Hej Isabella!
Jag känner inte dig och du känner inte mig men jag följer dig på twitter och såg att din nya webbutik Löwengrip Care & Color gått live vilket som vanligt gjorde mig nyfiken. Jag är själv e-handlare med butikerna Barahandtag och Kutts sedan många år tillbaka och jag arbetar som konsult för att få andra e-handlare att lyckas få en vettig affär. Därför tänkte jag bjuda dig på några gratistips som du borde testa för att se om det kan göra din butik mer lönsam.
Jag tänkte börja med startsidan, jag tycker om designen och den har en feminin touch vilket säkert är meningen. Först och främst scrollar den väldigt sakta och dåligt med senaste uppdaterade Chrome installerat, det brukar vara en dålig start. Jag tänkte dela in denna microanalys i två delar som jag tror är viktiga att du får ordning på, det ena är sökmotoroptimeringen och det andra är konverteringen, alltså hur många som kommer in i butiken som faktiskt köper något.
Sökmotoroptimering
På startsidan så är titel på sidan någorlunda OK för din del, och det är egentligen bara för att du har ett välkänt varumärke, skulle den vara riktigt hundra så borde du plocka in en titel som brett förklara vad du gör ”Köp krämer, dofter och smink – Löwengrip Care & Color”. Denna titel hade plockar med mer information om VAD kunden förväntar sig när hen kommer in i butiken, speciellt den kunden som inte känner till ditt varumärke. Det gör också att besökaren blir mindre besviken om det hen klickar på faktiskt reflekteras i den sida hen landar på.
Inom SEO så finns det en tag som heter H1, det är generellt en huvudrubrik som ungefär som titel beskriver vad den aktuella webbsidan handlar om. På startsidan har ni ingen titel alls vilket är mindre bra, det som är riktigt illa är att den H1 som finns i koden består av följande innehåll ”Lorem ipsum”. Nu råkar jag veta att detta är latin och inte på något sätt kopplat till denna webbsida. Så tipset är att sätta upp en rubrik som följer upp det ni skrev som titel, det ger besökarna bekräftelse på att man kommit fram till det man har klickat på.
Jag ser även när jag klickar runt i butiken att URL ser inte riktigt bra ut, jag har till exempel lite problem med en URL som ser ut såhär: http://www.lowengripcarecolor.com/eshop/43?sSeoUrl=e-shop.
Om jag går in på en produktsida så är det samma sak där som på startsidan, det finns H1-tag med den inte fullt så tydliga texten ”Lorem ipsum” men här har ni i allafall lyckats få in ytterligare en H1-tag som säger ”Julklappstips till syster”. Säljer man julklappstips till systrar så är det en riktigt bra H1-tag och fördelen med denna H1 jämfört med den andra är att den syns på sidan också. Tipset här är att plocka bort den felaktiga H1-taggen och se till att du konsekvent över hela webbutiken bara använder en H1-tag per sida och att den är unik och beskriver sidan på ett tydligt sätt.
META-descriptions, det är den texten som oftast syns under title som du satt på sidan, den som jag nämnde några stycken upp. Utöver titeln så är det den texten som de flesta besökare ser när dom söker efter det du vill sälja till dom Isabella. Och då skall dom nog inte mötas av den bilden som är till vänster här, för den känns inte så relevant väl?
Konverteringsoptimering
Här är det lite mer tricky Isabella, för här är det bra att testa de olika idéerna som finns och på den vägen hela tiden utveckla konverteringsgraden, jag tar med dig på några grundläggande saker som jag tycker du skall fundera på och testa att göra annorlunda.
Som jag sade i inledningen så är det väldigt trögt att skrolla upp och ner över hela webbplatsen, sånt brukar kunder tycka är tråkigt och därför letar man reda på en annan webbutik som är snabbare. När jag väl kommer in i butiken genom att trycka ”E-shop” i menyn däruppe (varför ligger inte shoppen som startsida? Det var väl en webbutik?) så får jag fram en lista med produkter. Här blir jag lite osäker på knapparna, är dom verkligen aktiva eller inte? Den ljusa/tunna färgen gör att knapparna ser inaktiverade ut men när jag provar så läggs det faktiskt en produkt i varukorgen. Tipset här är att göra knapparna tydligare, kanske med annan färg, på något sätt skall man inte tänka ”Fungerar de där knapparna?” när man kommit in i butiken.
När jag dök in på en produkt så tror jag också du har mycket att tjäna på att förminska bilden något och flytta upp köpknappen högst upp till höger om bilden och under priset ha varuinformationen. Nackdelen som det är nu är att inte ens jag som sitter och jobbar med 27″ skärmar ser något mer än bilden och den säger inte mig så mycket. Må vara att jag inte är din målgrupp men att flytta det på det sättet är definitivt något du bör testa.
Rekommenderade produkter nedanför ligger bra tycker jag så där har ni gjort rätt, speciellt med valet av copy ”Andra kunder köpte även…” då besökaren inte hamnar i samma valkval som man kan göra med andra copyn på den platsen.
Kassan
Som leverantör av kassan har du valt Klarna Checkout vilket alla som känner mig är det val som jag tycker är det bästa idag, riktigt bra! Nu har du bara ett fraktval och ett betalningssätt så tycker jag du skall försöka klämma ihop de två boxarna med valen för detta eftersom de ändå inte behövs. Skriv en rad någonstans bara att vi använder Klarna som betalningsleverantör och vi skickar allt med DHL. På det sättet får du en lite renare kassa som blir enklare för kunderna att komma igenom.
Du har även ett fält för rabattkod, kommer du använda rabattkoder? Är svaret nej så plocka bort den rutan, är svaret ja så skall du fundera på om du kan ha den i ett tidigare steg, kanske redan vid produktsidorna eller liknande. Anledningen är att en del personer avbryter sitt köp för att gå på jakt efter en rabattkod och contentan blir att du tappar en del köp för att de inte kommer tillbaka och du tappar en del pengar om det faktiskt är så att kunden lyckas leta upp en rabattkod.
Jag var på gott humör idag Isabella så därför bjuder jag på denna, ni bör allvarligt fundera på att ta in en firma som har kompetens inom sökmotoroptimering och konverteringsoptimering, det finns många bra företag därute som kan hjälpa dig framåt. Att A/B-testa mer eller mindre allt är superviktigt för att hitta det som konverterar bäst i just din butik. Detta är kunskaper som de flesta webbyråer inte har och därför är det i nästan samtliga fall inte så bra att bara luta sig mot webbyrån, skaffa dig en partner som kan ovanstående saker så har du betydligt bättre chans att lyckas med denna butiken. Detta är bara en snabb och enkel sammanställning, det finns betydligt mer än så att jobba på för att trimma butiken till sin yttersta prestation.
Vill också passa på att tacka Isabella, du har inspirerat mig och andra till vårt företagande. Du är uppskattad!
Tusen tack för kloka tips!
Bara roligt, kul att du uppskattar det. :)