Under de senaste två-tre veckorna har det vart rätt bra tempo i fabriken Get Global AB. Arbetarna (det vill säga jag) har slitit hårt och vi lanserade BrandByNature.com den 5 juni, en norsk butik för oljerockar och jaktkläder, en kopia av BrandByNature.se med samma produkter men på norska. Men vi fortsätter utveckla och expandera butikerna i en rasande takt, nu skall vi skörda frukterna av det domänbyte vi var tvungna att göra vid årsskiftet och som förstörde försäljningen rätt ordentligt för den butiken.
Inom kort kommer vi lansera ytterligare ett varumärke och vi kommer då vara den webbutik som erbjuder det bredaste sortimentet av oljerockar i Sverige vilket är rätt kul och med detta tillkommer ytterligare cirka 250 produkter i butiken, en ökning av produkter på ett par 100%. Vårt sortiment av läderhattar och cowboyhattar kommer också säkert slå något slags rekord i hur många olika modeller vi kommer att erbjuda våra kunder och samma sak kommer gälla läderväskor och canvasväskor, utbudet kommer bli riktigt, riktigt stort. Produkterna ligger inte ännu och den stora trumman med det nya varumärket är inte köpt ännu, målet är att presentera varumärket för kunderna i slutet av juni och hoppas då hunnit lägga in de flesta produkterna i butiken. Det nya varumärket är Scippis, ett gammalt och välkänt varumärke som även detta är från Australien, precis som Kakadu Traders som är det varumärke vi jobbat med sedan 2007.
Vår förhoppning är naturligtvis att detta tillskott av ett välkänt varumärke när det gäller oljerockar och hattar kommer få butiken bra på fötter igen och ge oss den höst vi förtjänar i försäljning, vilket innebär något HELT annat än hur denna våren vart för den butiken. Vi kikar på att få in fler varumärken och just nu är siktet inställt på att hålla oss till Australienska varumärken men det kan ändras om vi dyker på något intressant varumärke, här ristar vi inget i sten. Tittar vi på konverteringen så har den ökat till en mer behaglig siffra än de 0,43% vi hade i februari-mars tidigare i år, den ligger de senaste 30 dagarna och snittar på 1,35% vilket är behagligare men inte tillräckligt bra. Med det tillsammans med en ökad trafikmängd skall det nog gå att få fart på denna butiken även om vi skall ha upp konverteringen högre än så på lite sikt, just nu ligger trafiken dock mer eller mindre orörd men det beror också på att det inte direkt är högsäsong för oljerockar just nu, och det är det vi säljer mest av.
Vi skall visa Sverige att det går alldeles utmärkt att driva nischade webbutiker och att tjäna pengar på det, bokslutet för 2012 är klart sedan en stund tillbaka och det visar på en tillväxt på 360% och vi genererade faktiskt en liten vinst, inte stor men dock en vinst. Planen för 2013 var från början att fortsätta tillväxten i samma takt men det kommer vi inte klara för 2013 med tanke på att första halvåret vart dåligt för oss, speciellt för BrandByNature men det hoppas vi råda bot på från och med hösten.
Och det finns mer idéer som lurar runt hörnet som vi skall ta beslut på vilket innebär att det inom kort kan komma en butik till som landar i konglomeratet Get Global AB. Men vi får se, spännande är det iallafall och framtiden får utvisa hur det kommer att bli.
Lämna en kommentar