För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur konverteringen påverkats för oss och jämförde sommar och vinter med varandra. Jag fick då en propå om att det kunde vara intressant att se hur användandet av mobilt vs. datorer skilde sig under sommar respektive vinter med anledning av att man rör sig mer på sommaren än man gör en tråkig vinternatt. Nu har vi jämfört februari-mars som vi har tagit som vintermånader och juni-juli som får agera sommarmånader, vilket faktiskt känns helt okej med tanke på den värme som vart och delvis är kvar. Jag är också fullt medveten om att denna jämförelse inte är statistiskt säkerställd, delvis på grund av att det mobila användandet ökar snabbt just nu.

Vi har alltså mätt två perioder, 1 februari-31 mars och 1 juni-31 juli och vi har slagit ihop allt mobilt användande och räknar surfplattor och mobiler som mobilt användande och resterande som datorer. Vi använder oss av Avancerade segment i Google Analytics för att plocka fram datan.

Vintertid – Mobilt vs. datorer

Generellt så är siffrorna för denna perioden väldigt lika när det gäller e-handeln, snittorder är samma, antalet produkter per köp är samma oavsett om man använt något mobilt eller stationärt för att handla. Det enda som skiljer sig signifikant är konverteringen där den för mobilt låg på 1,26% och för stationärt låg på 2,11%. Anledningen till den stora skillnaden i konvertering är naturligtvis till stor del att vi inte har någon mobilanpassning som hjälper till med butiken, något vi dock tittar på just i detta nu.

Kikar vi på siffrorna för besökare så stod mobila besökare under vintermånaderna för 28,1% av det totala antalet besök på webbplatsen, de mobila besökarna snittade 8,96 sidor per besök och totalen snittade 10,18 sidor per besök. Samma skillnader ser man när man tittar på snittiden för ett besök där de mobila användarna bara hade 2,29 minuter per besök medans totalen hade 2,51 minuter per besök.

besökare februari-mars

Sommartid – Mobilt vs. datorer

Okej, då kikar vi på samma saker för sommarmånaderna, juni och juli. Här är snittorder högre på mobilt än för stationärt, hela 7% högre än innan då snittorder var likadana under vintermånaderna. Man ser också att konverteringen har gått upp från 1,26% till 1,53% för mobilt under sommarmånaderna jämfört med vinterperioden. Den stationära konverteringen har under samma period sjunkit till 1,87%.

Om vi ser på siffrorna för besökare så står mobilt för 34,8% av besöken hos oss under sommarperioden vilket är mindre än jag trodde faktiskt, min gissning var högre än så, speciellt med fokus på att användandet av surfplattor bör vara betydligt högre på sommaren kan jag tycka. Dock har skillnaden på resterande siffror jämnats ut mer, snittet på antal sidor var för mobilt 8,00 sidor per besök under perioden och totalen var på 8,57 sidor så där är skillnaden betydligt mindre än under vinterperioden. Samma sak hittar man när man tittar på snittbesöket i tid, det mobila var under perioden 2,26 min per besök och totalen var på 2,33 min per besök.

besökare juni-juli

Vad har jag lärt mig av detta? Inte så hemskt mycket mer än att vi verkligen måste ta tag i och mobilanpassa våra butiker så de får en bättre konvertering och säljer mer än vad de gör idag. Jag hade förväntat mig skillnader över dessa perioder, vissa skillnader större än vad det faktiskt var men slutsatsen är att mobilt kommer starkt (duhhh?) och att vi måste göra något med våra butiker för att bemöta detta på bästa sätt. För egen del lutar det starkt åt att gå responsivt istället för att satsa på en separat webbutik, skall bara hitta rätt system och eventuell leverantör för detta.