Här om dagen läste jag om en mätning som Gigya hade gjort gällande sociala medier, delningar, login och annat och kommentarerna på Google+ lät som vanligt inte vänta på sig. ”Jag upplever det inte alls som Google+ är så litet” var en ganska vanlig kommentar i samband med att rapporten kom ut och det ser alltid likadant ut bland kommentarerna när nya mätningar som visar att Google+ fortfarande inte är det största sociala nätverket utan mer eller mindre det minsta av de som är etablerade.
Jag använder själv Google+, jag är inte superaktiv utan för mig handlar Google+ om att ha tillgång till rel=”author” och själva användandet av G+ gör för mig ungefär samma sak som Flipboard eller liknande, jag får en massa inlägg, blogginlägg och kommentarer från människor i de branscher jag verkar och det är ett av sätten jag använder för att hålla mig ajour på vad folk skriver om sökmotoroptimering och e-handel. Men jag tänkte dela med mig av e liten hemlighet när det gäller de mätningar och de rapporter som kommer, det är statistik, och även om det är så att det kommer rapporter som är gjorda på fel sätt, med fel mätmetoder och annat så finns det ingen möjlighet att alla rapporter som kommit genom åren är felaktiga. Google+ ÄR det minsta sociala nätverket på väldigt många punkter, oavsett vad du tycker och tänker. Det gör det inte sämre för den som använder det, jag uppskattar det fortfarande men vi måste sluta blunda för verkligheten och förstå att rapporterna i de allra flesta fall handlar om fakta, det är stora företag som vet hur man mäter som gör dessa mätningar och som tidigare presenterat relevanta och korrekta mätningar.
Undersökningen, som finns i sin helhet längst ner i denna post, speglar två delar, det handlar om vilka nätverk som är vanligast att använda när man loggar in på en webbplats och där har Google+ en stor roll, dock inte lika stor som Facebook men ändå god tvåa vilket innebär en betydande roll. Men det handlar också om hur mycket man delar saker på sociala nätverk och det är här man hör åsikterna om att mätningarna inte stämmer eftersom Google+ mer eller mindre är minst där oavsett om det gäller e-handel, media eller annat och även här vinner Facebook alla delar förutom e-handel där Pinterest är större.
Jag finner det roande att se hur många som reagerar så fort det är statistik om sociala medier det gäller, jag ser inga liknande reaktioner när det gäller varken e-handel eller SEO utan det gäller bara sociala medier, ett annat bevis på det är när Magnus Bråth skrev sitt inlägg ”Tänker du satsa på sociala medier? Tänk om”. Det blev också reaktioner på detta, trots att det är fakta genom statistik vi pratar om och att posten ganska tydligt säger att sociala medier är ett bra komplement och kan användas på olika sätt. Sociala medier kan användas till otroligt många viktiga saker för ett företag såsom kundtjänst, brand awareness och massa andra saker, det posten handlar om är att sociala medier inte driver avslut vilket också stämmer enligt både den undersökning Magnus hänvisar till och en massa andra undersökningar. Det är alltså fakta vi talar om så sluta blunda för verkligheten och gör något bra med den information som finns istället, utnyttja rätt media till rätt sak och vänd det hela från gnäll om att ingen mätning stämmer till att skapa bättre affärer istället.
Source: Gigya
Lämna en kommentar