Nu är jag säkert 15-20 mil efter och bakom alla andra men jag har under en period testat Twinglys tjänst Blog Relationship Manager för att se hur den fungerar. Just nu kör dom den i beta och det är så vitt jag förstår kostnadsfritt att testa just nu, den kommer säkert kosta multum senare men det blir ett eventuellt problem jag får återkomma till. I denna posten tänkte jag mest dela hur jag uppfattar tjänsten och vilka fördelar jag ser med att använda den som den fungerar just nu.
För er som inte känner till Twingly sedan tidigare så är det en tjänst som lanserades 2006 som från början mestadels gick ut på att koppla ihop medier med bloggare och vice versa. Denna funktion var relativt stor hos en hel del bloggare förr men jag ser inte lika mycket av det längre, speciellt inte på de stora mediasajterna som tidigare använda Twingly flitigt. Kort så gick det ut på att de bloggar som länkade till en artikel på till exempel Svenska Dagbladet dök upp i Twinglys widget som fanns placerad vid denna artikeln, vinsten för bloggaren var att man kunde skriva om aktuella händelser och genom att man syntes i Twinglys widget på den aktuella mediasajten så kunde man få en hel del trafik därifrån. Fördelen för mediasajten var att man uppmuntrade bloggare att länka till olika artiklar och de fick därigenom länkkraft. Smart uppfinning!
Twinglys Blog Relationship Manager för e-handlare
Idag verkar det som Twingly lite ändrat riktning även om jag ser deras widget lite här och där fortfarande. Twinglys Blog Relationship Manager som är det verktyget jag testar just nu är något helt annat även om det fortfarande är inriktat på bloggosfären och nyttan man kan ha av denna.
Inloggad i Twingly BRM så får du tre olika paneler att arbeta med där jag tycker den första är mest intressant. Den kallas för ”Discover” och här kan du söka med vilka sökord du vill för att leta efter bloggar som har nämnt dig, din konkurrent, en produkt eller precis vad du vill. Det finns ju redan en del tjänster som scoutar internet för dig, det vanligaste exemplet är nog ”Google Alerts” men ni som använder det vet att det inte är det mest tillförlitliga verktyget, den missar med andra ord en hel del.
Dessutom är denna tjänsten helt inriktad på bloggar, sajter där människor skriver och där du som e-handlare faktiskt kan interagera med bloggarna och det är här jag ser den riktigt värdefulla poängen med tjänsten. Jag ser framför allt två områden där man kan ha väldigt stor nytta av Twingly, det ena är för att få koll på vilka som skriver om dig och/eller din produkt och den andra är vilka som skriver om dina konkurrenter.
Om någon skriver om din webbutik
Om en bloggare skriver om din webbutik så finns det flera poänger med att ha koll på om vad hen skriver, en bloggare tycker typ alltid om uppmärksamhet så en glad kommentar som hejar på det positiva hen skrivit om dig är mer än välkommet. Samma sak om bloggaren skrivit något negativt om dig, perfekt tillfälle att mota Olle i grind och ta striden på bloggarens hemmaplan, upplevs oftast som reko av dig som e-handlare av både bloggaren själv och bloggarens alla läsare.
Skriver hen något om en produkt, kanske frågar om en produkt du har i ditt sortiment men inte nämnt din webbutik så är det ett klockrent tillfälle att hjälpa bloggaren. Om hen frågar om längden på ett gökur som du säljer i din butik men som också säljs i sjuttioelva andra webbutiker och du svarar så ökar naturligtvis chansen att hen handlar hos just dig. Och alla hens läsare/följare.
Om någon skriver om din konkurrent
Jag är väl ingen förespråkare för att hi-jacka blogginlägg så att gå in och fulkommentera hos en bloggare som skrivit om din konkurrent är inget jag rekommenderar. Men att bevaka den bloggare som skriver om din konkurrent är alla gånger en bra idé. Kanske kan du på ett snyggt sätt få bloggaren att få upp ögonen även för dig och din webbutik? Att kommentera och vara aktiv på den aktuella bloggen är en bra idé, bloggare älskar som sagt uppmärksamhet.
Den andra panelen kallas ”Linking” och gör kort och gott vad den heter, visar vilka bloggare som länkar till dig, från vilken post dom länkat och till vilken sida i din webbutik hen länkat till. För just detta ändamål finns det fler och mer täckande tjänster såsom Majestic SEO, Ahref och liknande.
Tredje och sista panelen heter ”Statistics” och visar statistik för länkar från bloggare sedan ett år tillbaka, inte mer upphetsande än så .
Sammanfattningsvis så tycker jag Twingly har fått ihop en riktigt intressant tjänst för oss e-handlare, säkert användbar utanför e-handeln också men denna tjänsten verkar dom vilja rikta in till e-handlare och den gör sig riktigt bra tycker jag. Att kunna följa bloggosfären med vilka sökningar du vill kan vara riktigt, riktigt bra oavsett om du gör sökningar på ditt eget varumärke, någon av dina produkters namn eller en konkurrent så ger det dig en bra möjlighet att få koll på vad och hur det snackas om det du är intresserad av.
Har jag missat någon funktion i tjänsten eller ser du ett användningsområde jag missat så kommentera gärna!
Lämna en kommentar