Starta webbutik – En guide2018-02-04T18:13:46+00:00

Starta webbutik – En guide

I denna guide går jag igenom allt du måste tänka på innan och under tiden du driver en webshop. Genom att starta webbutik får du snabbt tillgång till en betydligt större marknad och gör det lättare för personer som vill köpa just det du säljer att hitta dig. Du kan helt enkelt sälja mer till fler! De olika hållplatserna i denna guide är följande:

  1. Produkten – Vad skall jag sälja i min webshop och till vem?
  2. Förberedelser – Logistik, betalning och kundtjänst
  3. Marknadsföring – Hur svårt kommer det vara att få trafik och sälj?
  4. Sökmotoroptimering – Vad skall jag tänka på ?
  5. Plattform – Hur skall jag välja vilken plattform webshopen skall byggas på?
  6. Lansering / Sökmotoroptimering – Vad skall jag tänka på vid uppstart av egen webbutik?
  7. En webbutik blir aldrig färdig – Hur kan jag lära mig mer?
  8. Konverteringsoptimering
  9. Kundnöjdhet
  10. Bra leverantörer – Listan

 

1. Produkten – Vad skall jag sälja i min webshop och till vem?

glad-ägare-till-webbutikIdag finns det massor med olika vägar som leder till e-handel. Förr var det oftast två vägar, du hade en kanonprodukt som alla ville ha eller du var sugen på att köra egen webshop men hade ingen aning om vad du skulle sälja.

Idag är dessa två vägar inte lika vanliga längre. Du har idag knappt något val, du MÅSTE sälja online för att nå ut till en större publik.

Det är inte enkelt att sälja på internet, har någon slagit i dig det så ljuger dom. Det var svårt att lyckas lansera en webshop för 4-5 år sedan, idag är det ännu svårare. E-handeln ökar konstant och över 62% av alla svenskar e-handlar idag. Det gör självklart att konkurrens också ökar hela tiden.

Idag säljs nästan allt online, det är få produkter som inte går att köpa i webshop idag. Till och med färskvaror som mat går alldeles utmärkt att handla online och få utkört samma dag eller dagen efter idag. Detta gör att det blir väldigt viktigt att du kollar konkurrensen på den produkt du skall sälja.

När du vet vad du skall sälja så är det med andra ord viktigt att konstatera vad din butik kommer möta för motstånd.  Idag är det inte bara hos sökmotorerna, utan även andra kanaler såsom sociala medier. Google kommer nog med största sannolikhet fortfarande stå för den största delen av trafiken du får. Och är det inte så har du missat en av de bästa kanalerna som finns, både när det gäller köpt och organisk trafik.

Det går att lyckas med att starta en ny webbutik även 2018. Men tro inte att trafiken och säljet kommer av sig självt, för det gör det inte. När du väl hittat vilken produkt du skall sälja så kommer det krävas hårt arbete för att lyckas nå ut till den publik du vill. Än idag dyker det upp frågor mer eller mindre på veckobasis i olika forum om e-handel i stil med:

Jag lanserade min nya webshop för tre veckor sedan och har inte fått en enda order hittills, varför?”.

Med ovanstående sagt så skall du inte hänga läpp. Har du en grymt bra produkt eller tjänst som du kan paketera och presentera på ett snyggt sätt så kommer du att lyckas. Du behöver inte vara billigast bara för du skall sälja online, det räcker med att du är bäst.

Fundera också på vem din kund är. Är det enbart Sverige du skall sälja till eller skall du sälja globalt? Vilka olika plattformar och sociala medier finns din kund på? Skall du sälja en produkt där det plötsligt uppstår ett behov som behöver lösas när behovet uppstår? Eller är det en produkt som kräver mer eftertanke och research innan man köper?

