Jag körde igång ett Microsoft Ads-konto i slutet av oktober för att testa, man hör på en del håll att det kan fungera riktigt bra, ge bra konvertering och så vidare så därför var jag tvungen att testa. Testet har skett med vår egna butik Barahandtag och jag tänker redovisa en del av siffrorna här. Tyvärr har jag inte följt upp storlek på order som inkommit på de olika kanalerna och det är en intressant aspekt, dock är det så få order så det skulle inte säga särskilt mycket ändå.
När jag satte upp Microsoft Ads-kontot så finns det en väldigt smidig lösning som heter “Kopiera från Google Ads” vilket jag glatt tryckte på, då kan man välja vilka kampanjer som skall kopieras och kampanjerna plockas över i sin helhet, riktigt smidigt och enkelt. Så förutsättningar för de bägge sökmotorerna är samma (ja, förutom att en har typ 95% av svenska marknaden), vi har exakt samma sökord, samma negativa sökord, samma höga bud vilket i och för sig resulterar i att vi alltid har högsta positionen hos Microsoft men vi har ett högt snitt hos Google också. Nåväl, finns säkert någon statistikmänniska som kan ha åsikter om detta och många andra siffror jag redovisar men ni får läsa en annan blogg istället.
Under perioden som är 1 november till idag den 27 december så har vi på Google Ads lagt totalt 16 439, 53 kr. Detta har i sin tur genererat 120 order vilket ger en kostnad per omvandling på 136,96 kr. Med de produkter vi säljer så är det en knappt okej siffra, vi går inte back men tjänar inte heller några jättepengar på att annonsera på Google Ads. Kikar vi på samma period för Microsoft Ads så har vi totalt lagt 276,92 kr och detta har genererat 6 order vilket ger en kostnad per omvandling på behagliga 46,15 kr. Med andra ord en ganska stor skillnad även om underlaget minst sagt är begränsat. Jag kommer av förståeliga själv fortsätta annonsera på Microsoft Ads så det är inte omöjligt att det kommer ytterligare en eller två rapport med mer data under 2014.
Tittar man på andra siffror som kan vara intressanta i sammanhanget så har vi på Google Ads en CTR på 11,44% över perioden medan det på Microsoft Ads är 13,22%. Det finns naturligtvis en stor faktor här som säger mig att om konkurrensen ökar på Microsoft Ads så kommer vi få färre första-placeringar bland annonserna och kanske därmed få en sämre CTR och högre priser vilket i sin tur leder till en ökad kostnad per omvandling men känslan jag har är ändå att det är väldigt stor skillnad på konverteringskostnaden för de olika systemen vilket ger mig en liten dröm om att Microsoft skall öka sin marknadsandel något. Ett fullskaligt test med mer jämförande siffror hade ju vart tokigt intressant för den svenska marknden.
Jag sammanfattar det hela med att konkurrensen på Microsoft Ads är väldigt liten vilket gör att klickpriserna kan bli ner till 70-80% lägre på Microsoft Ads jämfört med samma sökord på Google Ads och att det går att göra affärer även på Microsoft Ads. Just nu gör du också riktigt bra affärer där, även om affärerna är betydligt färre så är dom riktigt mycket bättre!
Dela inlägget – sprid magin där den hör hemma!
Om författaren: AndersIvar
AndersIvar driver KLOTA, en byrå som hjälper e-handlare växa med rätt trafik och struktur. Med över 15 års erfarenhet av e-handel, Google Ads och SEO vet han vad som krävs för att få resultat. Rätt trafik slår alltid mer trafik. När han inte optimerar konton gräver han fram lösningar andra missar.