Ja, en del av er läste kanske att jag lite olyckligt blev tvungen att snabbt som ögat byta domän för Kakadu Traders, en webbutik vi drivit under många år. Det nya namnet blev då BrandByNature, dels för att det satt gott i munnen och att det går att köra det på utomrikiska platser, vi har ju färdiga översättningar för samtliga produkter efter den tidigare butiken hade multispråk.

Men, varför flyttade ni inte bara befintlig butik till nytt domännamn och hade kvar hela strukturen och butikssystemet frågar sig då någon intelligent? Jo, den gamla butiken började bli trasig och paj, sista veckorna innan jul fungerade bara ett betalssätt i hela butiken vilket gjorde det ohållbart. Så därför var tanken att vi bygger upp en ny bytik med exakt samma namn och stil men lägger den på en ny plattform bara där valet blev Nordisk E-handel. Det kan ju inte vara så svårt? Nej, det är inte så svårt. Men det tar en ruggig tid. Och när vi vara klara så fick vi som sagt inte behålla domänen www.kakadutraders.se längre ändå.

Dock så ger det oss möjligheter att på ett enkelt sätt nu presentera en helt ny butik, utan bindning till något varumärke förutom vårt eget och det ger oss då en ganska enkel ingång för att ta in nya leverantörer. Jag har ju sedan tidigare skrivit om att man själv får leta upp de leverantörer man vill ha om man skall jobba med dropshipping för det är väldigt sällan någon sådan försäljare jagar dig. Butiken kommer när en är så klar den kommer vara vid just det tillfället att bli en norsk, en dansk och en tysk butik på precis samma sätt som här.

Hur gick nu första veckan, slog alla 301 som jag ville? Kom det något folk till sajten? Hur blev positionen i SERP jämfört med innan?

Jo, så här bidde det:

  • 301 slog igenom efter att Håkan hade påpekat att jag borde gå om trean eftersom jag inte kunde stava ordentligt
  • Från när vi fick upp butiken har det pendlat mellan 100 – 200 besökare om dagen under veckan. Tidigare pendlade vi mellan 300 – 400 per dag men då hade vi en långtail och alla redirects var ordentliga då, det är dom inte nu för longtailen till exempel
  • Positionerna i sökmotorerna stack uppåt och jag återtog de viktigaste platserna för mig direkt, nämligen oljerock och oljerockar där vi har en riktigt bra konvertering. Även en del andra roliga ord åkte upp ett par steg, hattar var ett av dessa ord.
  • Däremot så har konverteringen gott från usla 0,89% till superusla 0,43% sedan vi öppnade den nya butiken. Visst, kassan är inte helt färdigskalad men det är ingen katastrof. Jag kan tänka mig att det här faktiskt är en av dom sakerna jag kommer få stryk av, att vi lämnade ett känt varumärke (bland de som uppskattar kläderna vi säljer).

Skärmklipp