Som en del av er sett så siktar vi nu på att få igång försäljningen i den tyska versionen av Barahandtag.se som finns på Küchen-griffe.com. Webbutiken har legat uppe sedan April men vi har lagt noll fokus på den, nu är det dags att göra den butiken löjligt lönsam och jag tänkte försöka mig på att blogga om resan och försöka vara hyffsat öppen med hur det hela fortlöper.
Vi har under sommaren arbetat lite i smyg med att bygga om butiken så att flödet är en exakt kopia av Barahandtag.se, hela butikens utseende är en kopia av den butiken och anledningen till det är enkel. Efter att Conversionista vart inkopplade för att jobba med konverteringen på Barahandtag.se så fick vi ett antal tips som höjde oss från den extremt låga konverteringsnivån 0,9% till 1,4% och det är bara dumt att inte nyttja den kunskapen när vi nu skall köra hårt på den tyska butiken.
Fortfarande har vi en dansk butik som har det gamla utseendet av butiken som inte heller fått någon kärlek sedan den öppnades, kokkengreb.dk (numera https://www.kungreb.dk/). Den kommer inte heller få högsta fokus nu utan den får ligga där och skvalpa in en order eller två då och då tills vi får fart på det andra, nu blir det 100% fokus på Barahandtag.se och Küchen-griffe.com! Men för att visa vad vi gjort i och med förändringarna på butikerna så använder vi den danska butiken för att illustrera skillnaderna mellan ”de gamla” och ”de nya” handtagsbutikerna.
Nedanför ser ni hur butikerna såg ut innan.
Det vi gjort är att vi lagt in våra USP i de nya butikerna, riktigt många uspar dessutom, vi har också blivit betydligt tydligare med telefonnummer och att det går att nå oss på ett enkelt sätt. Vi ändrade också bilden på startsidan till en mer relevant bild och flyttade ner ”SEO-texten” till nederdelen av sidan istället, vilket faktiskt inte påverkade något i vår SERP vilket vi är tacksamma för.
Även kundvagnen har fått sig ett lyft, dels genom att lyfta färgerna i den så att den blir mycket tydligare och sedan målade jag dit en ganska stor knapp så att risken för att någon skall missa den blir ännu mindre. Generellt arbetat en del med färgsättningen i butiken så det blir lite mer liv där också. Nedan har ni startsidan som den ser ut på ”de nya” handtagsbutikerna.
Utöver detta så har arbetat med både produktsidorna och kassan. Det vi gjort i den svenska butiken på produktsidorna är inte infört i de andra butikerna ännu, mest beroende på att vi behöver hjälp av Contentor för att översätta allting i produkttexter från svenska till tyska. Detta arbete påbörjas på måndag och jag kan tänka mig att det är klart på en vecka eller liknande.
Produktsidorna såg förut ut såhär:
Rätt trist sida tycker jag. Det vi gjort med produktsidorna är att vi stolpat upp informationen i tre olika delar och skrivit mer om själva handtaget istället för att bara redovisa en massa fakta om dom. Denna fakta är viktig så den måste finnas med men det ser såhär i efterhand rätt så tomt och trist ut tycker jag. De nya produktsidorna ser ut såhär:
Vi har flyttat bilden på produkten från höger sida till vänster och arbetar med lite fetstil på vissa ord för att få mer liv i texten tillsammans med de tre stolparna ”Mått”, ”Material” och ”Stil”. Även KÖP-knappen har livats upp med en färg som syns och som inbjuder lite mer till att klicka på än de tidigare. Även viss information som vi repeterade tidigare är borttagen, till exempel så förekom artikelnumren på två ställen tidigare vilket kändes helt onödigt. Som en parentes skall sägas att skriva texter om handtag är varken enkelt eller särskilt roligt.
Den största förändringen står kassan för, där har vi städat en hel del och tagit bort så mycket onödiga moment som möjligt för att det skall vara så enkelt som möjligt att handla hos oss, men det finns en del att göra där för att förbättra ytterligare. Den gamla kassan såg ut såhär:
Och den nya kassan ser ut såhär:
Dels har vi helt städat bort fraktalternativen eftersom vi bara erbjuder ett alternativ, men sedan har vi också plockat bort hela vänsterkolumnen som finns i de gamla butikerna, allt för att kunden inte skall knappra sig vidare ut en produkt och sortimentsmenyn igen utan helt fokusera på kassan och sitt kommande köp. Detta tillsammans ger kassan ett mer enklare intryck och gör förhoppningsvis att kunden ser denna kassan som en mindre tröskel än den kassan som var tidigare.
Okej, det var lite om de förändringar som är gjord på butikerna för att de skall vara mer kundvänliga och tacksamma att handla i. Hur ser siffrorna ut för tyskland då?
Som ni ser på klippet från GA ovan så har det bara legat på 20-30 besökare om dagen sedan start för att sakta öka lite, lite grann. I början av Augusti när ombyggnationen av butiken var klar så kopplade vi på Adwords för 300 kr om dagen för att få in lite folk och kunder i butiken, samtidigt är det nu påbörjat ett ganska stort länkbygge som kommer hålla på hela året och fokus med SEO är att få upp startsidan, kategorierna och ett antal utvalda unika produkter på förstaplats. Startsidan har vi på förstaplats redan på det nyckelord som vi jobbar med där som för övrigt är samma som domännamnet.
Vi gjorde dock en miss i sökordsgenomgången innan vi startade butiken och missade ett av dom viktigaste sökorden för den tyska marknaden, detta upptäcktes först förra veckan och nu har vi byggt om kategorier och URL så att det skall fungera även med detta sökord, men som det är nu så är det bara startsidan som rankar vettigt på det sökord den skall synas på så det finns väldigt mycket att göra med SEO för denna butiken.
Ni som vill, känn er helt fria att sätta en länk mot den tyska butiken, gärna mot någon av kategorierna såsom Möbelgriffe eller något annat!
Vi får se hur orken att blogga är framöver, kanske kommer det en uppdatering i Oktober om vad som hänt i utvecklingen av den tyska butiken!
Hur tänkte du skaffa tyska länkar?
Ja, det är lite problematiskt, har du tips där så får du mer än gärna delge dessa. Har tyska webbhotell och ett antal sajter själv men det kommer inte räcka!
Du möchtes gesuchen ” Ich möchte eine link gekaufen”
;-)
Tror du det räcker med ”eine link” på den marknaden? :)
haha
Njea, men jag kan tänka mig att ditt segment är så tufft ens där
Spännande. Intressant att se hur förändringarna påverkat resultatet. Önskar att jag orkade göra så djupgående analyser… Tyskland är superspännande och ligger inlagt i min plan :)
Hej Peter,
Vettetusan om den var så djupgående men Tyskland är riktigt intressant. Tittar man på sökord och liknande indikatorer för trafik så är det ganska exakt 10 ggr mer än i Sverige på de sökord jag jobbar med så kan man ta lite plats på den marknaden kan det nog bli riktigt bra (hoppas jag).