Sedan den första delen av ”Resan mot Europa” så har det hänt en hel del. Bland annat har vi bytt domännamn från Küchen-griffe.com till Kuchengriffe.de som är mer lämpat att driva e-butik på. Anledningen är helt enkelt att jag inte tänkte till från början och valde en IDN-domän och därmed fick strula med mailen och lite annat som inte fungerade som det skulle.

Som jag skrev i den första delen så hade vi fram till i höstas inte lagt något krut på den utan det vi gjorde i del ett var att uppgradera butiken till 2.0, med andra ord en ny, mer konverterande design. Vi sålde ju inget nämnvärt då heller men sedan dess har det hänt en del spännande saker, även om jag själv tycker att det går alldeles för långsamt.

Till att börja med så har vi under oktober, november och december haft hjälp av en tysk länkbyggare som har kunnat putta in lite tyska länkar till oss och det kommer nog få större effekt under våren när det blir marknad för handtagen igen, december var en riktigt usel månad för samtliga handtagsbutiker vi kör.

Om vi börjar med trafiken som i den första delen låg på cirka 30-40 organiska besökare per dag så har den under senhösten ökar och ligger nu på runt 100 organiska besökare per dag och det är ju definitivt ett steg i rätt riktning, även om det är lååångt från den potential som den tyska marknaden har.

ga för kucehngriffe.deNu har vi inte kört någon Adwordsannonsering över huvudtaget eftersom vi inte kunnat hitta en lönsam modell för detta i Tyskland, men vi lär oss säkert det om en stund också. Något annat som är långt från bra, men någonstans på nedre gränsen för OK, är att konverteringen nu ligger på 1,03%. Det är fortfarande lågt jämfört med den svenska butiken som ligger på 1,62% för samma period men då har också den butiken funnits ett halvår längre och vi har jobbat med varumärket för den svenska butiken vilket vi inte gjort för den tyska alls.

Intäkterna i butiken är inte stora, under de tre sista månaderna 2012 så sålde vi för 56 870 kr och hade en snittorder på 639 kr, vilket är ungefär samma snittorder som den svenska butiken. Men det är tillräckligt för att butiken dels skall kunna bära sina egna kostnader och att det kan bli en peng över som vi idag puttar rakt in i SEO för butiken.

Den totala trafiken är fördelad på 82,17% nya besökare och 17,83% var återkommande besökare vilket även det tydliggör att vi inte alls lyckats (eller försökt) bygga varumärket på den tyska marknaden. För den svenska butiken ser dom siffrorna annorlunda ut.

Sammanfattningsvis så kan man säga att utvecklingen på den tyska butiken gått saktare än vad jag vill, men ungefär som jag trodde, den tyska marknaden är inte jämförbar med den svenska när det gäller sökmotoroptimering och i vårt fall där vi helt byggt den tyska butiken på sökmotoroptimering så är det avgörande hur konkurrens och marknad ser ut.

Tar man en snabbkik på den danska butiken så har vi inte lagt någon energi alls på den och den har därmed inte dragit särskilt mycket slantar heller, men tillräckligt för att täcka de kostnader som finns runt den. Trafiken där ligger på samma nivå som den tyska gjorde i somras, mellan 30-40 besökare per dag.

Jag räknar med att kunna skriva del tre någon gång i mars-april och hoppas då kunna presentera stora framsteg för hela butiken även om jag inte är missnöjd med den utveckling som vart under hösten och vintern.

Hojta gärna till om ni känner någon eller om ni själva kan erbjuda dansk och/eller tyska länkar!