2011 skrev jag en post om mobil e-handel i samband med att Urban Lindstedt visade upp sina siffror om hur kunder från mobiler besökte hans webbutik. Utan att ha tydliga siffror för konverteringen då så var jag ganska bestämd över att det då inte var det minsta nödvändigt att mobilanpassa sin butik. I början av 2012 så gjorde jag ett test där jag aktiverade mobilbutik i en av mina egna butiker och det slog allt annat än väl ut, konverteringen sjönk rejält och jag tog bort den mobila butiken redan efter två veckor och såg då resultatet komma tillbaka i form av ökad konvertering.
Nu är det 2013, april dessutom, och jag börjar få en helt annan uppfattning. Jag ser i Google Analytics att trafiken från mobiler och surfplattor ökat markant under de senaste sex månaderna och idag har handtagsbutiken 15,77% av sina besökare från surfplattor och 29,75% från mobiltelefoner enligt Google Analytics. Det innebär att nästan hälften av besökarna idag kommer från en mobillösning iform av surfplatta eller mobiltelefon jämfört med 7,7% när jag skrev tidigare inlägg om mobil e-handel.
Jag har ingen mobilbutik aktiverad idag utan kör en vanlig butik utan vare sig responsive design eller andra anpassningar och man ser att konverteringen är ungefär hälften av vad den är på en dator när man gräver sig ner i siffrorna och grottar. Den högsta siffran är som väntat på en dator, följt av surfplatta och en ganska liten del som konverterar på mobiltelefoner. Naturligtvis har vi kollat hur butiken uppträder i olika enheter och skall jag vara helt ärlig så tycker jag att det fungerar ganska bra i surfplattor och mobiltelefoner med större skärmar. Inte för att jag själv skulle få för mig att köpa något genom min mobiltelefon (trots att jag har en 5,5″ Samsung Galaxy Note 2) utan skulle vackert sätta mig vid datorn och genomföra själva köpet. Och så tror jag det är så för dom flesta, man kommer på något när man är till fots och tar med sig detta för att senare köpa på en dator eller surfplatta när man sitter bättre till. Det kan förklara varför mobiltelefoner har en så mycket lägre konvertering än vad dator och surfplattan har.
Men det gör mig ändå nyfiken. Vad kan vi åstadkomma idag med en mobilsajt eller responsive design för en webbutik? Jag har inte en aning men har väldigt stor lust att testa det in absurdum för att se hur mycket man kan öka konverteringsgraden genom att på ett eller annat sätt göra butiken anpassad för olika mobila enheter. Eftersom nästan hälften av trafiken på handtagsbutiken är från en mobiltelefon eller surfplatta så är det ju oerhört intressant att se hur mycket man kan öka konverteringen genom att anpassa butiken på ett riktigt bra sätt för respektive enhet.
Ni som har mobilbutik, responsive design eller liknande lösning för andra enheter, hur stor skillnad kunde ni mäta när ni införde den förbättrade lösningen för er webbutik?
Om vi idag har en konvertering på 2,28% och hälften av dessa kommer från surfplattor och mobiltelefoner så borde vi kunna nå strax över 3% med en lösning som är riktigt bra optimerad för mobiltelefoner och en lösning som är riktigt bra för surfplattor. Spontant känns responsive design som den framtid som kommer råda och inte en mobilanpassad butik.
Lämna en kommentar