/, PPC/Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

Här är lösningen på ditt Adwordsproblem

Skall du som e-handlare sköta ditt Adwordskonto själv finns det några enklare saker som du kan komma ganska långt med. Du kommer nog inte lika långt som du kan göra om du anlitar någon som har detta som heltidsnöje (läs KLOTA) men du kan göra det mycket bättre än du gör idag.

Idag bjuder vi på nedanstående till dig som vill köra ditt Adwordskonto själv eller ännu inte har råd att ta in hjälp för att du själv skall kunna få ett bättre resultat med din Adwordsannonsering:

  1. Gruppera sökorden
  2. Skapa relevanta annonser
  3. Annonstillägg
  4. Negativa sökord
  5. Google Shopping

Gruppera sökorden

Det första steget när du sätter upp en ny kampanj i Adwords är att du faktiskt har ett antagande om vilka sökord som är relevanta för din målgrupp. Detta görs enklast genom en sökordsanalys som sedan ligger till grunden för hur kampanjer och annonsgrupper skall struktureras. Den är lika viktig när du skall bygga Adwordskampanjer som när du jobbar med sökmotoroptimering.

”Hemligheten” ligger i att göra många olika kampanjer och/eller annonsgrupper. Det vi vill uppnå är att varje annonsgrupp skall innehålla ett eller ett par stycken sökord/fraser som är väldigt lika varandra. Detta gör att du i nästa steg kan skapa riktigt relevanta annonser och därmed få riktigt bra kvalitetspoäng på annonsen.

Exempel:

Om vi tar butiken Barahandtag som säljer kökshandtag så kan vi exempelvis hitta ett flertal sökord som är relevanta för just detta. I exemplet nu använder vi tre olika sökord och fraser:

  • luckhandtag
  • luckknoppar
  • knoppar till luckor

För detta skapar vi tre olika annonsgrupper som innehåller följande sökord:

  • I annonsgruppen ”luckhandtag” använder vi sökorden:
    • +luckhandtag
    • [luckhandtag]
  • I annonsgruppen ”luckknoppar” använder vi sökorden:
    • +luckknoppar
    • [luckknoppar]
  • I annonsgruppen ”knoppar till luckor” använder sökorden:
    • +knoppar +till +luckor
    • [knoppar till luckor]

Genom att bygga dina kampanjer och annonsgrupper på ovanstående sätt så undkommer du en stor del av den onödiga och irrelevanta trafik som kan komma när Google själv skall killgissa hur och när dina annonser skall visas. Du kan dessutom mycket enklare se vad som fungerar för dig och din butik och vad som inte fungerar.

Skapa relevanta annonser

När du har grupperat sökorden som ovan så har du också betydligt enklare att skapa annonser som matchar ihop med de sökord eller fraser som du har i dina grupper. Om vi fortsätter på konceptet ovan med luckhandtagen så skulle man exempelvis kunna bygga annonserna enligt nedan:

Luckhandtag

Rubrik 1: Luckhandtag till kök och lådor
Rubrik 2: Välj mellan mer än 200 typer
Beskrivning: Hos oss köper du luckhandtag till låga priser och med snabba leveranser!
URL Väg 1: luckhandtag

Luckknoppar

Rubrik 1: Luckknoppar till kök och lådor
Rubrik 2: Välj mellan mer än 200 sorter
Beskrivning: Hos oss köper du luckknoppar till låga priser och med snabba leveranser!
URL Väg 1: luckknoppar

Knoppar till luckor

Rubrik 1: Knoppar till luckor och lådor
Rubrik 2: Välj mellan över 200 sorter
Beskrivning: Hos oss köper du knoppar till luckor till låga priser och med snabba leveranser!
URL Väg 1: knoppar
URL Väg 2: till-luckor

På ovanstående sätt så har du skapat en stark relevans mellan sökordet och annonserna. Gör du dessutom tre-fyra stycken olika annonser för varje annonsgrupp så har du kommit ytterligare ett steg framåt. Du ökar möjligheterna för att få en bra kvalitetspoäng och därmed billigare klick med en högre position.

Bonustips: Skicka inte dina kunder till startsidan på din butik utan skicka dom till en relevant kategorisida eller direkt till den produktsidan som är aktuell om det är en direkt produkt du annonserar.

