konverteringstunnelnDet finns som många vet en hel del olika åtgärder man kan arbeta med för att öka sin konverteringsgrad i webbutiken. Det finns enklare saker och det finns mer avancerade saker man kan göra, i denna bloggposten tittar jag på några av de enklare åtgärder man kan göra, om man inte redan gjort det, för att öka din konverteringsgrad.

Som alltid när det gäller konverteringsoptimering så finns det saker som fungerar på en webbutik men inte fungerar på en annan butik. Allting fungerar inte överallt, det beror på din besökare och din målgrupp. De sex nedanstående åtgärderna är dock samtliga sådana som ökar kundens trygghet och ökar möjligheten att höja din konverteringsgrad.

Visa kontaktuppgifter, speciellt telefonnummer, högt upp

Att visa ditt telefonnummer på samtliga sidor i din webbutik högt upp gör att besökaren snabbt kan konstatera att det finns ett telefonnummer att ringa vid eventuella frågor eller problem. Det gör att besökaren känner sig tryggare och ger ett mer seriöst intryck av din webbutik. Att kunna hitta denna information utan att scrolla längst ner i footern eller gå till din ”Kontakta oss” sida ger besökaren en snabb information om att du är ett riktigt företag bakom en riktig webbutik.

Plocka in en chattfunktion i webbutiken

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, att erbjuda en chattfunktion i webbutiken är ett snabbt sätt att fånga upp de besökare som har en fråga men inte orkar/vill ringa. Och tro mig, det är en hel del som inte orkar eller vill ringa, det är en onödig tröskel som blir betydligt mindre med en chattfunktion i butiken.

På Barahandtag har vi kört chatt under ganska lång tid och det är stor skillnad på konverteringsgraden för de som använder chattfunktionen. Vi ligger på cirka 2,5% i konvertering totalt sett medan på de som använt chatten så ligger samma siffra på 13,5%. Det är inte särskilt konstigt, har du kommit så långt i köpprocessen att du har en fråga så är konverteringen högre. Men vi vill inte tappa besökare som kommit så långt i köpprocessen genom att inte erbjuda enkla och snabba sätt att få svar på sin fråga och snabbt avsluta köpet. Det vill inte du heller.

Använd video i dina produktbeskrivningar

Traditionellt så är textbeskrivning tillsammans med en eller flera bilder ett bra sätt att beskriva sina produkter. Det är dessutom ganska vanligt att dessa produktbeskrivningar och bilder kommer direkt från en leverantör och att flera andra webbutiker och leverantören själv redan har exakt samma text och bild som du har.

Genom att skriva en unik och riktigt bra produkttext, använda flera riktigt bra bilder och addera video till dina produktbeskrivningar kan du i väldigt många fall sticka ut och det rejält. Det finns webbutiker idag som är riktigt duktiga på detta men de allra flesta har stor potential när det gäller att använda video i produktbeskrivningarna. En video om hur produkten används, hur den ser ut i olika vinklar och i olika bakgrunder är riktigt intressant i de allra flesta kategorier av produkter.

Använd enkla betalningslösningar

Efter att Klarna släppte sin Checkout (KCO) så har det inte, i min värld, vart någon diskussion om vilken betalningslösning som är absolut bäst när det gäller B2C-handel. Tyvärr har Klarna inte lyckats få till en liknande lösning för företag under de år de jobbat med KCO. Men nu verkar även den delen äntligen vara nära att bli verklighet.

Utöver Klarna finns det flera välkända betalningslösningar men ingen har kommit i närheten av Klarna KCO ännu när det gäller enkelhet i betalningen, mer eller mindre oavsett vilket betalningssätt kunden väljer för att betala.

Här om sistens släppte dock Resurs Bank sin lösning som har lite samma uppbyggnad som KCO och som var riktigt enkel att slutföra köp i. Jag testade i nyligen relanserade butiken Groomify (tidigare wltr.se) och måste erkänna att det var ett smidigt sätt att slutföra köp så det är också ett alternativ att titta på.

Erbjud många betalningsmöjligheter så kunden själv kan välja, grunden bör bestå av faktura, kort och direktbetalning men glöm inte bort Paypal och inom de närmsta 20 åren kommer säkert Swish att återuppstå för oss e-handlare.

Visa kundomdömen i butiken

Här är ytterligare en sak som kan göra riktiga underverk för konverteringen. Att visa vad andra kunder tycker om butiken, servicegrad och leveransprecision och vad de tycker om de produkter hen handlar är en riktigt bra konverteringshöjare. Det ger trovärdighet för både din butik och de produkter du säljer (under förutsättning att du säljer bra saker med bra service vill säga).

För detta finns idag flertalet system där Trustpilot nog är det mest välkända. Men det finns också gratisvarianter såsom Yotpo och mer prisvärda alternativ såsom Storebadge och Reco. Jag tror inte det spelar så stor roll vilket system du väljer, det viktiga är att du använder systemet, visar upp dina resultat och faktiskt sätter igång och gör det. Lägg fokus på ATT göra istället för att planera systemval i sex veckor.

Skaffa en bra sökfunktion

Precis som i chattfunktionen så är de besökare som använder sökfunktion oftast längre ner i köptratten. Återigen använder jag exemplet Barahandtag och istället för de vanliga 2,5% i konvertering har de besökare som använder sökfunktionen en konverteringsgrad på 7,9%.

Många färdiga e-handelssystem har idag en undermålig sökfunktion som standard men det finns både gratisvarianter och betalda alternativ för dig som saknar en bra sökfunktion. Man kan till exempel koppla in Googles sökmotor och använda den i sin egen sökmotor och det behöver inte kosta en krona. Och Google är ju iallafall ganska duktiga på just sök.