 

2. Förberedelser – Logistik, betalning och kundtjänst

Logistik

logistik-för-webbutikerMan skall inte negligera vikten av att ha en bra logistik om du själv skall lagerhålla och skicka dina varor. Skall du arbeta med dropshipping så slipper du stora delar av logistiken även om en rutin för returhantering måste finnas. Returer är ju mer eller mindre ofrånkomligt inom e-handel. Den enda gången du kan komma undan returer är om du säljer produkter som tillverkats specifikt för den aktuella kunden. Men även om du gör det är det bra att ha en rutin klar för returer. Du måste oavsett sätta kundnöjdheten i centrum och kommer säkert hamna i situationer där du ändå kommer behöva ta tillbaka produkter från kund.

När jag började med dropshipping så var det inte särskilt vanligt och det var problematiskt att hitta bra leverantörer att arbeta med. Idag finns det färdiga system och integrationer som möjliggör att du kan börja sälja produkter inom väldigt många segment på ett enkelt sätt. Samarbetet mellan till exempel Wikinggruppen och Droshi är något som är oerhört intressant.

Oavsett vilken speditör du skall använda så behöver du skaffa dig ett avtal så du kan skriva ut och klistra på fraktsedlar själv. Idag finns det smarta tjänster som E-handel EDGE och Pluskontot som ger dig bättre avtal på frakt än vad du kan lyckas med själv. Sen är det inte jätteroligt att stå i kön på Postens Företagscenter varje eftermiddag för att köpa frimärken att klistra på heller. Så ordna dig ett fraktavtal och en Zebra-skrivare för etiketterna. Alternativt så finns det fraktetiketter på A4-ark som fungerar i din vanliga skrivare också.

Betalning

betalning-i-webbutikerBetalt vill ju de flesta ha och då är det bra att skaffa sig bra samarbetspartners till din webshop. Det du skall titta på är vad dina kunder kommer att vilja betala med. Är det privatpersoner eller skall du sälja B2B? Vilka länder är det du kommer att sälja dina produkter till?

När det gäller privatmarknaden (B2C) i Sverige är faktura och kort de vanligaste alternativen. Under 2017 ökade köpen via faktura något från redan höga nivåer. Men du måste erbjuda betalningsmetoderna kort och betala via bank idag också för att inte tappa en stor andel kunder. En alldeles utmärkt lösning för detta är till exempel Klarna Checkout (KCO).

De senaste året har dessutom KCO fått en del konkurrens. Klarna Checkout är dock fortfarande klart marknadsledande när det gäller sådana här lösningar som kan hantera alla betalsätten i en och samma lösning. Men det finns bra utmanare till dom. Några till som som gett sig in på marknaden är (för att nämna några):

  • DIBS
  • Ecster
  • Collector
  • Qliro
  • Hygglig
  • Payer
  • Payex

Fördelningarna på betalningsmetoder i Sverige ser ut ungefär såhär:

  • Faktura – 37%
  • Kortbetalning – 35%
  • Direktbetalning via bank – 20%
  • Resten (PayPal, Payson och Postförskott) – 8%

Tittar man däremot Danmark så är andelen som betalar med kort över 80% och i Norge vill 65% betala med kort. Så du måste ha koll på din kund och din marknad och hur dom väljer att betala.

Ett annat exempel är om du skall sälja till företag, alltså B2B. Då är en Checkout-lösning som vi nämnde ovan oftast mer krånglig då dessa är anpassade för privatpersoner i första hand. Med B2B räcker det i de flesta fall med en fakturalösning och en kortlösning så är du hemma. Sen om du skall sköta den faktureringen själv eller göra ett avtal med Klarna, Arvato (AfterPay), Svea eller någon annan är upp till dig. Min erfarenhet säger att det fungerar med egen faktura om man gör kreditupplysningar på kunderna men jag föredrar ändå att låta någon annan ta hand om allt det där. Så kan jag fokusera på kärnverksamheten istället.

