Yes, då har vi kört Klarna Checkout under en månads tid och samlat på oss lite mer data än tidigare. Ni ser dom tidigare posterna om implementeringen av Klarna Checkout här (del 1) och här (del 2). Som jag skrev tidigare så hade konvertering i sin helhet ökat en del och konverteringen i kassan hade ökat en hel del vilket är exakt det resultat man vill ha när man gör något för att få bättre konvertering. Nu ser det ännu lite bättre ut och jag använder samma mätetal som tidigare vilket är ett mål jag har satt upp i Google Analytics och följt under en längre tid.
Nu ser siffrorna ut såhär:
- Total konvertering: 2,28% (Innan KCO 2,15% – Ökning med 5,7%)
- Konverterande kassa: 57,74% (Innan KCO 51,41% – Ökning med 11%)
Min slutsats av uppföljningen är att för min del så har Klarna Checkout vart ett riktigt bra verktyg i jakten på bättre konvertering, av naturliga skäl ligger den stora vinsten i konvertering i kassan men det påverkar i sin tur hela konverteringen positivt som du förstår, med andra ord ett mycket lyckat resultat och för er som jagar konvertering på samma sätt som jag och många andra e-handlare så känns detta som ett givet verktyg att plocka med sig i verktygslådan. Så ett tips till min säljare på Klarna, Martin, är att du skall ringa mig nu för nu tar vi och för in Klarna Checkout på nästa butik och det blir BrandByNature som skall få äran att flyttas över. KCO är helt enkelt ett för bra verktyg för att inte användas.
Jag är som jag skrivit tidigare medveten om att det finns kunder som inte uppskattar att få fakturan på e-post utan de vill ha den som riktigt brev istället, men jag ser det som 2013 nu och det är upp till dig som e-handlare att vara tydlig med kommunikationen till kunder att fakturan faktiskt dimper ner med e-post istället för vanlig post. Vi försöker vara tydliga med detta och har aldrig haft några problem med det, folk slarvar bort pappersfakturor med så någon enstaka här och där får man oavsett hur man gör.
Min slutsats: Go Klarna Checkout – nu!
Tillägg: Det tog 97 minuter för Martin på Klarna att kontakta mig efter att denna posten publicerades. Bra jobbat Klarna!
Hej,
Jag undrar om ni har märkt en ökning i order som får annulleras av kundtjänst efter att de har slutförts på nätet. Som jag förstår utifrån det jag har läst på olika forum så förstår inte kunden att slutför sitt köp innan de har hunnit välja betalsätt och därför kan det mycket väl vara så att konverteringen i kassan ökar men att antal order som kundtjänst får makulera senare ökar lite med.
Hej Marta,
Ursäkta oerhört sent svar men svaret är nej. Vi har sedan starten haft två kunder som hört av sig och undrat vad som hände, varav en absolut inte ville ha något med Klarna att göra pga dålig upplevelse vid något annat köp men inte mer än så. Och då har vi ett antal hundra ordrar sedan införandet av Klarna Checkout. Nu har dom förtydligat möjligheten att välja betalsätt jämfört med innan så det syns tydligare (även om jag tycker det kan vara ännu tydligare) men vi har som sagt inga problem med det överhuvudtaget.