nya skrudenInatt pekade vi över DNS och bytte leverantör för Barahandtag, vi lämnade Nordisk E-handel med en av våra butiker och gick till Wikinggruppen. Ett beslut som har tagit lång tid att fatta men som nu är final och jag tänkte som vanligt dela med mig av upplevelserna. Det finns framför allt två orsaker till att vi bytte leverantör, det ena var att vi finns i olika länder och därför vill ha en multishop-lösning som gör att vi kan jobba i ett och samma backend oavsett vilket land det handlar om. Det ger oss också möjligheten att vara mycket mer alerta när det gäller uppdateringar av produkter och ett översättningsföretag nära oss kommer inom kort att få en förfrågan för löpande uppdrag med översättningar till de olika språken som finns i de länder vi verkar. Den andra delen är den jag skrivit om tidigare, jag har inte vart helt nöjd alla gånger och jag har varken tid, energi eller lust till att gå runt och inte vara 100% nöjd med en leverantör.

Men det som kan vara intressant är dels hur jag kom fram till att Wikinggruppen skulle bli den nya leverantören av plattform och hur det gått hittills.

Under de senaste sex månaderna har jag kikat runt och funderat, testat och klämt på olika alternativ till butiksleverantörer. Jag har till och med haft ett projekt med att gå tillbaka till Prestashop och byggt en design och liknande för det, men jag insåg innan det var alldeles försent att jag skall hyra butik, inte koda själv. Så det uteslöt Open Source och jag riktade alla blickar mot de etablerade på marknaden, JetShop, E-butik.se, Textalk, Talex, Vendre, Kodmyran och ett antal till. De flesta var extremt tillmötesgående och trevliga medan en del inte svarade alls på mailen jag skickade ut, tyvärr har jag vart sämre på att vara den excellenta kunden som man borde vara och återspela till alla, för er som jag missat så ber jag om ursäkt för detta.

wikinggruppenAnledningen till att valet föll på Wikinggruppen och deras lösning bestod av flera orsaker, dels så fick jag riktigt snabba svar från dom, även på konstiga tider såsom sena kvällar och helger, dels så hade dom ett pris som lockade mig. Ni som följt mig ett tag känner till att jag alltid jagar kostnader, inte till kostnad av kundservice men till kostnad av det mesta andra man kan komma på. Hos Wikinggruppen fick jag en multishop med möjlighet till precis det jag sökte för en rimlig penning, dessutom har dom en prissättning som inte går ut på att man hyr olika moduler för varje sak man vill ha utan dom utvecklar den till ett engångspris och sedan är det betalat och klart. Sen, visst, jag förstår också att dom säljer dessa moduler till andra för samma pengar men tittar jag på dom alternativ som jag kikat på så är utvecklingspriset jag betalar som en engångsavgift lika med två månadsavgifter om jag skulle välja ett alternativ där man får hyra in massa moduler man vill ha. Nordisk E-handel arbetar på samma sätt och det är ett sätt jag gillar, om jag behöver en sak, ge mig en engångskostnad på vad det kostar att utveckla funktionen och sedan är det bra med det.

När beslutet väl var taget så blev vi tilldelade en projektledare från Wikinggruppen som skulle ta hand om oss och detta kom redan dagen efter att beställningen gjordes från vår sida. I startupen av butiken är det med design, den kostar en mindre slant om jag inte missminner mig och det tog 10 dagar från beställning till det kom ett designförslag dimpandes ner i mejlkorgen. Min instruktion till dom från början var att den design vi hade idag konverterade ganska bra men att framförallt produktsidan skulle behöva ett lyft för att bli ännu bättre och dom lyckades prestera ett riktigt bra förslag. Dom hade fått med alla dom grundläggande bitarna som är viktiga för en e-handlare, allt från SEO-vänlighet, till känsla för form och design till att hela tiden ha med konverteringen i bakhuvudet. Dom lyssnade och tog till sig feedbacken jag hade och gjorde ett nytt förslag med de ändringar jag ville ha och till slut godkände, riktigt bra gjort.

Som alltid när man håller på med sådant här så kommer man på femtielva nya saker efter att designen är satt och implementation har införts, ”Just det, chatten har jag ju också.” ”Ahh, bara en sak till, jag behöver en extra redigerbar ruta här och där.” och liknande, sånt som bara en riktigt jobbig och krävande kund som jag kan komma på. Men även här hanterades de 35 olika ändringarna jag hade under tidens gång väldigt bra och dom tog med det jag behövde för att få den butik vi behöver för att kunna växa och utvecklas ännu mer.

Nu är detta bara början och mycket kan hända men mitt första intryck av Wikinggruppen som leverantör av e-butik är riktigt bra. Vinsterna som jag ser är kundsupport i hög klass med otydliga men bra öppettider, snabb butik som har grundläggande SEO i sig från början och en plattform där man kan bygga till ditten och datten som kan tänkas behövas för just mig.

klarnaOch sedan skall jag för guds skull inte glömma nämna Klarna och Jacob Claesson där, han är en gudabenådad stjärna som verkligen spelar i den högsta divisionen när det gäller kundservice, tänk om alla företag hade ett uns av Jacob i sig, då hade världsekonomin varit stabil, det kan jag lova! Jacob ställde upp med kort varsel för att testa Klarna Checkout i den nya butiken vid en tidpunkt där de flesta av er som läser detta var bakfulla eller var och hälsade på sin gamla mor, det är kundservice i sitt rätta element.

Jag hoppas nu att Wikinggruppen fortsätter leva upp till samma nivå som jag upplevt hittills, nu skall vi nämligen sälja kökshandtag så skjortan står rätt ut och då kommer det här bli riktigt, riktigt bra!