Det har nu gått sex veckor sedan vi införde Trustpilot och live-chat i handtagsbutiken och vi kan konstatera att plocka in Trustpilot var en bra investering. Det beror naturligtvis på dom sjukt positiva bedömningarna som kommit in för att vi gjort ett förbannat bra arbete med att ta hand om våra kunder men man skall inte glömma den ack så viktiga tekniken bakom att få in dessa omdömen. Jag tillskriver inte live-chatten lika stor del i uppgången av konverteringsgrad som gått från 1,78% till 2,12% på rullande 30 dagar, det har påverkat tack vare att vi har fått avslut när vi hjälper kunder men frågan är hur många av dom som hade ringt ändå. Jag förringar inte heller live-chattens funktion, en del av de positiva omdömen vi får från kunderna handlar om just möjligheten att snabbt och enkelt få hjälp.
Man ser något som man kan börja kalla en trendkurva med ökad konvertering nu och jag kommer hålla ögonen på den. Anledningen till att detta blogginlägg kommer nu istället för om en månad som det var tänkt från början är att Barahandtag de närmsta dagarna kommer införa Klarna Checkout och då får vi in andra parametrar som kan och förhoppningsvis kommer påverka konverteringen positivt.
Jag vågar nu påstå att det lönar sig att visa upp att man har nöjda kunder och driver du en egen webbutik så skall du verkligen fundera över ett system där du enkelt kan få in omdömen från dina kunder och visa på ett bra sätt i din butik. Och live-chatten behöver du inte fundera mer över, det är bara att installera. Jag kör en lösning som heter LiveChatInc.com som har bra appar för både iPhone och Android om man är ute och rör på sig. Naturligtvis finns kanonbra stöd för datorn med. Jag ser verkligen chatten som ett kanonverktyg, oavsett om du driver ett webbhotell, en e-butik eller en helt vanlig kundtjänst för vilket företag som helst.
Kul att se. Jag är som du vet en också stark förespråkare både för Trustpilot (eller insamling av omdömen) och Live chat. Vi får också många kommentarer på just enkelheten att få svar på sina frågor just vid beställningstillfället.
Ja, du fällde avgörandet för mig när det gäller Trustpilot och påverkade när det gäller live-chatten så jag kommer nog lyssna ännu mer på dig framöver. =)