Den 22-25 januari gjorde vi en del saker som vi trodde skulle öka vår konvertering något på Barahandtag, vi införde Trustpilot där vi fick ett minst sagt varmt mottagande som värmde riktigt ordentligt och var ännu bättre än vad jag trodde iallafall. Vi kopplade också in en live-chat i butiken ungefär samtidigt och även om vi har alldeles för kort tid / för lite data för att dra en riktig slutsats så ser jag en intressant tendens som jag kan dela med mig av och det är just att konverteringen ser ut att ha ökat lite senaste veckan.
Jämför jag med andra butiker som infört live-chat som jag har koll på så har inte live-chat gjort några stora förändringar i konverteringen även om jag själv kan mer eller mindre svära på att en del av dom som tar kontakt med oss den vägen inte hade handlat om dom inte hade möjligheten att chatta med oss live.
Jag vill tillskriva denna potentiella ökning i konvertering till Trustpilot och våra hyffsat bra betyg där och framtiden får visa om det håller i sig så det kan bli något mer långvariga och stabila siffror att mäta på. Jag kommer göra en avstämning om någon månad eller två igen och kommer redovisa siffrorna om det har hänt något spännande i konverteringsväg.
Anledningen till att vi började kika på och införde Trustpilot var att Recos widget som jag gillar skarpt har problem med att få till ssl för en del bilder vilket gör det omöjligt för oss att använda deras widget i kassan, naturligtvis lite trist eftersom jag gillar Reco men dom verkar inte få ordning på det. Jag hade mejlkonversation med dom men har inte fått något svar därifrån och vad jag kan se har dom inte löst sitt ssl-problem ännu, synd på en annars grym och gratis tjänst. Jag vill verkligen ha möjligheten att visa upp i kassan hur bra vi är, hur nöjda kunder vi har och därför förr valet på Trustpilot.
Trustpilot var extremt enkelt att implementera och fungerar som så att dom automagiskt skickar ut ett mail x antal dagar efter att man mottagit en order och där ber kunden skriva en recension om sin upplevelse. När du startar igång med deras microabbonemang, som är den varianten vi kör med, så ingick det 300 mail till tidigare kunder för att man skulle få en kick-start på det hela, och det fungerade bra, vi fick in 18 svar på dom första tre dagarna efter att detta första mail gått ut, 17 st som lämnade 5:a i betyg och 1 st som lämnade 4:a i betyg.
Fördelen med Trustpilot jämfört med Reco och Rejta är att det inte krävs någon registrering av den som skall lämna ett omdöme, det är visserligen två helt olika affärsmodeller Trustpilot jobbar med jämfört med Rejta och Reco men syftet för mig som användare i detta fallet är samma, att visa kunden att vi är grymma och har nöjda kunder. Att slippa registrering gör naturligtvis att tröskeln för att lämna ett omdöme blir betydligt lägre, och som alla vet så hatar e-handlare trösklar något oerhört.
Jag återkommer med mer info i en ny bloggpost om ett tag så får vi se om det är en uppgång jag ser eller om det är något annat som hjälper oss med konverteringen just nu.
Bra jobbat! Vi använder båda tjänsterna och är grymt nöjda. Livechatten konverterar nästan 100% så det är en väl värd investering. Trustpilot är bra för egot och för att skapa just trust men en annan sak som trustpilot ger är feedback från missnöjda kunder, de som hade suttit hemma och svurit av missnöje men som nu ges chansen att få säga sitt hjärtas mening. Det är i mina ögon minst lika värdefullt som att få beröm, att kunna fånga upp de som är missnöjda. Dels får man en chans att omvända en missnöjd kund och dels får man lära sig vad man är dålig på dvs förbättringspotentialen synliggörs väldigt tydligt.
Tack Peter. Siffrorna är som sagt lite för få och för kort period för att tas på 100% allvar men det kan ligga något där, jag hoppas det iallafall. Jag håller med om att livechatten är riktigt hög på konvertering men jag har jämfört med siffror från annan butik som jag har koll på och ser att där har inte konverteringen ökat, vilket ger mig bilden av att de flesta hade ställt sin fråga på annat sätt och handlat ändå.
Missförstå mig inte, jag älskar livechatten och den kommer bli kvar, vi har mellan 6-10 chattar en kass vardag och de som frågar den vägen gör precis som du säger, konverterar till mycket hög grad plus att det är ytterligare en del i att erbjuda riktigt bra service vilket vi vill göra. Och att fånga upp missnöjda kunder via Trustpilot lär ju vara en kanongrej, jag har bara inte fått testa den delen ännu, men det kommer naturligtvis. Och tack för att du sparkade mig i arslet så jag körde på Trustpilot och livechatten!