Ni som följer mig här eller på Twitter vet ju att vi var tvungna att byta domän vid årskiftet för en av våra butiker, BrandByNature, som tidigare gick under namnet och domänen Kakadu Traders. Detta tillsammans med att vi bytte plattform gjorde att vi tappade en hel del trafik och försäljning. Jag skrev ett inlägg i början av mars som beskrev situationen just då och hur den egentligen vart sedan årsskiftet. Det skulle dock kunna vara så att vi ser ett trendbrott nu, även om jag som vanligt tar ut segern lite i förskott med tanke på att perioden vi mätt sedan dess inte är särskilt lång men hoppet är ju det sista som överger en säger dom som vet.
Försäljningen under februari var som jag skrev i tidigare inlägg 10 327 kr vilket motsvarar runt 10-15% av den tidigare försäljningen per månad i butiken. I mars dubblade vi det hela och sålde för 22 563 kr och ni ser på konverteringen nedan att det börjar se lite ljusare ut för de sista två veckorna i mars, det känns i allafall som ett litet, litet steg i rätt riktning vilket hade vart mer än välkommet. Med den försäljningen vi i oljerocksbutiken under detta första kvartal så har butiken knappt existensberättigande.
Vad har vi gjort då, vad är orsaken till att vi lyckas bättre?
Tidigare (läs 2012) så låg vi bra till på breda sökord, såsom jaktkläder, hattar och liknande vilket vi tappat efter domänbytet. Målet är fortfarande att vi skall ha en riktigt bra position (läs 1:a plats) på ord såsom jaktkläder när jaktsäsongen drar igång i augusti. Men just nu har vi valt att gå med smalare sökord för att komma närmare de kunder som har större chans att konvertera och det har vi gjort genom att dels ändra title-texter för en de kategorier men även lagt till mer kategoritext för flera av kategorierna samt byggt en del länkar under de senaste två månaderna med mer inriktning på de smala sökorden och sökfraserna och detta har gett lite effekt. Nu har det gott lite för kort tid för att vi skall se full effekt av allting men länkbyggandet för att stärka upp kategorier och startsidan fortgår hela tiden.
I övrigt har vi inte gjort något mer, ingen konverteringsoptimering är utförd utan det som gjorts hittills kan helt skyllas på sökmotoroptimering. Vi kikar däremot på lite olika åtgärder även när det gäller konvertering så vi kan höja den med något men i dagsläget har vi såpass lite trafik och är såpass skakiga att det kan vara svårt att mäta effekterna av det ena eller det andra så dom bitarna kan bli svåra att redovisa i ett inlägg, men vem vet.
Lämna en kommentar