Nej, detta inlägget är inte sponsrat av Klarna. Det kommer däremot handla en hel del om Klarna och de fördelar som jag upplever med att använda Klarna, därmed inte sagt att alla kommer uppleva exakt samma sak. Men jag tror att Klarna är en självklar del av framgångsrik e-handel, dels för att det till och med rapporteras om att människor använder Klarna som en del i sitt sök efter den produkt man söker, dels för att det är ett så extremt avlastande verktyg när det kommer till administrationen av din webbutik.
Jag har inte själv provat annat än Klarna och Payson som betalningsslösningar när det kommer till fakturahantering, men jag har skött alla fakturor själv under flera år. Jag har arbetat med Klarna sedan ganska exakt ett år tillbaka, dom hade ringt ungefär varannan månad under två års tid innan dess men jag hade konsekvent gett dom kalla handen när dom ringde. Och för min del då jag bara drev Kakadu Traders så var det inte så problematiskt, jag hade en fakturaförlust på tre år så det var inget argument för min del. Jag har riktigt bra kunder på Kakadu Traders, efter det att jag börjat samarbetat med Klarna så har jag haft noll nekade fakturaköp.
Anledningen till att jag valde Klarna som samarbetspartner var i första hand för att spara tid, även om jag bara hade en fakturaförlust på tre år så var det många påminnelser man fick skicka ut och det dröjde alltid några dagar extra innan pengarna betalades in. Att jag inte någon gång ångrat det beslutet beror på däremot på helt andra premisser. Jag förstod att hela bokföringsdelen skulle bli enklare eftersom det i Klarnas system finns olika möjligheter att få ut rapporter om vad du har sålt och liknande. För egen del innebär det egentligen att jag en gång per månad skriver ut denna rapporten och lämnar till dom som kan papper, bokföringsbyrån, jag slipper med andra ord röra skiten och saker ramlar automagiskt in i bokföringen enligt konstens alla regler.
Att jag fortfarande är gräsligt nöjd har som jag sade andra anledningar där den största anledningen heter kundvård. Jag har fått tag i en bra säljare som hjälper till när man kommer på nya, halvgalna projekt man vill testa och det är inte massa konstigheter där utan pang på, precis som jag vill ha det. Det största klagomålet jag har att framföra där är att jag skulle vilja ha alla dokument ifyllda och klara skickade till mig så jag kunde trycka på print, sätta min kråka, scanna och skicka tillbaka igen, men större bekymmer än så har jag inte. Den andra delen är då vad som händer efter det att jag kråkat ett nytt avtal för en ny butik. Då ringer en person upp mig och är riktigt, riktigt hjälpsam, vill testa butiken tillsammans med mig och kommer med bra tips på vad man skall tänka på. Det finns ett företag som jag vart i kontakt med som har tagit kundvård till detta steget, det är Avanza förutom Klarna som ligger högst på min lista där.
Två veckor efter att den nya butiken är igång ringde dom mig igen och kollade om vi hade kommit igång bra och om det uppstått några frågor. Min sammanfattning om den kundvård som jag upplever att Klarna och Avanza står för är: Jag blir tårögd.
Det finns så mycket vi kan lära av varandra när det gäller hur man på bästa sätt tar hand om sina kunder och det är riktigt roligt att faktiskt se företag som har lyckats ta det där sista, lilla extra steget. Jag är som sagt ganska engagerad i kundvård och tycker det är löjligt viktigt, för er som vill läsa mer om min syn på det så skrev jag en halvlång post om det här: /2011/11/nojda-kunder-kundnojdhet/
Lämna en kommentar