PPC – Pay Per Click för din webbutik

PPC är en förkortning för det engelska uttrycket “Pay Per Click” vilket på svenska blir “betala för klick“. Innebörden av PPC är alltså att man betalar för klick på en annons, här hos oss handlar det mest om annonser i sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Här i Sverige är det mest kända nätverket för PPC Google AdWords och det är också det som de flesta av de blogginlägg du kan läsa nedan handlar om.

Som e-handlare är PPC en viktig del av marknadsföringen för de allra flesta och det kan, rätt använt, vara en riktigt bra källa för att skapa affärer samtidigt som det kan kosta en massa pengar om man inte får till det. Läs på om hur du skall arbeta med det så du maximerar möjligheterna för dig att skapa en lönsam försäljningskanal som tar din webbutik till nya höjder. Nedanför kan du se de poster som jag skrivit och förhoppningsvis kan du snappa upp ett tips eller två.

2 03, 2018

Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

By |2018-03-02T20:18:29+00:00mars 2nd, 2018|E-handel, PPC|0 kommentarer

Skall du som e-handlare sköta ditt Adwordskonto själv finns det några enklare saker som du kan komma ganska långt med. Du kommer nog inte lika långt som du kan göra om du anlitar någon som har detta som heltidsnöje (läs KLOTA) men du kan göra det mycket bättre än du gör idag. Idag bjuder vi [...]

18 12, 2017

Adwordsannonsering på ditt varumärke, hur bemöter du det?

By |2018-01-02T09:18:27+00:00december 18th, 2017|E-handel, PPC|1 kommentar

Här om dagen var det ett inlägg på Facebookgruppen Svensk E-handel som fångade min uppmärksamhet. Det var ett ganska vanligt förekommande inlägg där någon ville ha tips om vad folk tycker om Textalk som plattformsleverantör. Inget konstigt med det i sig, det är som sagt en ganska vanligt förekommande inläggstyp på den sidan. Det som [...]

20 03, 2017

[Exakta sökord] är inte [Exakta sökord] i Adwords längre

By |2017-12-30T18:36:22+00:00mars 20th, 2017|PPC|0 kommentarer

I fredags meddelande Google att dom gör ytterligare förändringar på hur dom tolkar "Exakt matchning" i Adwords. Tidigare har dom gjort förändringar som innebär att man plockar in varianter som plural och felstavningar när man jobbar med exakt matchning och nu gör dom alltså ytterligare förändringar. Ändringen innebär att dom nu också plockar med sökningar [...]

23 02, 2017

Adwordsannonser blir ännu mer “osynliga”

By |2017-12-30T18:38:28+00:00februari 23rd, 2017|PPC, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Google testar ofta nya utseenden på sökresultatet som många märker titt som tätt. Under den senaste månaden har den uppmärksamma kanske noterat att Google testat ett flertal olika utseenden på både organiska och betalda sökträffar. Google bekräftade igår att det nu rullas ut ett nytt utseende som gör det ännu otydligare att se vad som är [...]

7 02, 2017

Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

By |2017-12-30T18:39:50+00:00februari 7th, 2017|E-handel, PPC|0 kommentarer

I slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken. Detta [...]

20 10, 2016

Adwords sökannonsering serveras nu med demografisk budgivning

By |2017-12-30T18:42:09+00:00oktober 20th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

För någon månad sedan började Google rulla ut möjligheten att jobba med demografiska bud även i den "vanliga" sökannonseringen i Adwords. Det innebär kort och gott att man numera kan höja, sänka, plocka bort, lägga till och trolla lite som man vill när det gäller bud för kön (man, kvinna, okänd) och ålder.   [...]

15 08, 2016

Till slut så händer det, nu kör Oxit gång!

By |2016-08-15T07:00:00+00:00augusti 15th, 2016|E-handel, PPC, SEO, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

Helvete vad kul, det är nog det enklaste och mest sammanfattande jag säga i en kort mening för att beskriva vad jag känner inför detta. Jag och Håkan Persson som driver sajten Soekmotoroptimering.se och som har topplaceringar på det ack så prestigefyllda sökordet "sökmotoroptimering" sedan slutet på 2014 startar alltså byrå nu. Det har florerat [...]

28 07, 2016

Google AdWords nya format är lajv

By |2017-12-30T18:43:47+00:00juli 28th, 2016|PPC, Sökmarknadsföring|0 kommentarer

I maj presenterade Google på Google Performance Summit att det skulle släppas en del nya funktioner för Google Adwords och igår (26/7 2016) började dessa nya funktioner rulla ut. Eftersom detta är annonser som ger ännu mer utrymme för oss som använder Adwords så tycker jag du skall vakna upp ur semesterdvalan och ta en [...]

5 01, 2015

KLOTA certifierad Google Partner

By |2017-12-30T19:05:37+00:00januari 5th, 2015|PPC|0 kommentarer

Googles partnerprogram är utvecklat för att du som kund enkelt skall kunna hitta ett företag som håller hög kvalitet och som kan utveckla och optimera ditt företags marknadsföring online. Vi på KLOTA AB är Google Partners och kan hjälpa dig med både Adwords, SEO, konverteringsoptimering och annat, vi fokuserar all vår kunskap på e-handeln och dig [...]

26 12, 2014

Anpassa Adwordsannonser i realtid

By |2017-12-30T18:46:13+00:00december 26th, 2014|PPC|0 kommentarer

Sedan en tid tillbaka så kan alla som kör en Adwordskampanj lägga till och anpassa realtidsinformation direkt i sina annonser. Ett exempel från vår egen mellandagsrea på Barahandtag hittar du till vänster, där körde vi en annons som anpassade hur lång tid det var kvar tills rean slutade. Vid sådana här tillfällen är detta en [...]

Load More Posts