Anders på KLOTA har framförallt med sitt engagemang och kunnande inom e-handel hjälpt oss växa ännu mer. En engagerad helhetsleverantör som helt enkelt kan e-handel på sina fem fingrar och förstår helheten.

Björn Andersson, BGA Fotobutik

Anders gör ett fantastiskt jobb, är engagerad och tar sig tiden att sätta sig in i verksamheten. Med Anders breda yrkeserfarenhet gav han oss nyttiga input, något som gjorde att vi förändrade hela katalogstrukturen till det bättre.

Marcus Holgersson, Transportstyling.se

KLOTA hjälper oss till nya nivåer, på ett seriöst vis. Med kunskap och engagemang inom e-handel, SEO, Google Shopping och Facebook når vi nya kunder och vår försäljning ökar stadigt på ett sätt vi inte trodde var möjligt – TACK ANDERS

Nathalie, AccessoryShop

Engagemanget och det personliga bemötande är en bonus till det fantastiska arbete Anders på Klota har gjort för oss på Bags Online. Klota är mer än en ”vanlig” byrå, tack vare den stora erfarenheten av e-handel är Klota en stor tillgång för oss som e-handlare.

Daniel, Bags Online

Anders hjälper oss med både SEO och Google Ads och är ruskigt smidig att arbeta med. Enkelt, effektivt och jävligt bra för att prata ren svenska!

Mimi & Petter, GHOGH

Att hamna högt i det organiska sökresultatet hos Google är A och O för oss på Advized. För oss är det viktigt att få en kompetent partner som kan analysera och hitta var vi kan trimma vår sajt. Anders är med sin erfarenhet och kunnande en viktig pusselbit i det arbetet!

Kalle Bodestig, Advized

Konverteringsoptimering

Att göra det så enkelt som möjligt för en besökare att nå målet som webbutiken har, det är vad konverteringsoptimering handlar om. En av fördelarna med att arbeta med just konverteringsoptimering är att det handlar om att ta hand om besökare som redan finns.

Har en webbutik 1000 besökare om dagen så är det betydligt mer lönsamt att öka antalet order från 10 till 20 per dag jämfört med att skaffa ytterligare 1000 besökare för att få ihop sina 20 order. Skaffa nya, relevanta och köpsugna besökare är betydligt mer kostsamt oavsett kanal.

Vad innebär konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handlar som sagt om att få en besökare att bli en betalande kund. Få den att hitta det den vill ha genom olika sidor såsom kategorisidor, produktsidor och andra sidor man kan stöta på längs vägen. Lägga till produkterna i varukorgen, komma till kassan och slutföra köpet.

För att kunna mäta, ändra och testa olika saker så använder vi Google Analytics. Där kan man se sin konverteringsgrad vilket kort beskrivet är hur stor andel av besökarna som faktiskt slutför ett köp. Har en webbutik 1000 besökare om dagen och får 10 order så är konverteringsgraden en procent. Har webbutiken istället 20 order med samma antal besökare är konverteringsgraden två procent.

Konverteringstänket redan från start

Allting som handlar om att öka sin konverteringsgrad är konverteringsoptimering. Däremot så finns det en mängd olika sätt att jobba med detta på.

Att ha med sig tänket av konvertering redan från start när man bygger sin webbutik är bra men i det läget har man normalt ingen data att jämföra med. Här handlar det oftast om att förstå webbpsykologi på en viss nivå och ha kännedom om den målgrupp man har och hur dom beter sig i en webbutik. Om man undviker att göra direkta fel redan i starten så undviker man en hel del fallgropar.

Mikrokonverteringar

Oavsett vad man säljer så finns det alltid saker att förbättra. Oftast sker detta i mindre steg genom att man testar olika teser man har eller arbetar fram. Det innebär att man letar efter saker som går att förenkla och förbättra, testar dessa och ser hur resultatet blev.

Oftast är det inte så stora saker utan man arbetar med att hitta teorier där man tror att man kan höja andelen som lägger något i kundvagnen till exempel. Eller teorier som bygger på att få fler att gå in på en produktsida istället för att fastna på en kategorisida och sedan gå vidare till någon annan butik. Detta är det vi kallar mikrokonverteringar, små steg på vägen fram till det stora konverteringsmålet, att slutföra ett köp i butiken.

Plocka den lågt hängande frukten först

De flesta konverteringsarbeten vi genomför handlar i de flesta fall om en sorts felsökning. Det är så oerhört lätt att bli hemmablind när man arbetar med sin egen butik att man lätt glömmer bort självklara saker. Hur väloptimerade är era produktsidor för mobil och surfplatta? Har ni störande element som flyttar fokus till något annat än själva produkten på era produktsidor? Är kassan enkelt och självklar så verkligen alla förstår hur den fungerar? Och så vidare.

Detta är oftast första steget när man skall börja arbeta med att öka sin konverteringsgrad, att plocka den lågt hängande frukten.

Konverteringsoptimering för e-handel

Vi kan konverteringsoptimering för e-handel. Vi hjälper er att höja konverteringsgraden i webbutiken men har ni mindre än 200-300 besökare om dagen så rekommenderar vi er istället att lägga pengarna på att skaffa mer, relevanta och köpsugna besökare först. Bra kanaler för detta är sökmotoroptimering, Google Adwords eller annonsering i sociala medier.