För en tid sedan frågade killarna på ConversionXL efter butiker som han kunde få revidera konverteringsmässigt och komma med feedback på. Eftersom jag följer dom på twitter och på deras blogg och själv jobbar med konverteringsoptimering både för mina egna butiker och andras så tog jag snabbt chansen att få lite inputs på en av våra butiker, Barahandtag. De hade en hel del nyttigt att komma med och hela genomgången hittar du här (på engelska). Jag har testat de flesta av de punkter de hade att komma med och ändrat en del som gjorde skillnad i de A/B-tester jag gjorde, men det finns en förändring som gjorde riktigt stor skillnad.
Det är i omkörningsfilen det händer
När det gäller konverteringsoptimering så fungerar inte allt i alla butiker eller på alla webbplatser utan saker och ting måste testas för att kunna se vilket resultat man får. De testet vi har gjort nu har löpt under cirka tre veckor och det handlar om att flytta Trustboxen som visar resultat från Trustpilot från högra sidan på butiken till den vänstra. Teorin är att längst till höger i butiken är den del av butiken som får minst uppmärksamhet vilket gör att det är dumt att placera något så viktigt som kundrecensioner på den sidan av butiken, ett råd som visade sig fungera väldigt väl hos oss och som jag inte testat på butiken tidigare.
Utöver detta så har vi inte gjort några förändringar alls under perioden så den har verkligen fått vara i fred och göra rätt för sig. För testet så använder vi som så många gånger tidigare VWO, Visual Website Optimizer, ett av de vanligare verktygen när det gäller A/B-test på webbplatser.
Vad blev resultatet?
Nu serru! Nu kommer vi till det intressanta, nämligen resultatet av detta testet. Testet byggdes upp för att kunna mäta två olika saker, dels för att se om fler av besökarna gick vidare till kassan i något av varianterna och dels för att mäta eventuella skillnader i konverteringen när det gäller det som är viktigast för de flesta e-handlare, att folk faktiskt köper det vi har i butiken.
Vi börjar med den första delen av testet, hur det skiljer sig mellan de olika varianterna när det gäller hur många som faktiskt går in i kassan överhuvudtaget. Den orangea linjen i bilden till vänster visar så som det var från början, med andra ord att ha Trustpilot till höger i butiken, den blå linjen visar varianten med Trustpilot till vänster istället. Skillnaden är inte mindre än att 83% fler går in till kassan när vi har boxen med Trustpilot till vänster istället för höger, en sjukt bra förbättring oavsett om det gömmer sig en liten felmarginal här eller där.
Tittar vi då vidare på det mest intressanta, hur många som faktiskt slutför ett köp under testet så visar det sig att även här kan vi ta ett rejält kniv upp genom att flytta boxen till vänster sida. Skillnaden i konvertering till köp under perioden är hela 61% vilket också är en helt fantastisk skillnad även om det finns en felmarginal i det hela.
I teorin (som aldrig är verkligheten, i alla fall inte för mig) innebär det att detta lilla test redan löst ett av mina mål för 2014 vilket är att öka omsättningen för Barahandtag till 150 000 kr per månad. Jehu!
Slutsatsen jag vill komma fram till är att du som e-handlare måste börja testa mer och fler saker och ifrågasätta mer eller mindre allt i din butik. Jag vet av egen erfarenhet att det är busigt enkelt att fasta och bli hemmablind, det tycker jag att jag är för det mesta med våra butiker. Men utmana dig själv, lyssna på andras tankar och idéer och testa dom. Det KAN vara hela skillnaden för din webbutiks överlevnad.
Lämna en kommentar