Jag är ingen så kallad social media expert och tillhör inte Twittereliten. Jag var heller inte inbjuden till FlickJox. Men jag har en ganska tydlig bild på hur jag tycker att företag skall agera på sociala medier och varför man skall engagera sig. Det finns många fördelar och nackdelar med att vara aktiv på sociala medier, en av de positiva är att du kan träffa nya kunder och en av de ”negativa” är att du ser om någon skriver illa om dig eller ditt företag.

Och det är just här jag ser att många företag tänker helt fel. Det är nämligen så att de personer som skriver illa om ert företag kommer att göra det varken ni är aktiva på sociala medier eller på webben i stort. Utöver alla de fördelar jag ser med att vara synlig och aktiv online så är faktiskt en annan fördel att många av de som skall skriva negativa saker kommer göra det på en plats du själv har kontroll över. Nu menar jag absolut inte att man skall radera negativa poster eller inlägg utan det jag syftar på är att man som företag skall bemöta eventuell kritik på den som skriver kritikens hemmaplan. Om någon bloggar, skriver på FB eller Twitter om något negativt (eller positivt) om ditt företag så kan du bemöta det på den personens hemmaplan, det ger förtroende för dig och ditt företag att ”våga” dig ut på plats och bemöta kritiken.

Se det lite som ett torgmöte där du efter att du fått svidande kritik går upp på scenen, tar mikrofonen och meddelar att du gjort fel, företaget skall ändra sig och redovisar en plan på hur du skall ändra arbetssätt för att minska risken att det skall hända igen. Jämför det med att du fortfarande står kvar och tittar, inte går upp på scenen och besvarar kritiken utan låter åhörarna skapa sina egna tankar om dig, ditt företag och skapar också en egen bild om er. Vilken metod tror du är den bästa?

Den här posten går lite hand i hand med min artikel om kundnöjdhet och nöjda kunder, min syn på det rimmar ganska väl ihop med hur jag vill och försöker hantera sociala medier.

Min metodik är lite tvärt emot vad man läser i tidningarna där jag tycker att alla förståsigpåare skriver att man skall fokusera på en eller två sociala kanaler. Dom har rätt, om syftet är att bedriva kundtjänst eller liknande på de sociala medierna, men jag finns överallt. Inte för att jag bedriver kundtjänst där, det gör jag bland sociala medier bara på Facebook, utan för att man får möjligheten att snappa upp sådant man annars med stor sannolikhet skulle missa .

Som ett sista tips vill jag tipsa om Google Alerts. Ni har säkert fått påringning av företag som har en fantastisk produkt som bevakar allt som skrivs om er och ert företag på internet, det finns en minst lika bra tjänst som kan mejla er gratis och det är Google Alerts. Tjänsten meddelar er när någon skriver om eller nämner ert företagsnamn (eller de sökord ni ställer in) och ni kan välja mellan att få en sammanställning per vecka, per dag eller samtidigt som det händer. Så istället för att betala dyra pengar för en övervakningsstjänst som gör samma sak som Google Alerts, använd gratis varianten och skapa er snabbt en uppfattning om vad det skrivs om er, ert företag, er konkurrent, er bransch eller liknande.