Kundtjänst

starta-e-handel,-webbutik-och-webshopKundtjänst är en viktig del och faktum är att den är viktigare för en ny e-handlare än vad det är för en fysisk butik. Med en egen e-butik har du fler trösklar som måste övervinnas för besökaren. I alla fall tills det att du skapat ett välkänt varumärke och det lär ta ett tag. I en fysisk butik vet den som handlar att butiken ligger där den ligger och är det något som är fel på varan man köpt så tar man helt enkelt på sig kängorna och knatar ner för att prata med butiken och reda ut problemet. I en e-butik är kunderna oftast mer osäkra och kan inte heller veta med säkerhet att det inte är Kumrif AB eller Bolaget Bluff & Båg AB som ligger bakom e-butiken. Det gör att många kunder gärna ringer och frågar bara för att kolla att det finns en verklig person bakom webbutiken.

Man skall inte heller underskatta de möjligheter som finns att sälja på telefon, även om det är en webbutik du driver. Det är ibland svårt att förmedla känsla, färg och form på en produkt på samma sätt som i en vanlig butik och det är lättare för många att ringa och fråga än att skicka ett mejl. Fördelen när du har kunden på telefon är att denna är väldigt nära ett avslut, sköter du dina kort rätt så har du ett köp redan där. Säg inte till kunden att han eller hon skall lägga ordern i butiken istället utan gör det åt kunden om du har hen på telefon.

De senaste åren har också chattfunktion växt till sig riktigt ordentligt. Fördelen med chatt jämfört med telefon är att det är en lägre tröskel för besökaren. Att ringa och prata med någon kan vara jobbigt, att klicka på en knapp och skriva sin fråga är lätt. Dessutom börjar kunderna bli vana vid att kunna få snabba svar den vägen. Så chatt är idag ett måste om du skall nå framgång, en superviktig kanal!

Förbered och tänk igenom hur dina paket skall paketeras och skickas. Hur du skall hantera returer i din webbutik, hur kunderna vill betala och hur du skall arbeta med kundtjänst. Ett telefonnummer som syns tydligt i hela butiken kan till exempel avgöra om det blir affär eller inte. Och tänk också på att du faktiskt skall leva upp till det du lovar. Står det att du skall svara på mejl inom två timmar är det bäst att göra det för att inte få badwill istället, överraska hellre och svara snabbare än du angivit.

 

3. Marknadsföring – Hur svårt kommer det vara att få trafik och sälj?

adwords-för-din-webshopPå något sätt måste din butik eller dina produkter hitta sina köpare och det brukar iallafall för min del inte gå av sig självt. Med de olika e-butikerna jag jobbat med de senaste åren så har vi provat en hel del olika marknadsföringskanaler. Vi har provat fackpress, dagspress, direktreklam, banners på webbplatser av olika storlekar och med olika inriktning, lappat bilar, delat ut flyers på offentliga platser och på relaterade event där det borde finnas en kundgrupp. Som jag ser det har vi provat det mesta förutom Radio och TV.

Har ni läst någon av mina andra poster så framgår det att jag ser sökmotoroptimering och Google Adwords som det allra viktigaste för mig och andra e-handlare. Utan det så slutar det att fungera för de allra flesta.

Är du precis i uppstartsfasen så har du ett riktigt bra läge, du kan göra allt så rätt som möjligt redan från början!

Men vad är det då man skall tänka på innan man kör igång? Nyckelord är en stor del av svaret. Att ta reda på vilka sökord och fraser som faktiskt används av folk när dom skall köpa den eller de produkter du har gör hela skillnaden. Det gör att du dels kan bygga din webshop på bästa sätt baserade på de nyckelord du hittat och det ger dig också en bra första bild på vad annonsering i Adwords kommer kosta. Det finns ett väldigt bra verktyg i Adwords som du använder för att räkna fram ungefärlig trafik och vilken CPC-kostnad som kan tänkas gälla för dina nyckelord.

