Förra veckan skrev jag ett inlägg med rubriken ”Detta händer när din webbutik har sommarstängt / semester” där jag påvisade hur konverteringsgraden sjönk för oss när vi meddelade kunderna om att det blir försenade leveranser under sommaren på grund av lagerflytt. Vi hade då redan en plan på att köra ett rabattest för att se hur detta kunde påverka konverteringsgraden och det var också något som Julius skrev om i sin artikel på Ehandel.se.
Såklart måste jag också redovisa hur det gick. Det vi gjorde var att dra ut ett nyhetsbrev till cirka 6 000 befintliga kunder samt uppdatera popupen som meddelade att vi hade sommarstängt på lagret med att vi mellan den 21-24 juli lämnade 15% rabatt på samtliga handtag, knoppar och LED-belysning vi hade i butiken.
För dig som inte läst det tidigare inlägget så hade vi nedanstående siffror att redovisa:
Konverteringsgrad juli 2015
Konverteringsgrad juni 2016
Konverteringsgrad juli 2016
Det som händer när vi körde rabatten var att istället fick nedanstående resultat:
Konverteringsgrad juli 2016 – 15% rabatt
Vi fick alltså en ökad konverteringsgrad på 36% cirkus vilket får anses vara en ganska rejäl ökning. Man skall ju ha med sig att detta bara handlar om en period på 4 dagar så det finns ingen statistisk signifikans som jag ser det men det är alltid kul att följa data och se hur saker och ting påverkas av än det ena än det andra.
Sen kan man klura och räkna på hur det rent lönsamhetsmässigt påverkar men för vår del så kan det nog löna sig att köra med en rabatt om vi råkar ut för en liknande händelse i framtiden. Men rekommendationen totalt sett är tveklöst att se till att butiken har öppet istället så kommer allt bli mycket bättre! =)
Lämna en kommentar