Ibland dyker det upp frågor på sociala medier om “Hur löser du semestern?” från e-handlare. En mycket relevant fråga för oss mindre e-handlare som kanske har familj och måste ta någon eller några veckor ledigt för att få ihop livspusslet. På Barahandtag har vi tidigare år haft öppet som vanligt, precis som de flesta webbutiker har, men detta året har vår huvudleverantör köpt upp en konkurrent och hela lagret flyttas under tre veckor. Bra som fan eftersom vi får ett mycket större utbud, dåligt som attans med tanke på att vi inte kan leverera på 3-4 veckor.
Så, det vi gjorde var då att vara supertydliga mot besökarna, alla som beställde innan 7/7 fick sina varor utskickade direkt och alla som handlade efter detta fick en stor, fet pop-up som meddelar att leverans först kommer ske vecka 31-32. Naturligtvis har vi mejlat ut till alla befintliga kunder samt meddelat på alla möjliga andra sätt men eftersom andelen nya besökare hos oss är över 80% så är det ändå pop-upen som de flesta ser.
Det jag tänkte visa är konverteringen, vad händer när besökaren får en pop-up som meddelar att dom kommer få vänta skitlänge på att få sina produkter. Trafikmässigt så har vi stängt av all Adwordsannonsering så vi har tappat några hundra besökare om dagen. Men förra sommaren hade vi väldigt bra resultat i juli så vi skall jämföra både konverteringen som vi hade under juni detta året samt konverteringen vi hade i juli förra året.
Konverteringsgrad juli 2015
Konverteringsgrad juni 2016
Konverteringsgrad juli 2016
Med ovanstående data kan man konstatera att om man verkligen inte tycker om pengar så är det en riktigt bra idé att stänga ner webbutiken under sommaren. Självklart finns det undantag och detta är bara ett exempel från min verklighet, din kan såklart se helt annorlunda ut.
Jag tycker nog ändå att konverteringsgraden är relativt hög för någon som fått besked om att de får vänta 3-4 veckor på sina produkter, jag tror också konverteringsgraden kommer att öka något ju närmare datumet för att vi kan börja utleverera igen vi kommer, jag kanske får tillfälle att återkomma till detta i ett senare blogginlägg.