Annonstillägg

Annonstillägg är viktiga av flera orsaker. Har du en bredare gruppering såsom luckhandtag ovan så kan du exempelvis bryta ner det i färger eller storlekar och med Webbplatslänk-tillägget därmed skicka besökaren till en ännu mer relevant landningssida. Men du kan också ta upp mer plats i sökresultatet genom att visa upp de olika annonstilläggen så nyttja alla du kan där.

Du kan inte själv styra när och hur olika annonstillägg skall visas. Men du kan styra om du till exempel bara vill visa Samtalstillägg (visa telefonnummer i annonsen) eller Meddelandetillägg (nummer för SMS) för mobiler.

Har du börjat arbeta i Google Adwords nya ”upplevelse” eller design eller vad man skall kalla det finns det dessutom ett nytt annonstillägg där som heter Erbjudandetillägg. Det används när du kör reor, kampanjer eller rabatter och har fungerat riktigt bra.

Negativa sökord

Den här delen missar dom allra flesta e-handlare som sitter själva och snickrar med sina Adwordskonton. Negativa sökord är ett av de absolut viktigaste delarna att arbeta med för att sortera bort besökare som inte är lönsamma. Och detta är något man måste arbeta med löpande, hela tiden. Det räcker alltså inte att gå in en gång om året och gå igenom sin lista med Söktermer i Adwords.

Vill du ha det riktigt rent och snyggt så är detta en veckosyssla som bör göras en gång per vecka. Har du ett mindre konto kanske det räcker med en gång per månad men längre än så mellan dina genomgångar av Söktermer skall det inte vara.

Det här gör att du systematiskt sorterar bort irrelevanta besökare vilket i sin tur kan bidra till att din lönsamhet ökar och din kostnad för Adwords sjunker. Win, Win, Win!

Google Shopping

För dina Google Shoppingkampanjer gäller i stort sett samma sak som för vanliga Adwordskampanjer. Bryt ner dom så mycket som möjligt, helst ner på produktnivå, för att kunna se vilka produkter det är som fungerar bäst. Jag ser konton nästan varje dag där man bara brutit ner sin Shoppingkampanj en nivå eller i sämsta fall ingen nedbrytning alls.

Beroende på vilka produkter du säljer så kan du bryta ner det på olika sätt, det du har att välja mellan i Google Shopping är:

  • Kategori (enligt Google kategorier)
  • Varumärke (enligt ditt flöde)
  • Objekt-ID (enskilda produkter)
  • Villkor (skicket på produkten ex.)
  • Produkttyp (din egen kategorisering av produkterna)

Det finns några val till där men jobbar du med att bryta ner ditt produktflöde med ovanstående val så kan du till slut komma ner på Objekt-ID med lite tur. Har du mer än 200 produkter så börjar du med att bryta ner på Kategori, Varumärke eller Produkttyp i vanliga fall. Sedan fortsätter du bryta ner tills du tillslut med lite tur kommer ner på Objekt-ID. Då har du kommit så långt ner i hierarkin som möjligt och du kan börja buda på produktnivå.

Även på Google Shopping är negativa sökord en viktig del i det löpande arbetet. Även om du här inte har samma möjlighet att styra vilka sökord du skall annonsera med så finns det garanterat stora slantar att spara på att löpande och effektivt arbeta med att sätta negativa sökord.

Här rekommenderar jag också veckovis genomgång om du har en lite större budget (typ högre än 500 kr per dag beroende på bransch) och i sämsta fall så kör du det månadsvis. Men gör jobbet, det är där en stor del av hemligheten ligger.

Slutligen: Glöm inte att koppla ihop ditt Google Adwords med ditt Google Analytics och importera målen från Google Analytics. Det är betydligt lättare i de flesta webbhoppar idag att få försäljningsdata och liknande in i Google Analytics jämfört med att få in det i Google Adwords. Plus att har du kopplat allt till Google Analytics har du all data på ett och samma ställe.

By |2018-03-02T20:18:29+00:00mars 2nd, 2018|E-handel, PPC|0 kommentarer

About the Author:

Brinner som en molotov för e-handel och det mesta runt omkring. Kör E-handelsbyrån KLOTA och driver webbutiker i Barahandtag och KunGreb där vi säljer miljoners med handtag till kök, badrum, skåp & lådor varje år.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.