Sociala medier 2017-12-06T18:53:14+00:00

Anders på KLOTA har framförallt med sitt engagemang och kunnande inom e-handel hjälpt oss växa ännu mer. En engagerad helhetsleverantör som helt enkelt kan e-handel på sina fem fingrar och förstår helheten.

Björn Andersson, BGA Fotobutik

Anders gör ett fantastiskt jobb, är engagerad och tar sig tiden att sätta sig in i verksamheten. Vi arbetar med fordonstillbehör till främst transport- och lastbilar, något som kräver god produktkännedom för att lyckas bra med hos Google. Med Anders breda yrkeserfarenhet gav han oss nyttiga input, något som gjorde att vi förändrade hela katalogstrukturen till det bättre.

Marcus Holgersson, Transportstyling.se

KLOTA hjälper oss till nya nivåer, på ett seriöst vis.
Med kunskap och engagemang inom e-handel, SEO, Google Shopping och Facebook når vi nya kunder och vår försäljning ökar stadigt på ett sätt vi inte trodde var möjligt – TACK ANDERS

Nathalie, LaLiving.se

Annonsera i sociala medier

annonsera-facebook-instagramMånga webbutiker använder i dag sociala medier på olika sätt. En del har det “för att man skall ha det” och bryr sig inte så mycket medan det för andra är den kanalen som genererar absolut mest försäljning.

Sociala medier som Facebook och Instagram har idag en enorm användarbas. Och dom har extremt mycket data om sina användare. Det här är data som man kan använda för att marknadsföra sina produkter och sin webbutik till en relevant och intresserad målgrupp.

Remarketing på sociala medier

Det finns med andra ord en stor möjlighet när det kommer till att annonsera på sociala medier som Facebook och Instagram. En av dom funktioner som finns på dessa plattformer är att annonsera för användare som redan besökt en e-handel. En besökare som känner till varumärket, kanske vart inne och tittat på en specifik produkt men inte slutfört ett köp. Denna funktionen kallas remarketing.

Remarekting på dessa sociala medier har visat sig fungera riktigt bra. Och att göra det genom att visa upp produkten eller produkterna som besökaren redan tittat på men inte köpt har visat sig fungera ännu bättre. Och insatsen som behövs för att sätta upp en sådan lösning är inte så extremt tidskrävande. Det man bör göra i samma ögonblick som man lanserar sin webbutik (eller nu om man redan lanserat) är att koppla på Facebook-pixeln så man börjar samla in data från besökarna i butiken.

Facebook-pixel

Det man framför allt bör tänka på när man implementerar Facebook-pixeln är att man får med så man registrerar relevanta händelser i butiken. Några av dom viktigaste händelserna att få med är:

  • Besökare som slutfört ett komplett köp
  • Besökare som lagt något i varukorgen
  • Besökare som tittar på en eller flera produktsidor
  • Besökare som gått till kassan men inte slutfört ett köp

Med informationen ovan går det att styra annonseringen för Facebook och Instagram till att få ytterligare en säljkanal genom remarketing.

Marknadsföring på Facebook och Instagram

All den data som dessa sociala nätverk kan (och bör) självklart användas till marknadsföring. Det finns möjlighet att styra marknadsföringen på en mängd olika sätt och testa sig fram till vad som fungerar bäst för respektive webbutik och kundgrupp. Redan från start kan man bryta ner annonseringen på ålderskategorier, intressekategorier, geografiska platser och många andra funktionaliteter.

Sen är det som med all marknadsföring, testa, mäta resultat, justera och testa igen. Med denna arbetsmetod kommer man fram till vad som faktiskt fungerar och vad som är lönsamt. Lönsamhet är alltid vår första prioritering för våra kunder, det vi gör skall vara lönsamt, annars är det bättre att lägga pengarna på annat.

Användning av sociala medier i Sverige

I rapporten “Svenskarna och internet 2017” från IIS ser vi att exempelvis att  hela 74% av internetanvändarna i Sverige använder Facebook. Över 50% använder Facebook dagligen. 53% använder Instagram och över 30% använder Instagram varje dag. Och användandet ökar konstant.

Facebook

Instagram