
Men det som kan vara intressant är dels hur jag kom fram till att Wikinggruppen skulle bli den nya leverantören av plattform och hur det gått hittills.
Under de senaste sex månaderna har jag kikat runt och funderat, testat och klämt på olika alternativ till butiksleverantörer. Jag har till och med haft ett projekt med att gå tillbaka till Prestashop och byggt en design och liknande för det, men jag insåg innan det var alldeles försent att jag skall hyra butik, inte koda själv. Så det uteslöt Open Source och jag riktade alla blickar mot de etablerade på marknaden, JetShop, E-butik.se, Textalk, Talex, Vendre, Kodmyran och ett antal till. De flesta var extremt tillmötesgående och trevliga medan en del inte svarade alls på mailen jag skickade ut, tyvärr har jag vart sämre på att vara den excellenta kunden som man borde vara och återspela till alla, för er som jag missat så ber jag om ursäkt för detta.

När beslutet väl var taget så blev vi tilldelade en projektledare från Wikinggruppen som skulle ta hand om oss och detta kom redan dagen efter att beställningen gjordes från vår sida. I startupen av butiken är det med design, den kostar en mindre slant om jag inte missminner mig och det tog 10 dagar från beställning till det kom ett designförslag dimpandes ner i mejlkorgen. Min instruktion till dom från början var att den design vi hade idag konverterade ganska bra men att framförallt produktsidan skulle behöva ett lyft för att bli ännu bättre och dom lyckades prestera ett riktigt bra förslag. Dom hade fått med alla dom grundläggande bitarna som är viktiga för en e-handlare, allt från SEO-vänlighet, till känsla för form och design till att hela tiden ha med konverteringen i bakhuvudet. Dom lyssnade och tog till sig feedbacken jag hade och gjorde ett nytt förslag med de ändringar jag ville ha och till slut godkände, riktigt bra gjort.
Som alltid när man håller på med sådant här så kommer man på femtielva nya saker efter att designen är satt och implementation har införts, “Just det, chatten har jag ju också.” “Ahh, bara en sak till, jag behöver en extra redigerbar ruta här och där.” och liknande, sånt som bara en riktigt jobbig och krävande kund som jag kan komma på. Men även här hanterades de 35 olika ändringarna jag hade under tidens gång väldigt bra och dom tog med det jag behövde för att få den butik vi behöver för att kunna växa och utvecklas ännu mer.
Nu är detta bara början och mycket kan hända men mitt första intryck av Wikinggruppen som leverantör av e-butik är riktigt bra. Vinsterna som jag ser är kundsupport i hög klass med otydliga men bra öppettider, snabb butik som har grundläggande SEO i sig från början och en plattform där man kan bygga till ditten och datten som kan tänkas behövas för just mig.

Jag hoppas nu att Wikinggruppen fortsätter leva upp till samma nivå som jag upplevt hittills, nu skall vi nämligen sälja kökshandtag så skjortan står rätt ut och då kommer det här bli riktigt, riktigt bra!
Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!
Om författaren: AndersIvar
AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.