Jag säger inte att ni skall strunta i all annan marknadsföring men det har inte fungerat särskilt väl för min egen del. Fördelen med Adwords är att du har möjlighet att få avslut direkt, sökmotoroptimering tar tid att göra.

 

4. Sökmotoroptimering – Vad skall jag tänka på innan uppstart av webbutiken?

seo-för-webbutikerPrecis som med allt annat så skall man inte krångla till det alldeles för mycket. Men det finns ett par saker som är bra att få med sig redan från början. Att göra sökordsanalysen bra är en av de sakerna som faktiskt gör hela livet enklare när du väl skall köra igång med butiken.

Sökordsanalysen och kategorisidorna

Att redan i skapandet av butiken använda kategorierna ordentligt är en mycket bra idé. Många som startar e-butik gjorde som jag gjorde på mina två första butiker, lägger allt krut på att synas med så många ord som möjligt på första sidan. Resultatet av ett sådant tänkande är att antingen har du så mycket text på startsidan så ingen orkar läsa det eller så kommer du inte synas på något av sökorden. Troligtvis bägge delarna.

Det är därför man skall sprida ut sina nyckelord och kategorierna är ett väldigt bra ställe att arbeta med detta på. Har du till exempel fått fram de 50 sökorden som har mest trafik och/eller som du tror kommer konvertera mest så kan du arbeta med dessa sökorden på kategorisidorna. Det finns två vinster med att använda kategorierna för detta ändamål.

Dels sprider du ut sökorden och får en betydligt större möjlighet att faktiskt synas på nyckelorden. Dels så kommer den potentiella kunden som kommer in på sidan landa på en sida som faktiskt innehåller det hen söker efter. Det finns massa tekniska detaljer som skall vara rätt sett ur en sökmotoroptimerares ögon. De flesta av de e-handelssystem som finns idag har faktiskt rätt bra koll på detta och mycket är automatiserat.

Något jag försöker arbeta mycket med är att sätta bra texter på varje kategori, i mina ögon är kategorierna det viktigaste jag har och då gäller det också att sökmotorerna hittar något där dom tycker om och vi sade ju att dom gillar text. Nu skall man inte glömma att det faktiskt är avslut vi jagar och inte sökmotorer och deras robotar så skriv för guds skulle ingen roman och lägg in på kategorisidorna.

Beroende på bransch och konkurrens så krävs det olika mycket men jag tycker fem-sex meningar är minimum för vad som skall skrivas som kategoritext (samma gäller för startsidan). Fokusera på att skriva en riktigt säljande text där du naturligt får med de nyckelord som gäller för den kategori du arbetar med. Proppa inte texten full med nyckelord, det är människor som läser och det gör inte optimeringen bättre för att du rapar nyckelord i en hel kategoritext.

Har du en konkurrentutsatt kategorisida så kan det krävas mer och bättre innehåll för att lyckas. En vanlig metod som jag själv använder mycket är då att lägga en större andel av textinnehållet under alla produkterna på en kategorisida. På det sättet behåller man tänket om att en besökare inte vill mötas av en stor textmassa när hen kommer in på sidan utan fortsatt fokus på produkterna.

Du kan läsa djupare om hur man rent praktiskt skall genomföra en sökordsanalys här.

Produktsidorna

Eftersom sökmotorerna gillar webbplatser med innehåll så är det en vettig idé att se till att du har riktigt bra produkttexter till varje produkt. Använd inte den produkttext som leverantören har utan skriv en egen unik produkttext till varje produkt. Många av dina konkurrenter har nämligen använt produkttexterna från leverantören och sökmotorerna är lite kinkiga när det finns sidor som innehåller samma information.

Det kan innebära att du halkar ner ganska rejält på sökmotorernas resultatlistor. Då får du inga besökare alls genom sökmotorerna och det är ju motsatsen till vad vi försöker åstadkomma.

