Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

/, PPC/Nyhet: Effektivisera din Adwords med IF-syntax

adwords-med-om-syntaxI slutet på förra veckan släppte Google Adwords en ny funktion. Den nya funktionen innebär i korthet att man kan påverka vilken annonstext som visas beroende på exempelvis om besökaren befinner sig på en mobiltelefon eller dator. Eller om det är en kund som tidigare lämnat kassan utan att slutföra ett köp i butiken.

Detta är ett steg i att ytterligare kunna anpassa sin annonsering till den besökare man vill skall klicka sig vidare in i butiken. Sedan tidigare har vi haft följande möjligheter till att bygga dynamiska textannonser i Google Adwords:

  • Nedräkning
  • Infogning av sökord
  • Den nya IF-funktionen

stressad kvinnaNedräkning

Nedräkning har funnits länge och dess syfte är att klargöra framför allt hur länge en kampanj gäller. Det gör det enklare att planera sina kampanjer och att ha detta klart och tidsinställt när kampanjen startar. Att dessutom visa upp kampanjen inför de som söker efter det exakt som man vill sälja brukar vara en rätt bra träff. Besökaren ser det hen vill ha, hen ser samtidigt att man har en kampanj som slutar denna dagen. Klappat och klart!

Infogning av sökord

Att jobba med dynamiska sökord har även det vart med länge. Innebörden är att om man till exempel har ett sökfrasen som är “gula skor” och man har en annons i samma annonsgrupp som är öppen för dynamiska sökord så kan Adwords välja att visa det faktiska ordet som besökaren söker på. Det skulle i detta fallet kunna vara “gula skor 44” och även om man inte har just den frasen så kan det ändå visas upp i annonsen i sökresultatet. Superrelevant eftersom man med största sannolikhet har storlek 44 av just den skon

Den nya IF-funktionen

Den nya funktionen i Adwords för det nu också möjligt att visa olika annonsinnehåll baserat på två saker än så länge. Antingen så har man ett speciellt annonsinnehåll som är superrelevant för de som surfar på mobiltelefoner, då kan man skapa en specifik annonsrad som bara visas för dom som surfar på mobilen. Man kan köra en riktad mobilkampanj av olika orsaker där alla som lägger sin order via mobilen får 5%.

Det andra valet man kan göra i Adwords nya IF-funktion är att man kan använda sig av listor. Tänk er tanken att ni har en lista i Adwords/Analytics på besökare som lagt något varukorgen, masat sig över till kassasidan men inte slutfört köpet. Den listan är troligtvis högst intressant ur flera vinklar. Men i just det här sammanhanget så ser jag att hen som lämnade kundvagnen kanske skall få en rabattkod direkt i sökresultatet. Tänk när hen eventuellt lite senare är ute och letar efter någon annan att köpa den produkten man själv vill sälja. Och det då dyker upp ett riktat meddelande till hen.

Detta var mina första tankar när jag läste om detta och testade lite, fyll mer än gärna på med mer fina tips på hur detta kan användas i kommentarsfältet nedanför.

Detta kan naturligtvis vara oerhört användbart för oss e-handlare. Syntax med exempel finns på bilden nedan så man själv kan sitta och labba och leka.

google if syntax

By | 2017-12-02T21:13:03+00:00 februari 7th, 2017|E-handel, PPC|0 kommentarer

About the Author:

Brinner som en molotov för e-handel och det mesta runt omkring. Kör E-handelsbyrån KLOTA och driver webbutiker i Barahandtag och KunGreb där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

Lämna en kommentar