Hej igen Isabella!

Jag vet inte om du kommer ihåg mitt senaste tipsinlägg som jag skrev till dig för ett halvår sedan? Eftersom jag tycker om att följa upp saker och ting så har jag kikat lite på din webbutik igen. Butiken var verkligen helt nystartad när jag skrev min förra bloggpost om den och det fanns lite att fixa till för att få till det riktigt bra. Det finns det fortfarande! =)

Du har ett starkt varumärke som du byggt upp på ett väldigt bra sätt och det är bra att ha det i ryggen för din webbutik. Först och främst så skulle det vara intressant att veta om hur du ser på din försäljning och hur tankarna går runt dina olika säljkanaler. Jag har själv inga erfarenheter av att sälja via så stora, välkända och respekterade kanaler som de du använder för att sälja dina produkter, apotek och kända hudvårdsbutiker, både fysiska och webbaserade. Men jag är nyfiken på hur tanken är försäljningsmässigt, ser du din egen webbutik mer som en marknadsföringskanal eller skall det vara en riktigt bra (den bästa?) försäljningskanalen för dina produkter? Eller något mitt emellan?

Anledningen till min fråga är just det faktum att det finns en hel del saker att förbättra för att med största sannolikhet öka försäljningen, både när det gäller sökmotoroptimering som jag var på i den förra posten och när det gäller konverteringsoptimering, att helt enkelt sälja till fler av de som besöker din webbutik.

Jag får anta att det iallafall finns en tanke om att jobba med varumärket Löwengrip Care & Color på webbplatsen/webbutiken oavsett om tanken är att det skall vara en riktigt bra (den bästa?) försäljningskanal eller om det bara skall vara en plats att marknadsföra varumärket. Eftersom jag sist kanske var lite yvig textmässigt så tänkte jag denna gången göra en liten kort sammanfattning för en del av de sakerna som jag tyckte ni borde åtgärdat relativt snart efter att jag påpekade dessa för ungefär ett halvår sedan. En del är ordnat men det finns en del basicsaker som ni verkligen borde lägga 10 minuter på att fixa till, om inte annat för trovärdigheten runt ert varumärke, eller kanske mest runt Smelinks varumärke som är dom som byggt butiken och webbplatsen åt dig.

Snörade ihop en enkel lista som du kanske kan mejla till Smelink så dom fixar till det hela? Jag vet inte hur ni har fördelat ert arbete men webbutiken är i mina ögon långt från klar. Nu är det i och för sig bara webbtöntar som mig själv (förutom försämrad synlighet i sökmotorer) som ser detta men Smelink borde också vara intresserade av att leverera en färdig produkt. En del av de punkterna jag nämnde i förra bloggposten är fixade, en del har försökt fixas men misslyckats och en del är det inte gjort något med. Nu är ju inte mina ord lag på något sätt utan precis som denna bloggposten skriver jag i all välmening för att jag vill hjälpa till att få webbplatsen så bra som möjligt med ett så bra resultat som möjligt för dig.

Enkel fixlista för Löwengrip Care & Color (www.lowengripcarecolor.com)

  • Gå igenom intern länkstruktur, kika t.ex. på URL som går från startsidan till webbutiken och jämför med canonical
  • Se över internlänkarna som finns under er kundtjänstflik
  • Skriv vettiga META-titles och försök hålla er inom de ramar som Google har när det gäller längd
  • Skriv vettiga META-descriptions så intresserade i sökträffarna kan få läsa riktiga meningar och vettigt innehåll
  • Titta över ert användande av H1-rubriker, ”Lorem ipsum” som H1 i koden på alla sidor hjälper er inte på något sätt
  • Gör 301 på nedanstående URL så ni drar nytta av den länkkraft som finns där och gör att besökaren hamnar på rätt sida istället för en felsida:
    • http://www.lowengripcarecolor.com/Schampoo.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/omoss.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/Shower-gel.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/varumaerket.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/FAQ.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/Deo.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/sida19.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/Kommande-produkter.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/start.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/the-cure-hair-mask-200-ml/81-0
    • http://www.lowengripcarecolor.com/sida11.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/sida2.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/Body-Lotion.html
    • http://www.lowengripcarecolor.com/valentines-day-luxury/82-0
    • http://www.lowengripcarecolor.com/sida22.html

För att göra det riktigt enkel för er eller Smelink eller vem det är som skall fixa det så har jag också sammanställt en liten checklista som dom/ni kan använda er av. Den finns att hämta här i .PDF format (kräver Adobe Reader).

toppen av isbergetSom jag nämnde redan i förra posten, det finns massor med möjligheter för att utveckla och förbättra er försäljning. Ta hjälp av riktigt duktiga sökmotoroptimerare, två exempel är Håkan Persson och Christian Rudolf som är riktigt duktiga. De få punkter jag nämnt ovan är bara enklaste basics så detta är bara toppen på ett isberg med möjligheter som finns till förbättringar för de besökare ni har. Både när det gäller att optimera för att få fler besökare och potentiella kunder och för hur dom skall uppleva och använda din webbutik.

Håll till godo, uppföljningspost kommer säkert under hösten, roligt att se er utveckling!