Internlänkar

internlänkar-i-webshopInom din webshop så finns det massa naturliga länkar, dels genom menyerna du byggt upp men kanske också med hjälp av så kallade breadcrums eller något annat. Om du som jag väljer att arbeta med kategorierna i första hand och med enskilda produkter i andra hand så brukar jag ibland använda produktexterna för att länka tillbaka till kategorisidan.

Har man gjort sin sökordsanalys korrekt så innebär det i de flesta fall att du har den största volymen trafik till kategorisidorna och startsidan. De som söker direkt på en produkt, ett produktnamn eller liknande är oftast betydligt längre ner i köptratten men är då också betydligt färre i volym.

Så försök att bygga mycket länkar internt i butiken. Det är ett effektivt sätt att tala om för sökmotorerna vad som är viktigast på de olika sidorna i butiken. Använd gärna nyckelord och fraser som ankartext när du länkar internt.

 

5. Plattform – Hur väljer jag vilken plattform webshopen skall byggas på?

Det finns ett brett utbud av butikssystem idag och de flesta av dom är riktigt bra. Det finns självklart plattformar som sticker ut och är strået vassare än andra, men i dagsläget handlar det oftast om en högre service- och supportnivå än andra leverantörer. Inte bara bättre funktionalitet.

Wikinggruppen är en leverantör som verkligen sticker ut näsan. Extremt hög nivå på supporten, snabba svar och en bra plattform att jobba med.

När du skall välja plattform för din webbutik så är det några olika steg du skall tänka igenom. Det första steget är om du skall hyra en komplett och fungerade plattform där du betalar per månad, eller om du skall gå på en open-source-lösning.

Hyrplattform

Att hyra en plattform till sin webbutik är väldigt vanligt idag. Dels finns det en mängd vettiga leverantörer och dels gör det att man enkelt kommer igång. Och detta utan att ha kunskaper om kodning i de flesta fallen. Du slipper bry dig om uppdateringar, säkerhet, hosting och allt annat som kan vara svårt om man inte har koll på läget när det gäller detta.

Nackdelen med hyrd butik är att du inte kan ändra och bygga om hur och när du vill. Du är lämnad i händerna på leverantören och att dom utför ändringarna för dig. Idag har det blivit billigare med utveckling för att få specialfunktioner byggda och hos många leverantörer är väldigt mycket standard redan.

Det finns som sagt en del olika plattformsleverantörer som levererar webshop med en kostnad per månad idag, en del av dessa är:

Open-Source

kod-till-webbutik

Det andra alternativet är det som kallas för Open-Source. Det är plattformar som i de flesta fall är gratis att ladda ner, installera och använda. Kan du programmera själv och tycker det är roligt kan detta vara ett bra alternativ. Fördelen om du kan programmera själv är att du kan få ändringar gjorda i realtid och behöver inte vänta på att någon annan skall göra något.

Många ser Open-Source som ett ”gratisalternativ” vilket ofta blir lite tokigt. Du måste ha någonstans att hosta din webshop och du behöver ett bra webbhotell till detta. Det kostar pengar. Är du inte en fena själv på design och programmering eller får mycket att göra med din kärnverksamhet så behöver du någon som programmerar åt dig. Även detta kostar pengar.

Men Open-Sourceplattformar passar många och det finns en del olika plattformar att välja mellan som är kompetenta och väldigt anpassningsbara för den som kan och vill:

  • Prestashop
  • WooCommerce (WordPress)
  • Magento
  • OpenCart
  • OsCommerce
  • Spree Commerce

 

6. Lansering / Sökmotoroptimering – Vad skall jag tänka på?

marknadsföring-för-webshopOkej, din alldeles egna webbutik är lajv och ligger och flyter på internetet, grattis! Men det kommer ingen som handlar och du har inte några besökare? Det är nu det är dags att lansera Adwords-kampanjerna jag skrev om tidigare, butiken är lajv. Ett bra första test är att själv genomföra ett köp i butiken så du är helt säker på att allting fungerar till 100%. Och att göra det innan du släpper på Adwords får klassas som en riktigt bra idé.

