Det kommer en hel del frågor angående att e-handlare får alla sina annonser underkända i Google Merchant Center när det gäller Surfaces across Google. Surfaces across Google lanserades i mitten av oktober 2020 och är ett sätt att möjliggöra att gratis kunna få produktannonser från sitt Shopping-flöde visade i Googles bildsök, Google Maps och i Google Shopping.

Vad är Surfaces across Google och hur får man tillgång till det?

Surfaces across Google är ett sätt att att få sina produktannonser visade i Googles olika egna delar. Exempelvis Google Maps och Googles bildsök samt Google Shopping. Helt gratis! Nu skall gemene e-handare inte tro att det här är slutet på regnbågen där guldskatten väntar och tro att man kan sluta betala för sina vanliga Google Shoppingkampanjer. Se det mer som att Google använder det här som utfyllnad vid relevanta sökningar, Google är ett vinstdrivande företag som vill tjäna pengar, inte ge bort gratis annonser.

För att få tillgång till Surfaces across Google krävs att du har ett Google Merchant Center-konto och att du matar dit dina produkter. Vanligtvis genom en feed som kommer från din e-handelsplattform.

surfaces across googleDu kan se dina aktiva produkter i översikten i ditt Google Merchant Center. Har du precis startat upp ditt Google Merchant Center så tar det oftast upp till tre dagar innan produkterna blivit godkända av Google. Du kan också se vilka produkter som fått gratisklick och lite diagnostik i hur många klick du fått men inte så mycket mer än det i dagsläget i Google Merchant Center.

Nog om det. Har du hittat hit så är du troligtvis en av de e-handlare som redan vet vad Surface across Google är och har problem med att dina produkter är underkända för Surfaces across Google och du missar dina gratisklick.

Så, hur gör man och vad beror det här på?

Lösningen på problemet

Alla de e-handlare som jag vart i kontakt med som har detta problemet är befintliga e-handlare med webbutiker som redan kör ett aktivt konto i Google Ads sedan en längre tid. En annan gemensam nämnare är att de också bytt CSS från Googles egna CSS till en annan CSS-leverantör den senaste tiden.

Om CSS

Kort förklarat är CSS (Comparison Shopping Services) en prisjämförelsesida som t.ex. Prisjakt och Pricerunner. Den stora delen är dock att det också är dom som skickar in feeden med produkter till Merchant Center, alla CSS-leverantörer måste ha en egen prisjämförelsesida men dessa är oftast inte några stora sidor som driver trafik utan det är bara ett av de krav som krävs för bli CSS Partner.

Tidigare fanns det bara en leverantör till Google Shopping, Google själva, men sedan ett beslut i EU-kommissionen 2017 så tvingades Google hitta en lösning för att andra prisjämförelsesidor skall ha möjlighet att skicka in produkter till Merchant Center. Plus att dom fick en väldans massa böter såklart.

google cssSkillnaden för dig som e-handlare är framför allt att du får upp till 20% mer av dina bud i Shoppingkampanjerna i Google Ads. Den andra skillnaden är att istället för att det står ”Av Google” längst ner i Google Shopping-annonsen så står det ”Av xxxxxxx” istället, beroende på vilken leverantör av CSS du har.

Sedan dess har det ploppat upp en hel del företag som erbjuder CSS som en tjänst och deras affärsmodeller är som alla andra företag uppbyggda på olika sätt. Vissa tar betalt beroende på hur många produkter du har i ditt flöde, andra en fast avgift osv och CSS-leverantörerna skall ju tjäna pengar dom också, precis som alla oss andra. Naturligtvis har vi på KLOTA en partner för detta för våra kunder också.

Hur får jag igång Surfaces across Google?

Efter den långa omvägen för att förklara hur allt hänger ihop så kommer nu lösningen på själva problemet. Du har bytt CSS och sedan Surfaces across Google gick igång så skriker det illrött.

Det du måste göra i det här läget är att starta ytterligare ett Google Merchant Center. Claima och verifiera din domän i det nya kontot och ladda upp din produktfeed där. Det låter ologiskt men det är så man måste göra. Det är inte svårare än så. För att kunna claima och verifiera din domän behöver du lägga till det nya kontot som användare i Google Analytics, ha en META-tag i headern på webbutiken eller ge åtkomst via Google Tag Manager.

google merchant centerFör att kunna starta ytterligare ett Google Merchant Center krävs att du har ett Google-konto som inte har något konto i Google Merchant Center redan. Har du inget sådant Google-konto så får du helt enkelt starta ett nytt konto och lägga det nya Google Merchant Center där.

Anledningen är att under en period från det att man drog igång Surfaces across Google i USA tills dess att det lanserades i Sverige så hängde inte flödet med om man bytte CSS under den perioden. Helt enkelt en teknisk miss (eller?) som uppenbarligen ställt till problem för en mängd svenska e-handlare.

Sedan några veckor tillbaka är problemet åtgärdat. För konton som byter till en annan CSS än Google idag så slipper man detta problemet.