jag tycker faktiskt att plattformsleverantörer som själva testar sin produkt i en riktig miljö är ett bra steg i rätt riktning. Att det dessutom är ett riktigt smart drag för att förbättra sin egen affär är inget att snacka om, självklart ger närhet till den tjänst eller produkt man levererar en stor fördel eftersom man kommer närmare kunderna, närmare verkligheten och kan utveckla både relationer och produkten till en bättre nivå.
Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!
Om författaren: AndersIvar
AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.

