I fredags, den 28/6 gick det ut ett meddelande till ett antal webbutiker och andra webbplatser i Sverige som använder Payson som betalningsmedel för sina produkter eller tjänster. Meddelandet innehöll följande information om man sålde sexleksaker:
Payson har nyligen uppdaterat sin policy för betalningar. I samband med detta granskades er hemsida och då uppmärksammades det att er verksamhet tyvärr inte uppfyller kraven från Payson.
Payson har restriktioner mot försäljning av sexhjälpmedel
Det har till följd av detta beslutats att Payson tyvärr inte längre kan ge era kunder möjligheten att finansiera betalningen via sitt Kort (VISA eller MasterCard). Förändringen kommer att utföras 2013-07-01 och då upphör möjligheten för er att ta emot denna typ av transaktioner via Paysons integrerade betalningslösning. Begränsningen påverkar inte övriga insättningsmetoder. Ert Paysonkonto och möjligheten att inloggad på kontot genomföra transaktioner kommer inte heller att påverkas av förändringen.
Vi beklagar om detta orsakar problem för er och finns tillgängliga för att hjälpa er lösa denna konflikt med policyn i möjligaste mån. Med vänliga hälsningar,
Payson
Restriktionerna gällde dock mer än så och även SEO-profilen Jim Westergren som driver n.nu där man använder Payson som betalsätt drabbas genom att Paysons policy inte tillåter att företag som är registrerade utomlands använder Payson. Det verkar dessutom som att det är kortbetalningar som drabbas medan direktbetalningar via bank och med faktura fortfarande tillåts vilket jag kan tycka är mer än lite konstigt, har man en policy så har man en policy som skall gälla men intrycket jag får av diskussionerna om det hela är att det är någon partner eller liknande som är på Payson och har tvingat dom att genomföra det hela.
Men det värsta av allt är hur Payson har hanterat ärendet, informationen som gått ut till deras kunder kom alltså den 28/6 med beskedet om att funktionen skulle upphöra den 1/7, med andra ord knappt tre dygn efter att informationen gått ut till deras kunder. Och dessutom är dom knappa tre dygnen helg. Och dessutom i semestertider.
Vi själva är inte drabbade av deras påhitt men har använt Payson sedan 2007-2008 någonstans i flera av våra butiker och har fram tills idag haft det som alternativ till Klarna Checkout eftersom KCO inte har stöd för företag ännu, något jag förhoppningsvis får se väldigt snart. Dock har vi idag plockat bort Payson som betalalternativ i samtliga våra butiker och hädanefter får företagskunderna betala med PayPal istället, som tur är så är det privatsidan som står för det mesta av vår försäljning och jag lider med de e-handlare som drabbats av Paysons fullkomligt idiotiska behandling av sina kunder, oavsett vad bakgrunden till beslutet är.
Att Payson gör en förändring i sin policy är en sak men att dom meddelar sina kunder att deras betalsätt inte längre fungerar från och med 2-3 dagar framåt (över helg i semestertider) är ju helt sinnessjukt och jag är förvånad över att det inte blivit mer liv av det än det blivit. Att sälja sexhjälpmedel är en hård och tuff bransch med hård konkurrens på nätet och man blir knappast hjälpt av att någon stjälper en av ens betalningsalternativ gissar jag. Personligen har jag väldigt svårt att jobba ihop med någon som kan göra sådana förändringar i ett avtal utan att sköta kommunikationen på ett vettigt sätt runt det hela.
Företag är naturligtvis fria att sätta och leva efter vilka policys dom vill, men att som stor spelare som betalningsleverantör i e-handelsbranschen sätta upp en policy som inte tillåter försäljning av något så harmlöst som sexhjälpmedel känns inte så smart enligt min mening. Och att som Payson föra fram meddelandet 2-3 dagar innan det skall genomföras känns så urbota korkat så jag bli mörkrädd.
Som gammal e-handelansvarig för Martinshop så tycker jag att detta ett löjligt agerande från Payson och de följer i samma spår som Facebook och Google.
Min fru och jag driver http://www.lovetool.se och vi blev av med Payson och detta UTAN att bli meddelade i förväg! I kontakt med Payson säger dom att alla har blivit meddelade och att jag måste missat mailet… Jag har kollat överallt, i spamfilter, skräppost, papperskorg och jag vet att vi inte fått meddelande från dom! Det är ju skrämmande att dom beter sig på det här sättet!
Makalöst minst sagt. Avsaknad av kommunikation och kundservice lyser ordentligt och det är lite förvånande för mig att det inte blivit en större sak än vad det blivit. Och Payson själva har lagt locket på med strategin att stoppa huvudet i sanden och det verkar ju fungera så här långt.