///Google AdWords nya format är lajv

Google AdWords nya format är lajv

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google Adwords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder Adwords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en titt i ditt Adwordskonto för att se över dina annonser.

Dom tre stora förändringarna som sker är:

  • Större textannonser i sökresultatet
  • Separerade bud för olika enheter (inte bara mobil)
  • Responsiva displayannonser

Större textannonser i sökresultatet

Jag lade lite tid på att leta efter annonsörer som har kommit igång med det nya formatet men såg faktiskt ingen som använder det idag. Den stora skillnaden är att du numera kan skriva två rubrikrader istället för en som tidigare och varje rubrikrad kan innehålla upp till 30 tecken. Beskrivningstexten är idag på 80 tecken istället för som tidigare två rader på 35 tecken var.

Detta ger dig som annonsör möjlighet att synas på en större yta i sökresultatet då annonserna kommer att bli bredare än tidigare. Förhoppningsvis kommer detta leda till fler klick och mer slantar i din skattkista, men såklart också mer klick och slantar i Google skattkista. En annan fördel som jag kan läsa mig till just nu verkar vara att annonserna på Google inte kommer att bli djupare (längre?) utan bara bredare vilket gör att sökmotoroptimering fortsatt kommer vara lika viktigt som det är idag, det organiska sökresultatet kommer alltså inte skjutas längre ner än det är idag.

Nedan ser du en bild på hur det ser ut när du skall skapa en annons idag och från den 26 oktober 2016 kommer det inte längre att vara möjligt att skapa nya annonser av den ”gamla” typen utan då är det bara detta nya som kommer fungera. Eftersom du får mer teckenutrymme på varje annons så ser jag hittills bara fördelar för mig som annonsör, så mitt tips är att bara sätta igång och uppdatera dina annonser till det nya formatet (om du fått tillgång till det nya formatet i ditt Adwordskonto)!

nya google adwords

Separerade bud för olika enheter (inte bara mobil)

En annan nyhet som presenterades på Google Performance Summit, som jag dock inte fått in på något av de konton jag hanterar ännu, var möjligheten att kunna justera bud för samtliga tre olika enhetsformer jämfört med att man tidigare bara kunde justera bud för mobiltelefoner (Mobila enheter med kompletta webbläsare). Från och med strax (läs inom ett par månader eller så) så kan du med andra ord sätta separata budjusteringar för datorer, surfplattor och mobiltelefoner vilket ger dig ytterligare en möjlighet att optimera dina annonskostnader och resultat jämfört med tidigare.

Fördelen med detta är att du tillsammans med de andra möjligheterna som finns för att optimera inriktningen på dina annonser, exempelvis tider och geografiska platser, kan optimera ditt Adwordskonto ännu mer och förhoppningsvis få en ännu större träffsäkerhet och konvertering på ditt konto.

olika bud på adwords på olika enheter

Responsiva displayannonser

Med en allt mer mobil värld där Google har vart tydliga med budskap som ”Mobile first” och liknande så var det ju dags att ta fram ett sätt för att skapa riktigt bra men också responsiva displayannonser i Adwords. Ni som använt Google tidigare verktyg för att skapa annonser känner säkert till hur extremt de flesta annonsförslagen dom ploppade ur sig blev. Tyvärr har jag inte heller något av mina konton som fått denna funktion ännu men funktionen som kommer är följande:

  • Skapa en kort rubrik på maximalt 25 tecken och en längre rubrik på maximalt 90 tecken
  • Ladda upp lämplig bild
  • Ange landningssidans URL

Sen kokar Adwords ihop annonserna för dig och ser till att de är anpassade efter den enhet och skärmstorlek som annonsen visas i. Jag har som sagt inte själv kunnat testa denna funktionen eftersom den inte är tillgänglig för mig ännu men jag har läst på diverse håll och kanter att det skall fungera riktigt, riktigt bra. Jag får helt enkelt återkomma gällande responsiva displayannonser i Adwords när jag fått tillgång till funktionen i något konto.

By |2017-12-30T18:43:47+00:00juli 28th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

About the Author:

Brinner som en molotov för e-handel och det mesta runt omkring. Kör E-handelsbyrån KLOTA och driver webbutiker i Barahandtag och KunGreb där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.