Alldeles i slutet av 2011 och början på 2012 hade jag en bestämt åsikt om att Adwords inte fungerade i mina branscher, det kom alldeles för många besökare in i webbutiken som inte handlade. Och jag är inte oäven, jag kan nöja mig med 50 besökare per dag och betala bra för varje besökare, under förutsättning att de 50 besökarna handlar. Men det var för en gångs skull inte gnälla jag skulle göra idag, varken på Adwords eller på min egen okunskap. Det är nämligen så att jag efter två års tid äntligen förstått exakt hur man skall jobba med Adwords för att det skall bli lönsamt och jag måste tacka min inspiratör Per Pettersson som för länge sedan sade något i stil med ”Det finns inget som är så vackert som när man upptäcker negativa sökord och hur det fungerar i Adwords.”. Det fick mig att efter ett par hundratusen kronor med riktigt uselt resultat att ta tag i mig själv och verkligen försöka förstå, vilket det nu också verkar som jag äntligen gjort.

Det hela började när jag drog ut en fråga på Twitter om det fanns några hungriga SEM-konsulter som ville köra vårt konto mot en låg och oacceptabel ersättning och naturligtvis kom det ett antal napp den vägen och det var en av dom jag fastnade för och snackade vidare med. Han verkade ha koll på läget när jag lyssnade och hade estimerat vad man eventuellt skulle kunna landa på. Jag sa också till den vänlige konsulten att budgeten är cirka 10K per månad, är det så att du gör ett bra jobb så vi tjänar pengar på det så kan vi lägga hur mycket som helst på det.

Smällen kom precis på slutet när konsulten förklarade vad han ville ha betalt. Han ville ha 8 000 kr per månad för att sköta mitt konto på 10 000 kr och man kan säga att jag tyckte det var liiite magstarkt bud att öppna med. Samtidigt slogs jag av tanken att satsa pengarna på mig själv, det fick helt enkelt bli lekpengar. Detta var cirka fyra veckor sedan och för att få lite siffror att jämföra med så kommer här två bilder.

Såhär blev skillnaden i kostnad per konvertering mellan de två olika perioderna

AdWords CR 1Såhär såg det ut med vår Adwordsannonsering från den 1 augusti till den sista september. Det som är rödmarkerat är vad jag fått betala för att få in en order i snitt under denna perioden. Det är riktigt intressanta siffror att jämföra, speciellt i den gruppen som är längst upp där kostnad per omvandling har sjunkit dramatiskt.

Adwords CR - 2Och såhär ser det ut för dom sista 30 dagarna, då är lite experiment fortfarande med så den är inte helt rättvisande, den totala kostnaden för en konvertering har egentligen sjunkit ännu mer men det visar absolut vad det går att göra om man lär sig Adwords, vilket är något jag absolut skall fortsätta med!

Det som är den stora skillnaden idag mot förr är att jag följer upp allting jag gör, jag mäter av alla sökord flera gånger i veckan så jag kan sätta de ord som inte passar in på min butik som negativa ord istället så annonserna inte visas när dessa ord är med i sökningen. Ett exempel är ”LED lampor” som är ett ord som kan gälla lampor till en bil, en tvättstuga, utomhus eller vad som helst. Jag vill ju bara att dom som söker på ”sköna led lampor som fungerar som spotlights i både kök, bad och innertak” skall komma till min butik. Och det är just detta med negativa sökord som är tjusningen, du betalar verkligen bara för exakt de ord eller fraser som du tror på eller som du efter ett tag kan räkna på och se om det är något du tjänar pengar på eller inte.

Spring nu inte hem och börja blippa bort en halv miljon kronor på att testa, det finns hur mycket bra information som helst på det där internet som man lätt kommer åt via det där Google som alla sökmotoroptimerare alltid tjatar om eller ta hjälp av en konsult som inte vill ha 80% av din budget i gage. För det går att få ordning på det, för min del med en snittorder på strax över 150 kr och bra marginal på produkten så tjänar jag helt okej med slantar på detta sättet.

För min del gäller nu bara att trimma alla andra konton och kampanjer också så vi får ut maximal effekt överallt, men först skall jag nog trimma liiite till!