Yes, cirka en vecka har gått sedan vi implementerade Klarna Checkout i handtagsbutiken och trots att Nordisk E-handel missat att implementera Google Analytics när dom släppte releasen som bland annat innehöll Klarna Checkout så har jag på lite olika sätt försökt mäta utfallet. Att köra webbutik utan Google Analytics när man vant sig med det är nog ungefär som att köra rattfull, man har helt enkelt ingen som helst koll. Men, det finns en spårning kvar som fungerar och det är målspårningarna som jag satte upp själv eftersom dom inte är beroende av trackingkod på rätt platser och det är dom siffrorna jag tänkte redovisa lite snabbt här.
När det gäller vad jag har för anledning till att byta till Klarna Checkout så finns det två stycken anledningar egentligen. Det ena är att jag hela tiden vill förbättra vår konvertering och det andra är att det blir betydligt enklare för mig att ha alla betalsätten hos en och samma leverantör, oavsett om kunden betalar med kort, faktura eller direktbetalning. Kombinationen av att saker blir enklare för mig och att konveteringen ökar känns som ett hyffsat vinnande koncept, i alla fall för min del.
Okej, lite siffror. Jag vet att mätunderlaget är alldeles för litet för att vara tillförlitligt men nyfikenheten över hur detta kommer utvecklas är mycket stor hos mig så jag kan inte hålla mig från att tjuvkika och skvallra lite av det jag ser just nu.
Såhär ser siffrorna ut för sju dagar bakåt, alltså sedan vi kopplade in Klarna Checkout:
- Total konvertering: 2,23% (tidigare 2,15% – Ökning med 3,6%)
- Konverterande kassa: 56,32% (Tidigare 51,41% – Ökning med 8,7%)
Den nya konverteringstunneln är byggd på exakt samma sätt som den tidigare och den ser nu ut såhär:
Vad kan jag mer säga då? På den lilla period på sju dagar som vi kört nu (varav 3 dagar var mer eller mindre döda) så ser det ut som det går åt rätt håll, en ökning i kassan på konverteringen med 8,7% får anses helt okej, eller till och med riktigt bra med tanke på att det enbart får andra positiva följder för oss. Det enda som vart är att två kunder har hört av sig och vart förbannade för att dom inte kunnat välja att betala med kort. Vi som har kikat lite närmare på Klarnas nya kassa vet att det går men problemet som jag upplever är att det inte är tillräckligt tydligt att man kan byta betalsätt efter genomfört köp och ett hett tips till Klarna är att göra det något tydligare för att inte reta upp kunder i onödan. Jag vet att Klarnas affärsmodell bygger på fakturaköp men gör man en kassa där man skall hantera allting så bör man ta hela ansvaret och därmed kika på hur man kan förbättra denna punkten. Punkten kommer upp även när jag diskuterar med andra som gör KCO.
Andra punkter som kommit upp när jag lyssnat runt bland andra e-handlare är att vissa haft problem med att fakturorna kommer via e-post istället för vanligt brev, vi har alltid kört fakturan via e-post eftersom vi aldrig ser produkterna vi säljer då vi bara jobbar med dropshipping så för oss har det aldrig vart ett problem. Denna punkten tror jag många kan komma åt genom att vara extra tydlig i villkor och texter om att fakturan faktiskt kommer på e-post och inte med gammal, vanlig snigelpost.
Sammanfattningsvis så får Klarna Checkout med beröm godkänt av mig, de siffror som vi hittills kunnat se ser riktigt bra ut och jag hoppas kunna presentera ännu större (positiva) skillnader framöver. Händer det något extraordinärt innan jag har 30 dagars statistik så skriver jag om det annars kommer nästa post komma när jag har tillräckligt med statistik för att kunna presentera något hållbart.
Hur är kostnaden på dessa transaktioner jämfört med tidigare? Tänker om kco äter upp den ökade konverteringen med sina ganska saftiga kostnader? Om man tex jämför med betalsätt som tar 3kr/transaktion ist?
Intressant blogg, keep it up!
Hej Emil, och tack! Transaktionskostnaden blir inte så mycket högre för min del, jag körde PayPal och Payson innan och dom har en procentuell del med något tillägg på några kronor per betalning och för dom som kör vanligt kortinlösen är ofta månadskostnaden 295 kr eller så och man måste ändå erbjuda faktura på ett eller annat sätt så i slutändan blir det jämt upp rent ekonomiskt.
Jag ser dock som jag skrev en av de stora vinsterna i att slippa mekka med flera olika leverantörer och ser också kassakonverteringen som en riktigt viktig del i samband med att vi hela tiden växer. Visst, en ökning på 8,7% ger inte så mycket, för oss handlar det om snittorder på 650 kr ungefär vilket blir i runda slängar 11 000 kr per månad i ökad omsättning men i samband med att ordrarna ökar i antal så blir det rätt bra siffror.
Så konvertering är för vår del riktigt viktigt!