Har under denna veckan provat Google Ads lite mer seriöst än tidigare och tyckte det var värt en chans. Har de senaste veckorna bläddrat igenom några böcker om Google Ads och satt mig in i det hela lite bättre, dels av nyfikenhet men även för att jag ser det som en intressant digital marknadsföringskanal.

De andra gånger jag kört Google Ads för butiken så har det alltid vart halvhjärtade försök med en dagsbudget på 40-50 kr och väldigt specifika ord men det har aldrig blivit något seriöst riktigt. Det jag gjort denna gången till skillnad mot de andra gångerna är att jag utöver de nischade ord jag använt tidigare även gått på riktigt breda ord och fraser som har lite mer sök än de nischade orden. Utöver detta så har jag höjt dagsbudget till max 300 kr vilket jag tycker känns som en okej siffra, dels för att jag inte riktigt når upp till den med de sökord jag har, det går ungefär 250 kr per dag de senaste dagarna.

Sedan i måndags så har jag fått 5 953 visningar på mina annonser och det har i sin tur genererat 285 klick. Av dessa 285 klick så har noll gått vidare till köp. Displaynätverket har jag stängt av så det är bara sökträffar vi pratar om här och jag blir inte riktigt klok på varför det inte fungerar. Sökmotoroptimering på butiken fungerar uppenbarligen på de söktermer som jag har använt där eftersom det är försäljningsrekord för varje månad som gått sedan Augusti, alla tidigare år medräknade. Om jag nu använder samma söktermer på Google Ads som jag har optimerat för och det fungerar optimeringsmässigt så borde också Google Ads fungera för mig, men icke. Jag har inte kört exakt samma söktermer på exakt alla ord men väldigt närbesläktade och med någorlunda trafik då min uppfattning är att man ”eldar lite åt kråkorna” genom att köra Google Ads på sådant som du redan ligger etta på i de organiska sökresultaten.

Naturligtvis har jag använt mig av olika kampanjer och delat upp det så att rätt sökning får rätt annons, alla dom grundläggande sakerna i annonseringen är gjort men vad är det jag missar? Jag har testat att köra hets-annonser som jag läser om i böckerna som används genom att man i sin annons till exempel uppger en rabattkod som kan användas fram tills ett visst klockslag eller att man har frakt-fritt just idag. Har också provat negativa annonser och positiva annonser men det framkommer klart att hets-annonserna är dom som drar mest klick.

Jag inser också att det finns företag som Google Ads fungerar för, jag har ett par kunder själv där det fungerar bra, men jag får inte till det på mina kläder. Några speciella landningssidor för Google Ads har jag inte byggt utan slussat dom vidare ut till kategorierna och de produktsamlingar och produktgrupperingar jag har i butiken. Fortfarande så har jag den stora, tjocka boken om Google Ads kvar att läsa och jag tror mig definitivt kunna snappa upp mer kunskaper där och känner mig också konfident med att Google Ads fungerar för ett stort antal företag men varför säljer jag inte en enda oljerock, en enda jaktbyxa eller något annat på de kampanjer jag kört?

Väl medveten om att det är ett fåtal dagar jag kört hittills men normalt så säljer jag mer än noll på 250 användare och eftersom detta är internet och ingen skobutik har jag lite svårt att skylla på halka, kyla, regn eller något annat fenomen. Prove me wrong.

Share This Story, Choose Your Platform!

Om författaren: AndersIvar

AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet fokuserar han på Google Ads och SEO som faktiskt gör skillnad. Resultat går alltid före fluff – oavsett om det gäller shoppingkampanjer eller sökordsstrategi. När han inte optimerar konton nördar han ner sig i guider, gärna med en kopp koffeinfritt kaffe.
Publicerat: 2011-11-16 / Kategorier: SEM / Av /

Lönsam marknadsföring för e-handlare

Hos oss blir du aldrig en i mängden. Vi blir specialister, på din verksamhet, och ökar försäljningen i din webbutik.

AndersIvar KLOTA AB
Anders Karlsson
Ökar din försäljning online

Genom att skicka in formuläret godkänner jag att bli kontaktad.