Jag skrev ett inlägg den 21 april om att vi skulle ta tag i konverteringen för BrandByNature och att vi samtidigt införde Klarna Checkout i den butiken och jag tänkte dela lite av erfarenheterna och vart vi kommit såhär långt. Om vi börjar med vad som gjorts hittills så är det framförallt införandet av Klarna Checkout tillsammans med att vi tagit in ytterligare ett varumärke, Scippis, som en del av planen för att butiken skall kunna växa. Tidigare har vi endast arbetat med märket Kakadu Traders men domänbytet gav oss ju möjligheten att gå bredare när det gäller varumärken, inget ont som inte har något gott med sig. Vi har även byggt om produktsidorna så att köpknappen ligger högre upp, bilderna är större och tydligare än tidigare och produkttexterna har flyttats ner något.
Vi har även arbetat en del med vår sökmotoroptimering för den butiken, dels genom att bygga länkar men även gjort en del förändringar onpage som vi skrev ovan, utöver att vi konverteringsoptimerat produktsidorna så har vi även jobbat mer med produkttexter och rubriker för att lyckas bättre med SEO för produkterna.
Kikar vi på lite siffror och vad som hänt sedan april så kan vi börja med att omsättningen nu ligger runt 40 000 kr per månad, med andra ord 40% av den tidigare månadsomsättningen för butiken, så det börjar helt klart gå åt rätt håll med tanke på att det absolut inte är säsong för oljerockar, som är det vi säljer mest, just nu. Tyvärr har jag inga siffror kvar från vad vi sålde i denna butiken i juni förra året men jag gissar att vi inte är långt borta. Om vi pratar konvertering så ligger den idag på 1,39% mot tidigare 0,67% vilket fortfarande är en låg siffra för mig, dock är det en förbättring på en bit över 100% vilket får ses som en framgång i sig. Kollar vi på vad som hänt med kassakonverteringen sedan införandet av Klarna Checkout så har den gått från 21,88% till att de senaste 30 dagarna ligga på 43,18% vilket också är en fördubbling.
Det som kvarstår i detta förbättringsprojekt är just nu att få in alla produkter från Scippis i sortimentet och fortsätta arbeta med sökmotoroptimeringen för att dra mer kunder och tillsammans kan detta faktiskt ge oss en riktigt bra höst som kanske till och med spöar skiten ur 2012 när vi är klara med detta året.
Skall jag sammanfatta det hela så säger jag att den som inte kör Klarna Checkout som kassa förlorar pengar. Se över din konvertering och jobba med din konverteringsoptimering löpande, klura på vad du kan förbättra och sluta aldrig, bli aldrig nöjd. Samma sak gäller sökmotoroptimeringen där vi har en lång väg kvar för denna butiken, sluta aldrig jobba med det. Tittar man på vad de förändringar vi gjort har gett oss så har det i stort sett fördubblat alla siffror för oss och det är inte raketforskning eller hjärnkirurgi vi gjort, vi har inte plöjt ner några stora pengar och vi har inte suttit i år och dar med det.
Enkla förändringar kan göra stor skillnad!
Lämna en kommentar