Nu är det också hög tid att börja arbeta med att få in lite länkar till butiken och det finns lika många sätt att ordna länkar till sin butik som det finns produkter att sälja på webben. Sprid ordet att din nya webshop öppnat bland vänner och bekanta, har du någon aktiv bloggare i din bekantskapskrets?

Att bygga länkar 2017 är inte som det var förr i tiden. Idag vill du ha kvalitetslänkar som länkar in till din webbutik, inte massa kataloger och spammiga webbplatser med mängder av länkar. Och det är idag betydligt svårare (läs dyrare) att få bra länkar om man inte lyckas med en outreach via andra kanaler.

Det finns vägar att gå, dels via outreach som jag nämner ovan. Ta kontakt med bloggare inom det segment du säljer och se om du kan få till ett samarbete med dom. Med största sannolikhet kommer det kosta en slant men det är en väg att gå. Kika på dina konkurrenter, vart får dom sina länkar från? Finns det några inlänkar där som skulle kunna gå till dig istället om du kontaktade de som länkar? Gästblogga om du har möjligheten hos någon inom ditt segment. Kan du dina leverantörer länka till dig?

För att se vilka inlänkar konkurrenter har så finns det olika verktyg kan kan använda. Ahrefs, Majestic, Moz och Cognitive SEO är några av dom.

Ett annat alternativ är självklart att ta kontakt med en byrå som är experter på sökmotoroptimering för webbutiker, såsom oss här på KLOTA.

 

7. En webbutik blir aldrig färdig – Hur kan jag lära mig mer?

Webbutiken aldrig blir färdig, ingen av mina butiker har någonsin blivit det iallafall och jag har haft ett flertal olika sedan 2008. Det händer hela tiden saker och man vill och behöver testa nya saker. Det finns väldigt många sätt att lära sig saker på, man kan plöja böcker som en Valmet eller hänga på sociala medier och umgås digitalt med likasinnade.

För egen del tillbringar jag en del tid på Twitter och är du där och vill lära dig massa nya saker, bolla ideér och tjattra med likasinnade så skall du följa hashtagen #ehandel. Massa roliga tomtar som man kan tjattra med och som kan hjälpa till om man har någon fråga. Sen finns det regelrätta forum och sociala medier och jag skulle vilja förespråka två av dom. Dels forumdelen på ehandel.se men även de två riktigt bra grupper på Facebook du också bör gå med i, Svensk E-handel och Svensk E-handel för nybörjare.

 

8. Konvertera mera – Konverteringsoptimering

Det som fick mig att vakna upp till insikt om att konvertering på en webbutik är bland det viktigaste man kan jobba med var John på Conversionista! under en av sessionerna som var på #emeet i mars -12. Sedan dess har mitt intresse för konverteringsoptimering bara ökat och idag är det en av de sakerna jag arbetar mycket med både i egna webbutiker och i kunders.

Konverteringsoptimering handlar om att få så stor andel som möjligt av de som besöker butiken att faktiskt slutföra ett köp. Det finns en stor vinst i att arbeta med konverteringen framför många marknadsföringsaktiviteter. Man skall absolut inte glömma bitarna med SEO och marknadsföring av sin webbutik. Har du ingen som besöker din butik så spelar det ingen större roll hur bra din webbutik konverterar, det finns ju ingen att konvertera.

Med andra ord anser jag inte att man skall lägga detta som första fokus om man öppnar en ny webbutik. Men när du väl börjar få lite trafik och kunder så är det dags att titta på de många olika saker man kan göra för att öka konverteringsgraden i din webbutik.

