Under en längre period så har vi jobbat med att förbättra våra butiker, både BrandByNature och Barahandtag har nu bytt plattform till Wikinggruppen och lämnat Nordisk E-handel bakom oss. Anledningen känner ni till sedan innan, och målet är som alltid att förbättra möjligheterna för oss att lyckas skapa bra webbutiker som är effektiva för oss själva och som fungerar bra för kunderna. I min mening så har vi hamnat helt rätt när det gäller den leverantör av plattform vi har nu, Wikinggruppen.
För ett par månader sedan växlade vi över Barahandtag och nu var det så dags för BrandByNature, en butik som under ett stort antal år fungerat bra men sedan domänbytet vid årsskiftet 2012/2013 tappade mycket, att gå över till vår nya plattformsleverantör. Och idag släppte vi lös henne, X antal timmars arbete med att föra in produkter, se över priser, bilder och liknande har börjat komma på plats och idag var det ”tillräckligt” för att vi skulle våga släppa ut henne. Så ompekningen är gjord och vi väntar på att Googles varma, omfamnande armar skall ta hand om den nya butiken på bästa möjliga sätt.
En sak vi arbetat lite med under tiden vi skapat den nya butiken är att till viss del ändra inriktning på butiken, inte i form av att produkterna eller liknande byts ut utan att vi under de senare månaderna insett att hästfolk är en målgrupp som växer allt mer hos oss vilket är väldigt roligt. Ridkläder är en riktigt bred produktgrupp och vi ser att allt fler som håller på med till exempel islandshästar vänder sig till oss och köper våra produkter såsom chaps och oljerockar. När vi idag lanserade den nya butiken passade vi även på att föra in en del nya artiklar, bland annat ett sortiment av alpackatröjor, som vi tror passar denna kundgrupp riktigt bra.
Vad innebär bytet av plattform för oss?
För vår del handlar det till stor del om att jobba med en leverantör som dels kan leverera en bra produkt till ett bra pris men framförallt om en leverantör som är lyhörd inför de behov som vi har. Ni som följer mig vet att pris- och kostnadsmedvetenhet är en stor del för oss men användarvänlighet och möjlighet för oss att utveckla butikerna så vi kan sälja mer, ge bättre service och få en bättre helhetsaffär är det absolut viktigaste. Vår nuvarande leverantör har i och med detta skiftet återigen visat att dom har ett riktigt bra erbjudande och en bra servicenivå vilket jag uppskattar. En av de många delar som förbättrats nu är designen, jag är ruskigt imponerad över den känsla för design dom besitter och man märker att vi lärt känna varandra redan, denna gången var det första designförslaget riktigt bra redan från början och det krävde väldigt lite ändringar från min sida för att bli som jag ville ha det, både när det gäller designen i sig, konvertering och de delar som gäller sökmotoroptimeringen.
Det finns som alltid en del fix och puts kvar och du som själv är e-handlare vet att man mer eller mindre hela tiden kommer på förbättringar som kan göras med butiken. Och det är likadant hos mig, det kommer tillkomma en del förändringar och förbättringar den närmsta tiden och när vi fått in lite order skall vi börja mäta och jämföra hur konverteringsgraden står sig mot den gamla butiken för att se om vi presterar bättre eller sämre än tidigare. Ett exempel på en funktion som är på väg är att bilden inom kort kommer att rätta sig efter den färg du väljer, det vill säga om du står i rullisten för att välja färg på en Alpackatröja så kommer bilden på produktsidan att visa den färg du valt. Säkert en självklar funktion för många men för oss är det första gången en sådan idé kan bli verklighet utan att betala en miljon kronor för att uppfinna en modul som någon redan byggt.
Vid skiftet så var som vanligt Klarna snabba och riktigt duktiga, Jacob på Klarna fick testat och godkänt Klarna Checkout på mindre än 24 timmar efter förfrågan om test, en kille som är värd sin vikt i guld på Klarna. Naturligtvis fortsätter vi köra KCO i den nya butiken vilket vi gjort på BrandByNature sedan våren 2013 när vi fick in det från början.
I vanlig ordning så kommer jag återkomma om en månad eller så med en rapport om hur den nya butiken fungerar i siffror jämfört med den tidigare, men det blir en historia för 2014.
Lämna en kommentar