Christian Rudolf som driver sökmotoroptimeringsföretaget TopDog släppte i början av året en intressant infograf som Christian gjort tillsammans med SemRush. Den handlar om Googles makt på internet och Ehandel.se snappade upp nyheten med sin fyndiga rubrik: När Google säger hoppa – svarar e-handlarna ”hur högt”. I infografen har Christian gått igenom 20 av företagen på listan över Sveriges största Adwords-annonsörer och tittat på hur mobilvänliga dom är och som väntat så är det allra flesta av dessa företag väl mobilanpassade idag.
Jag tycker dessa infografer (som du även hittar längst ner i detta inlägget) är intressanta ur flera vinklar, dels påvisar det vilken makt Google har och jag tycker precis som Ehandel.se rubriksatte sin artikel att det är så vi e-handlare reagerar. Och det är inte konstigt alls, att följa de regler som den utan konkurrens största och nästan enda sökmotorn vi har i Sverige är minst sagt ganska klokt.
En annan vinkel som jag tycker är väldigt intressant inom all sökmotoroptimering är ju också hur de olika hitte-på-grejjerna som Google gör påverkar vår trafik från dom. Sen november 2015 arbetar jag som de flesta kanske vet på Tonerlagret där vi säljer toner, bläckpatroner, kontorsmaterial och transportetiketter till e-handlare och vanliga företag & privatpersoner. Eftersom det är en webbutik som inte är mobilanpassad så tyckte jag det var intressant att gräva lite i siffrorna för att se hur denna icke-mobilanpassade sajt påverkades av ”Mobilegeddon”. Nu är inte Tonerlagret en butik med särskilt mycket mobiltrafik varken innan eller efter ”Mobilegeddon” men jag tänkte ändå i vanlig ordning dela med mig av siffrorna.
Det jag gjorde var att titta på perioden mellan den 1/4 – 30/5 2015 för att se hur den mobila trafiken påverkades, resultatet ser du nedan.
Man ser i detta fall att mobiltrafiken efter att Google genomförde sin uppdatering inte påverkades alls på Tonerlagret. Och detta tycker jag är intressant, dels så var det faktiskt så att väldigt många e-handlare hann uppdatera sina sajter i tid inför uppdateringen men det har också på flera håll skrivits om att det inte var en så stor förändring som Google först ville påskina. Och så var det nog, Google ville få sajtägare att göra sina webbplatser mer mobilanpassade vilket de också lyckades med, något som är smart med tanke på att mobiltrafiken hela tiden ökar och på många webbplatser idag är större än desktop.
Även Tonerlagret kommer inom sinom tid att mobilanpassas såklart och då kommer jag återkomma med en rapport på både hur trafiken och hur konverteringen påverkas när vi genomfört detta. Fram till dess får du mer än gärna fortsätta handla både toner och bläckpatroner av oss på Tonerlagret, om du har någon anledning att inte göra det så mejla mig gärna på [email protected] och förklara varför så skall jag göra allt för att omvandla dig till en bättre och troende människa.
Infograferna som Christian har gjort tillsammans med Semrush hittar du nedan.
Lämna en kommentar