En eller flera gånger under en webbutiks levnadstid så kommer man till en punkt som gör att man behöver byta ut sin e-handelsplattform mot en annan. Orsakerna kan vara olika, man behöver fler funktioner, man kommer inte överens med nuvarande leverantör eller får dålig service, man är inte nöjd med prestandan eller något annat. Här berättar jag de olika stegen man måste ha med sig i en flytt för att minimera riskerna med att tappa organisk trafik.
Målet med detta inlägg är att du själv skall kunna genomföra ett flytt från en e-handelsplattform till en annan med så liten risk att tappa organisk trafik som möjligt. Det finns alltid risker med en flytt av en webbutik till en ny plattformsleverantör. Och det skall man ha med sig, likaväl som ni står inför andra utmaningar om ni skall sitta kvar i en plattform som inte fungerar tillfredsställande för er. Jag själv gjorde att slarvigt genomför plattformsbyte 2011 där jag hoppade över cirka 80% av dessa punkter. Det kostade den butiken cirka 500 000 kr i tappad försäljning.
Jag har medverkat och genomfört flyttar på cirka 15 webbutiker de senaste 12 månaderna åt kunder. Under dessa flyttar har jag kommit fram till att nedanstående strategi fungerar riktigt bra. Den största delen är förberedande arbete som innebär att när den nya webbutiken lanseras på sin nya plattform kan vi lägga mer tid på att leta fel och åtgärda sådant som eventuellt uppstår, vilket det alltid gör.
Såhär genomför du ett byte av e-handelsplattform med minimal risk
Det som brukar behöva göras delar jag in i tre olika delar nedan.
Före flytten:
- Spara ner alla nuvarande URL som finns. (Använd verktyg som Screaming Frog, Ahrefs och Google Search Console för att leta)
- Säkerställa att redan befintliga 301 kommer med. (Spara ner alla befintliga 301 från det nuvarande systemet i en excelfil eller liknande)
- Spara ner data från Google Search Console. (Spara ner det som finns under ”Söktrafik” som heter ”Sökanalys”, ”Länkar till din webbplats” och ”Interna länkar”)
- Hitta nuvarande inkommande länkar som ger 404 idag. (Använd internt verktyg om det finns annars t.ex. Ahrefs och Google Search Console)
- Se till att alla 301 kommer in på rätt sätt i det nya systemet. (Här menar jag ALLA 301, allt från startsidan till samtliga produkter, sidor, blogginlägg osv. ALLT skall 301:as.)
- Säkerställa att internlänkarna i den nya butiken pekar rätt. (Om man kopierat mycket innehåll från den gamla butiken till den nya finns det en stor risk att det finns interna URL som pekar enligt strukturen i den gamla butiken och som då blir fel, en sk 404. Använd verktyg som Screaming Frog för att gå igenom hela den nya webbutiken för att säkerställa detta.)
- Sätta upp tracking på ett antal viktiga sökord så vi har historik hur deras organiska placeringar ser ut. Några veckor innan planerad lansering, använd verktyg som t.ex. Wincher för att börja mäta kanske 100-200 sökord som är intressanta för webbutiken. Detta för att skall ha lite historia på hur vissa sökord och fraser placerade sig innan vi flyttar butiken.
Vid flytten:
- Kontrollera samtliga URL och internlänkar. (Använd verktyg som Screaming Frog och gör manuella kontroller på viktiga sidorkategorisidor, produktsidor och kassa t.ex.)
- När kontrollen är slutfört och allt ser bra skall vi sätta upp allt i Google Search Console. (Kan innebära mer eller mindre arbete om även en domän skall bytas ut, om inte, lägg upp en ny sitemap och be Google att hämta startsidan och be dom indexera den. Gör så med dom 5-10 viktigaste sidorna ni har för att stressa Google lite i att komma och hälsa på er på nytt.)
Efter flytten:
- Övervaka hur Google tar emot den nya butiken under de kommande veckorna. (Följ hur sökord/fraser rör sig under de kommande veckorna, är det något som inte ser normalt ut och det ser konstigt ut även när ett par veckor gått så är det läge att börja felsöka. Sökord och fraser kommer att studsa, inget snack om den saken, det får man vara beredd på.)
- För en webbutik är det här kanske den mest viktiga trenden att hålla ordning på. Trafik och försäljning i Google Analytics och era interna system. Att det faktiskt kommer besökare till er även efter ni flyttat in i den nya e-handelsplattformen. Och att dom faktiskt handlar.
- Hålla koll på hur placeringar på de sökord vi har historik på beter sig över en period framöver. 3-4 veckor är inget ovanligt att det rör på sig, ibland kan det ta längre tid också.
Skynda långsamt med förändringar
Försök också att göra så lite förändringar i butiken tiden innan, under och efter flytten. Viljan att strukturera om precis allt, skriva nya META-titlar, nya rubriker och fräscha upp allt innehåll finns så klart där när man skall göra en sådan stor uppdatering. Men är det möjligt, försök hålla strukturen på menyer och URL så lika det gamla som möjligt tills den nya butiken ”satt sig” hos Google. Detta gör det enklare att kunna se vad som påverkar vad när det händer något. Samma sak gäller rubriker och META-data. Går det så håll det så oförändrat som möjligt (om det inte är helt värdelöst gjort innan) så är det enklare att se vad som är vad när man felsöker.
Detta är såklart inte allt som behöver göras vid byte av e-handelsplattform men detta är det i särklass största området som det slarvas med. Att slarva bort sin organiska trafik där man byggt upp förtroende hos Google under längre tid är en direkt dåligt idé.
Bra information.
Tack Daniel!