Learning by doing.

Mer än ett år har gått sedan vi startade upp den danska handtagsbutiken som skulle ta den danska handtagsmarknaden med storm men det har vart ett enda stort misslyckande sedan starten. Nu är det dags att ta farväl, trycka på knapparna och putta hen över ättestupan. Jag har ett flertal gånger analyserat orsakerna men även ändrat inriktning på hur jag sett på butiken under tiden den vart levande och har under perioden kommit fram till följande:

  • Inte satsat tillräckligt hårt
  • Svårt med uppdateringar pga språket
  • Inget Dan-kort som danskarna tycker så mycket om
  • Felaktig prisbild

Så kort gott kan man sammanfatta det hela med att förarbetet och förberedelserna inte var tillräckliga och att jag inte lagt tillräckligt mycket energi på att det verkligen skall lyckas. När det gäller det jag missat i förberedelserna så handlar det framför allt om den ack så viktiga marknadsanalysen som man definitivt skall göra innan man öppnar en verksamhet. Intressanta frågor som jag borde ställt mig själv är:

  • ”Hur ser konkurrensen ut?”
  • ”Hur ser prisbilden ut?”
  • ”Erbjuder vi det som kunderna vill ha?”
  • ”Har vi optimerat alla flöden för att få bäst konvertering?”

Hade jag vart smart att ställt dessa frågorna innan vi drog igång verksamheten så hade jag sparat ett antal tusenlappar, både förra året och detta. Men det gjorde jag inte. Det som långsamt (alldeles för långsamt) sugit musten ur mig är att konkurrenterna kan hålla så otroligt mycket lägre priser än vad vi kunnat göra under resan, visserligen med sämre kvalitet men för kunderna är detta svårt att se. Jag provade under en period att till och med höja priserna på produkterna och nischa mig mer mot lyxsegmentet inom handtag om det nu skulle finnas ett sådant men inte heller det har fungerat. En annan orsak är att jag inte erbjudit det betalsätt som danskarna föredrar mest av allt och det är ju deras eget Dan-kort och det har naturligtvis också bidragit till misslyckandet även om jag har tidigare erfarenheter från att det går att sälja utan detta i Danmark.

Så nu är det slut

Jag har misslyckats med den danska marknaden men jag har samtidigt lärt mig vikten av att göra en bättre analys innan vi skall öppna i andra marknader, något som kommer väl till pass nu när vi kikar på andra intressanta marknader för handtagsbutiken att öppna i.

Tyskland och Sverige finns naturligtvis kvar, även om vi inte flyger i Tyskland ännu (vilket till stor del beror på SEO och språkproblem) så har jag en ganska tydlig känsla av att Tyskland kommer att utvecklas väl, det får dock ta lite tid och när Tyskland kan stå på egna ben så får det bli en större satsning även där.

Just i detta nu håller vi på att byta plattform för Barahandtag vilket kommer ge oss möjligheten att köra alla länder vi finns i under en och samma administration, något som kommer göra det betydligt enklare att hålla ordning på produkter när det gäller uppdatering av produkter och nyheter än vad det är idag med flera olika administrationer att lägga upp produkterna och nyheterna i. Det kommer naturligtvis komma en post om hur hela bytet gått till och vilka lärdomar jag fått under den resan när allt är klart.

Danmark – Nu har jag äntligen knuffat dig över ättestupan.