De allra flesta lägger stort fokus på att kassan skall vara så enkel som möjligt och att det skall finnas så få distraktioner som möjligt på just den webbsidan. Har man väl kommit in i kassan så skall fokus ligga på att få kunden att trycka på knappen där det står ”Beställ”, ”Order”, ”KÖP” eller liknande. Men det finns många andra delar i en butik som påverkar allt från hur många som faktiskt lägger något i varukorgen till hur många som anmäler sig för ett nyhetsbrev i samband med köpet.

Fördelen med konverteringsoptimering är att det är ett riktigt billigt sätt att öka din försäljning på. Det handlar egentligen bara att ta hand om dom besökare du redan har. Och vi vet att det kostar mycket mer att få nya besökare jämfört med att ta hand om dom vi redan har. Om du har 100 besökare om dagen och tre order om dagen i nuläget har du en konverteringsgrad på tre procent. Om du istället lyckas få sex av dessa att handla så har du helt plötsligt fördubblat din försäljning utan en krona extra i marknadsföringskostnader.

 

9. Kundnöjdhet i din webshop

kundnöjdhet-i-din-webbutikAtt det är viktigt att man har nöjda kunder och jobbar hårt med sin kundnöjdhet är minst lika viktigt i en webbutik som för vilket företag som helst. Kanske ännu viktigare eftersom det finns så många kanaler på nätet och många av de som handlar på internet använder fler kanaler än de som aldrig handlar på internet gör.

Man har dock en fördel på nätet som är svårare att nå på samma sätt i en vanlig fysisk butik och det är att man kan skylta med att man faktiskt har riktigt nöjda kunder på olika sätt i sin butik. Det finns också relativt enkla och kostnadseffektiva sätt att mäta hur nöjda kunder man faktiskt har. Ett urval av de system som kan användas för att skylta med din kundnöjdhet i butiken är följande:

  • Trustpilot – Betalsystem som aktivt frågar dina kunder efter köp om deras upplevelse, utbrett i hela Europa och mycket välanvänt
  • Reco.se E-handel – Svenska Recos lösning för e-handlare
  • Yotpo – Gratisvariant finns, enkelt och smidigt att använda
  • Storebadge – Svenskt företag

Det finns naturligtvis en mängd system man kan använda för syftet men dessa är de mest använda i Sverige idag. Och bli inte livrädd för att få ett uselt betyg eller två, ingen kan ha 100% nöjda kunder. Att man får lite skit från någon enstaka kund är inget att hänga upp sig för att visa. Det visar bara att alla är människor och kan göra fel. Men det ger dig också en väldigt stor möjlighet att faktiskt följa upp den missnöjda kunden, vända hen till en nöjd kund och få en kanonbra ambassadör istället som kan prata väl om dig och din webbutik till sina vänner och på sociala medier.

 

10. Bra leverantörer – Listan

Att det finns en mängd leverantörer därute råder det ingen tvekan om. Det kan vara svårt att veta vilka leverantörer man kan lita på och som levererar bra saker till dig och din webbutik. Listan nedan speglar helt vad jag själv tycker om dessa leverantörer och är inget som de medverkande har haft någon som helst insikt i. Dom vet säkert inte ens om att dom är med på denna listan så pratar du med dom, säg att du hittade dom här.

  1. Wikinggruppen – Sveriges bästa hyrbutik i mina ögon, skyhög servicenivå.
  2. Klarna – Ett självklart val att ha med som betalningsalternativ för din webbutik om du skall sälja B2C.
  3. Trustpilot – Smidigt och bra system för att fånga upp och visa kundrecensioner för din webbutik.
  4. Contentor – Översättningsbyrå och contentleverantör. Jag har själv använt dom för att översätta egna butiker och dom har gjort ett riktigt bra jobb.
  5. Sökmotoroptimering.se – Philip Blomsterberg hjälper dig med sökmotoroptimeringen.

 

Som vanligt finns det en miljon saker jag missat eller medvetet inte tagit med. Men här är basics för att smäcka upp en e-handel snabbt och lätt.